Octavian Popescu, Managing Partner Popescu & Asociații: “Nu schimbările sunt cele care dau măsura adaptării, ci ritmul cu care te adaptezi”

Interviu exclusiv oferit publicației Legal Innovation

Prin ce anume vă diferențiați, care sunt abilitățile speciale ale firmei în materie de litigii?

Este destul de bine cunoscut faptul că avocații Popescu & Asociații sunt litiganți buni și foarte buni, iar acest lucru ne face să ne simțim bine și totodată să ne ambiționeze să păstrăm renumele câștigat. Dar nu aș spune că acest aspect este un factor diferențiator în sine sau o abilitate specială doar pentru practica de litigii. Calitatea trebuie manifestată plenar în toate domeniile de activitate și ne propunem să respectăm acest standard indiferent de domeniul și departamentul la care ne referim. Acum, deopotrivă în plan conceptual, cât și operațional, toți cei care ne cunosc știu că nu facem rabat niciodată de la seriozitate, promptitudine și calitatea serviciilor pe care le oferim. Și de aici rezultă și calificativul de avocați buni și foarte buni menționat mai sus, inclusiv ca factor diferențiator în cadrul profesiei. Împreună, cele trei criterii enunțate reprezintă adevăratul factor diferențiator pentru orice avocat serios.

Într-adevăr există o abilitate anume pe care, în calitate de avocat litigant, trebuie să o ai față de clientul tău și anume empatia în construcția relației avocat-client. Desigur, o astfel de colaborare cu clientul se dezvoltă pas cu pas, fiind esențială înțelegerea cât mai aprofundată atât a business- ului său, cât și a domeniilor în care acesta activează. Toate relațiile de colaborare inițiate până în prezent au avut ca scop dezvoltarea acestora pe termen lung, respectiv să menținem și să extindem parteneriatul cu clienții, construind, încă de început, o relație bazată pe încredere, transparență, comunicare deschisă și implicare profundă. Clienții regăsesc în noi adevărați parteneri de drum, venind în întâmpinarea lor cu soluții personalizate și servicii la cele mai înalte standarde.

Ce arie de practică a avut cea mai mare pondere în cifra de afaceri din 2022? Ce a determinat această creștere?

Viziunea de management în cadrul firmei are la bază păstrarea unui echilibru cât mai bun în cifra de afaceri și ca încărcătură între ariile de practică pentru a asigura o dezvoltare sănătoasă a societății de avocați, dar și a practicilor înseși. Din acest motiv întotdeauna putem spune cu ușurință că toate ariile de practică au propria contribuție asupra cifrei de afaceri și, în același timp, o contribuție echilibrată din perspectiva resurselor alocate. Chiar și într-o astfel de conjunctură, departamentul de litigii este unul dintre cele mai active în orice firmă de avocatură și prin urmare nici la Popescu & Asociații acest lucru nu este diferit. Departamentul de litigii este tradițional unul dintre motoarele esențiale într-o firmă de avocatură și peste ocean, și la Londra, și în România, motiv pentru care reprezintă aria cea mai extinsă din cadrul societății noastre și deci, cu cea mai mare pondere în cadrul cifrei de afaceri. Încă de la început echipa de litigii și arbitraj a fost un motor esențial al creșterii și până în prezent a confirmat și depășit chiar orice așteptare în termeni de cifre, profitabilitate și eficiență. În plus, atât mandatele din zona de arbitraj cât și cele de white-collar crime au avut întotdeauna o proporție importantă în practica de litigii, ceea ce a determinat și consolidarea echipei de avocați dedicată proiectelor din această arie. În prezent Departamentul de Litigii și Arbitraj este condus de către Dl. Prof. Univ. Dr. Gheorghe BUTA și include peste 20 de avocați, structurați în mai multe echipe, specializate în diverse domenii, fiecare echipă fiind la rândul său coordonată de către un avocat cu experiență profesională relevantă în domeniul respectiv.

Ce alte arii au asigurat un volum important în activitatea societății? Care au fost reușitele din ultimul an cu care vă mândriți?

Anul 2022 a fost un an intens, cu un volum de muncă în creștere, ritm care se menține și în 2023. De exemplu, domeniul energiei și al resurselor naturale a fost foarte activ în perioada analizată unde am sesizat o apetență crescută a investitorilor pentru noi proiecte în zona regenerabilelor. Dreptul mediului a avut de asemenea pentru noi o creștere spectaculoasă, fiind din ce în ce mai multe proiecte de mobilitate urbană, din zona de deșeuri, a instalațiilor de sortare și/sau tratare mecano- biologică, de ecologizare sau chiar de reintroducere în circuitul economic a brownfield-urilor. Creșteri în cadrul activității în ultimele 12 luni am avut și în materia de concurență și ajutor de stat unde, împreună cu colegi avocați din alte jurisdicții, am fost alături, am consiliat și reprezentat în fața Curții Europene de Justiție o serie de jucători de renume la nivel local și european. Similar a fost și pentru zona de real estate unde dezvoltarea a fost constantă, cu o creștere susținută și care a generat activitate continuă, echipele dedicate dezvoltând proiecte pentru clienții interesați de extindere în piața imobiliară.

Cea mai importantă creștere am avut-o în legătură cu proiectele de banking, unde am asigurat un volum important de servicii juridice, ceea ce în mod evident ne onorează, mai

ales din perspectiva recunoașterii avocaților noștri în piața de profil, dar totodată ne și responsabilizează pentru importanța subiectelor gestionate. La nivel general însă, ca regulă, consultanța de zi cu zi trebuie să fie caracterizată de constanță, iar creșterea ponderii acesteia poate fi influențată alternativ sau cumulativ, după caz, fie de creșterea numărului de clienți noi, fie de apariția unor situații excepționale. Noi cultivăm relațiile tradiționale de colaborare cu toți clienții noștri, și din acest motiv, cumulat cu factorii menționați anterior, anul 2022 a adus o creștere de două cifre, față de anii precedenți.

Dacă vorbim de reușitele din anul 2022, evaluarea este mult mai dificilă deoarece nu există victorii mari și victorii mici, iar selecția, oricare ar fi criteriile după care se realizează, va lăsa obligatoriu nemenționate o serie de proiecte a căror relevanță nu este cu nimic mai prejos. Pentru noi fiecare proiect are parcursul său, responsabilitatea sa și, prin urmare succesul său, în măsura în care este obținut. De exemplu, în 2022 am reușit pentru orașul Sinaia să câștigăm menținerea contractului privind construirea primei parcări de tip Park & Ride de pe Valea Prahovei, cu un rol esențial, atât pentru comunitatea locală, cât și pentru turiști, de a decongestiona traficul extrem de aglomerat și de a reduce emisiile de CO2 în această zonă. Rezultatul final favorabil în acest dosar este și mai valoros ținând cont de impactul benefic pe termen lung pe care îl va avea ansamblul Park & Ride odată finalizat, atât pentru comunitatea locală, cât și pentru toți cei care vizitează zona.

Nu mai prejos este reușita semnificativă obținută pentru unul dintre jucătorii naționali în piața construcțiilor din România, în cadrul unui litigiu arbitral aflat pe rolul Curții de Arbitraj Internațional într-un dosar ce a implicat un contract FIDIC în valoare de aproximativ 100 milioane sau soluția fără precedent în materia economiei circulare obținută pentru concernul european Mytilineos Holding, având ca obiect închiderea unuia dintre cele 68 de depozite de deșeuri pentru care țara noastră a fost sancționată de Curtea Europeană de Justiție în urma mai multor proceduri de încălcare a dreptului comunitar deschise împotriva României.

La fel de importante sunt și victoriile obținute pentru Academia Română în cadrul unuia dintre cele mai dificile și complexe proiecte de expropriere din epoca modernă care vizează schimbarea regimului juridic, economic și tehnic cu modificarea geometriei, poziționării și a suprafeței parcelelor de teren din zona Mogoșoaia. Dar poate cele mai importante victorii au fost cele care nu au implicat neapărat cei mai mari jucători din economie, nici cele mai importante valori ale litigiilor dintre cele instrumentate și cu atât mai puțin mediatizarea excesivă de care au beneficiat alte proiecte. În categoria celor mai frumoase reușite se pot încadra întotdeauna cu ușurință proiectele pro-bono, în care am acordat asistență juridică în materie disciplinară sau contencios administrativ și care au avut ca rezultat anularea sancțiunilor sau deciziilor cu efect prejudiciant față de persoane sau cariera acestora. Evident că reușitele obținute au venit și cu premii pe măsură ceea ce ne onorează o dată în plus, fiind bucuroși să spunem că am primit aprecieri atât pe plan intern, dar și internațional prin:

• Premiul special pentru Cea mai apreciată firmă de avocatură (Highly Commended Law Firm) din Sud-Estul Europeiîn cadrul The Lawyer European Awards 2022 (pentru al doilea an consecutiv);

• Nominalizările recente pentru activitatea întregii companii, dar și la nivel individual, în cadrul Women in Business Law Awards și LMG Life Sciences Awards 2023 EMEA, nominalizări care sperăm să ne aducă și trofee câștigătoare în cadrul galelor care urmează să aibă loc.

Toate cele de mai sus reprezintă însă doar cuvinte goale dacă nu sunt dublate întotdeauna pe de o parte de recunoașterea venită din partea colegilor avocați, iar pe de altă parte de responsabilitatea de a păstra și crește standardul de performanță enunțat.

Asistați clienții în proiecte de achiziții publice, sectoriale și PPP. Cât de dificilă este abordarea spețelor în această zonă?

Proiectele de achiziții publice prezintă astăzi poate cel mai ridicat grad de dificultate existând termene foarte scurte și o procedură de contestare relativ diferită față de procedura judiciară. Totodată, fiecare proiect prezintă particularitățile și provocările sale, determinate în special de cerințele autorităților publice, dar și de concurența pe care o pot avea participanții în procedura de achiziții publice. Nu de puține ori, deși mai mulți participanți prezintă aceleași condiții de eligibilitate, în final se declară câștigător participantul care se adaptează cel mai bine nevoilor autorităților publice și care reușește să îndeplinească pe deplin cerințele caietului de sarcini, iar prețul reprezintă un element- cheie important, mai exact companiile care solicită onorariile cele mai mici sunt declarate de obicei câștigătoare. Toate aceste aspecte pot duce la situații complexe, atât pentru clienții noștri, cât și pentru echipa de avocați care încearcă să găsească cele mai bune soluții, în funcție de proiect și context.

Astfel, acordăm consultanță și asistență juridică mai multor clienți din portofoliu în proiecte de achiziții publice, sectoriale și PPP atât în cadrul etapelor procedurii de atribuire, cât și ulterior, pe parcursul executării contractelor, iar expertiza noastră de până acum în dezvoltarea și implementarea proiectelor s-a axat pe pilonii principali ai economiei românești, cum ar fi:

• infrastructura și operarea transporturilor (aviație, rețele maritime/fluviale, rutiere și feroviare),

• planificarea și dezvoltarea urbană (rețele de transport local, infrastructură de parcare și de gestionare a traficului),

• agricultură, producție alimentară, import/export, distribuție și rețele de retail,

• resurse naturale, inclusiv petrol și gaze, extracția mineralelor valoroase sau a altor materiale geologice și producția acestora,

• producția de energie (inclusiv energia „verde”, din surse regenerabile), transporturile, distribuția și comerțul cu amănuntul, precum și proiectele de conectare și de pârghie interstatală,

• proiectele de producție industrială și rezervele de creare a forței de muncă la scară largă,

• concepte fiscale și de infrastructură digitală cu accent pe optimizarea recuperării taxelor, TVA-ului și accizelor.

Societățile de avocatură, ca majoritatea companiilor din piață, au fost nevoite să se adapteze la schimbările din ultimii ani. Cum ați reușit să vă mențineți ritmul de creștere și care au fost reperele care v-au ghidat?

Generic, adaptarea este una dintre calitățile esențiale pe care trebuie să o cultive orice avocat care dorește să reușească în ceea ce face. Prin urmare nu schimbările sunt cele care dau măsura adaptării, ci ritmul cu care te adaptezi. Viața, inclusiv cea profesională nu stă niciodată în loc și din acest motiv adaptarea este cheia către orice. Așadar, am convingerea că schimbările și adaptabilitatea fac parte din viața noastră, iar ultimii ani ne-au arătat ce impact semnificativ pot avea provocările și întreg contextul socio-economic, atât asupra clienților noștri, cât și în domeniul nostru de activitate, respectiv cât de important este să fii mereu pregătit, să îți poți adapta business-ul rapid și să găsești cele mai bune soluții și chiar oportunități, indiferent de circumstanțe. Ritmul de creștere a fost determinat și de nevoia de dezvoltare a clienților noștri care au venit cu solicitări noi, existând o tendință a acestora de a se dezvolta și în alte domenii decât cele în care au debutat, fiind din ce în ce mai întâlnită situația în care aceștia activează în mai multe domenii de business, ceea ce implicit le crează mai multe provocări. În ceea ce privește reperele pe care le-am avut, acestea au fost determinate și de contextul socio-economic, ceea ce a dus la modificarea evoluției pieței și a stabilirii obiectivelor viitoare ale clienților.

Cum vedeți evoluția anului 2023 și care sunt previziunile pe care vă bazați strategia de dezvoltare?

Anul 2023 este un an foarte bun și, comparativ cu primul semestru, nu întrevăd vreun declin în cea de-a doua parte a anului. Până în acest moment lucrurile au fost stabile, evoluția fiind favorabilă, existând suficiente proiecte în lucru la care se adaugă altele noi, aspecte care ne fac să credem în reușita companiilor cu care colaborăm și considerăm că acestea vor încheia anul pe un trend pozitiv, în ceea ce privește perspectiva lor de business. De asemenea, remarcăm o maturizare a mediului de business ceea ce duce la oportunități clare în unele domenii de activitate. Rămânem ancorați în realitatea cu care se confruntă clienții noștri și analizăm în mod constant toți factorii semnificativi, adaptând astfel strategia noastră de dezvoltare în funcție de nevoile clienților, dar și de evoluția pieței. În ceea ce privește planurile noastre, Popescu & Asociații își menține trendul, fiind în continuă creștere, atât din punct de vedere al proiectelor, al echipei și al activității în general.