Tranzactiile intra-grup, un risc fiscal de gestionat de catre companii

Preturile la care se transfera bunuri fizice, proprietati necorporale sau se furnizeaza servicii intra –grup reprezinta o problema de actualitate cu care se confrunta majoritatea companiilor si multinationalelor cu activitate in Romania, mai ales pe fondul intensificarii controalelor efectuate de autoritatile fiscale in urma carora sunt solicitate tot mai des documentatiile aferente stabilirii preturilor de transfer.
 
Acest subiect a fost dezbatut pe larg in cadrul intalnirii cu tema “Cerintele legislatiei in domeniul preturilor de transfer – provocare sau oportunitate ?”, organizata de Musat & Asociatii in colaborare cu Amcham, si la care au luat parte oficiali ai Autoritatii Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), dar si reprezentanti ai mediului de business din Romania, din cadrul companiilor de top din industria farma, energie, servicii financiare, FMCG si IT . 

„In practica, autoritatile fiscale solicita dosarul preturilor de transfer in cadrul tuturor tipurilor de inspectii fiscale: inspectie fiscala generala, inspectii pentru rambursare de TVA, inspectii fiscale partiale. Cu predilectie, acestea se concentreaza asupra contribuabililor care inregistreaza pierderi fiscale si desfasoara tranzactii cu societati din grup. Totusi, exista in continuare o interpretare neunitara din partea autoritatilor fiscale in ceea ce priveste stabilirea preturilor la care se perfecteaza tranzactiile intre afiliati. Apreciem insa deschiderea acestora in a intelege complexitatea problemelor ridicate in practica si preocuparea de a identifica solutii pentru simplificarea metodologiei de control. Acest aspect este cu atat mai important cu cat Uniunea Europeana manifesta un interes deosebit cu privire la relatiile existente intre companiile din acelasi grup si modul in care autoritatile de control ale diverselor state membre analizeaza aspectele  tranzactiilor de acest tip, in vederea stabilirii pretului corect al pietei”, a declarat Ionut Bohalteanu, Partner Musat & Asociatii – Consultanta Fiscala.

In cadrul discutiilor, au fost punctate si elementele esentiale de care un agent economic trebuie sa tina seama atunci cand efectueaza o tranzactie cu o intreprindere afiliata, dar si tipul de servicii aflate cu precadere in atentia autoritatilor de control.

„ANAF verifica frecvent serviciile de management si consultanta prestate de societati din cadrul grupului (mai ales societati straine), activitatile din domeniul IT, cercetare – dezvoltare sau inginerie prestate catre societati afiliate (in special cand societatea din Romania indeplineste functii specifice in cadrul grupului si a fost infiintata in acest scop), dar si vanzarile de bunuri produse in Romania catre societati afiliate”, a punctat Bogdan Voinescu, Tax Partner Musat & Asociatii – Consultanta Fiscala. 

Obligativitatea intocmirii dosarului preturilor de transfer se aplica tranzactiilor cu marfuri, materii prime, mijloace fixe sau bunuri intangibile, finantarilor in cadrul grupului, dar si serviciilor de consultanta, management, IT sau asistenta juridica. Stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane affiliate de catre ANAF se face folosind una din metodele prevazute de legislatie: metoda compararii preturilor, metoda cost-plus, metoda pretului de revanzare, metoda marjei nete sau metoda impartirii profitului.