Black Friday, marketing sau beneficii?

Black Friday (Vinerea Neagra) este numele dat zilei care marcheaza inceperea cumparaturilor de sezon, pana la Craciun. In aceasta zi, care vine dupa Ziua Recunostintei, majoritatea magazinelor deschid foarte devreme cu oferte promotionale si reduceri de orice fel.

Vinerea Neagra a devenit o sarbatoare legendara in SUA. Multe companii de IT si retail dar si companii din domeniul imobiliar si auto promit reduceri de peste 50% pentru cei care isi vor face cumparaturile vinerea aceasta.

In SUA, Vinerea Neagra este un fenomen si se fac vanzari totale de zeci de miliarde de dolari. In ultimii ani magazinele „fizice” au deschis tot mai devreme, la 6 dimineata, la 5 si chiar la 4 dimineata, iar anul acesta cativa retaileri mari vor incepe Vinerea neagra inca de joi fiindca vor da drumul la reduceri pe 22 noiembrie seara.

Vinerea Neagra pune in SUA o serie de probleme, incepand cu cele de securitate, fiindca au fost batai in magazine intre oamenii grabiti sa profite de reduceri, si terminand cu cele de productivitate a muncii, studiile aratand ca angajatii stau cateva ore din ziua de lucru cautand produse pe care sa le cumpere, fie direct in magazin, fie online.

In Romania abia in 2012 fenomenul a luat o mai mare amploare, dupa ce anul trecut,fara prea mare success,  cativa retailer au venit cu reduceri, iar mai multe site-uri au fost greu de accesat din cauza multitudinii de utilizatori care au incercat sa cumpere online. Nu a existat o strategie clara in 2011, fata de anul acesta cand Black Friday nu numai ca a fost promovata cum trebuie, dar s-a extins in mai multe domenii. 

In promovarea acestei zile s-au folosit cuvinte cu impact mare asupra consumatorului: discount, promotie, efectul cuvintelor fiind benefic pentru retailer. Acestia si-au stabilit deja strategii foarte bine puse la punct, unele companii au investit chiar in infrastructura IT pentru ca site-urile sa faca fata multitudinii de vizitatori.

Cuprinsi de mirajul reducerilor, multi nu mai sunt atenti la valoarea reala a produselor. Astfel, anul trecut au existat plangeri in legatura cu unele reduceri artificiale, produse care au intarziat sa ajunga la comparator chiar si doua saptamani sau mai mult. 

Companiile si-au facut strategii clare pentru a scapa de stocuri si a vinde cat mai mult. Nu va lasati pacaliti, insa. Daca intentionati sa faceti cumparaturi de Vinerea Neagra, este bine sa comparati pretul unui produs cu pretul afisat in alte magazine, pentru a elimina incertitudinile. 

Asadar, pregatiti-va conturile pentru site-urile de pe care doriti sa achizitionati produse si fiti siguri ca actionati la timp. Daca doriti sa achizitionati produse direct din magazine, asigurati-va ca faceti fata multimii si ca ajungeti acolo inca de cand se deschid magazinele. 

Spor la cumparaturi!