Ministerul Justitiei propune tarife unice pentru inregistrarile de firme sau PFA

Operatiunile din Registrul Comertului vor fi taxate cu tarife unice, in functie de tipul solicitarii, care vor putea fi achitate online, potrivit unui proiect de act normativ lansat in dezbatere publica de Ministerul Justitiei.

Astfel, pentru infiintarea unei firme sau a unei persoane fizice autorizate (PFA) se va plati un singur tarif, fara a mai achita separat fiecare tip de inregistrare (autorizare constituire, inmatriculare), cum se intampla in prezent. Actualul mecanism de taxare a serviciilor prestate de oficiile registrului comertului se fundamenteaza pe taxe si tarife diferentiate, al caror cuantum final se obtine prin insumarea taxelor aplicabile diverselor operatiuni efectuate.Ministerul Justitiei vrea sa modifice acest sistem si propune taxarea operatiunilor de inregistrare in functie de tipul solicitarii, aceasta fiind “singura varianta care permite aplicarea unei taxe unice, fara costuri suplimentare pentru comercianti, dar si fara reducerea veniturilor la bugetul de stat”. Mai mult decat atat, in taxele unice propuse sunt incluse si comisioanele pentru operatiunile efectuate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru alte institutii.

Proiectul de hotarare stabileste ca inregistrarea unei persoane juridice in registrul comertului va costa 250 de lei, operatiune ce cuprinde autorizarea  constituirii, inmatricularea si autorizarea functionarii prin declaratie pe proprie raspundere, in timp ce inregistrarea unei persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale ori familiale se va taxa cu 90 de lei.

Proiectul de ordin lansat in dezbatere publica de Ministerul Jusittiei stabileste tarife unice si pentru furnizarea informatiilor din registrul comertului computerizat.

Ministerul argumenteaza ca, prin aplicarea noului sistem de taxare, se elimina deplasarile solicitantilor la sediile oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, acestia avand posibilitatea sa plateasca online operatiunile si sa primeasca tot electronic documentatia de la Oficiul National al Registrului Comertului. De asemenea, sunt eliminate neajunsurile create de calcularea, la ghiseu, a contravalorii serviciilor prestate, noul sistem de taxe prezentand predictibilitate, ceea ce ii permite operatorului economic sa stabileasca o prognoza fidela a cheltuielilor legate de inregistrarea la registrul comertului, la momentul constituirii si in cursul derularii unei afaceri.