Performantele financiare nu aduc locul 1 in clasament

Interviu in exclusivitate cu Joanna Thomas, European Editor, Chambers & Partners 

Piata de avocatura din Romania este una activa si vibranta, crede Joanna Thomas, European Editor Chambers & Partners. Intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru legalmarketing.ro, Joanna Thomas vorbeste despre provocarile pe care inca le mai au de infruntat firmele locale de avocatura, in contextul perioadei dificile pe care o traverseaza economia mondiala, dar si despre felul in care se desfasoara procesul de realizare a clasamentelor Chambers Europe, cel mai prestigios director mondial de legal si un instrument esential avocatilor din toata lumea.

Ce elemente din mecanismul de clasificare al Chambers fac din publicatiile voastre cea mai de incredere sursa de informatii pentru piata internationala de avocatura?

Fara indoiala, este vorba despre faptul ca petrecem foarte mult timp vorbind cu clientii. Niciun alt ghid nu se apropie de noi in ceea ce priveste numarul de interviuri telefonice pe care le realizam cu clienti de pe tot mapamondul. Cand tragi linie, doar ei sunt in masura sa ofere o viziune cu adevarat impartiala asupra calitatii serviciilor furnizate de firmele de avocatura. Bineinteles, dispunem si de o serie de proceduri sofisticate care ne permit sa analizam eficient aplicatiile primite din partea firmelor de avocatura, sa derulam interviuri detaliate si in profunzime cu avocati si sa realizam clasamente corecte si echilibrate.

Care sunt principalele provocari pentru piata de avocatura din  Romania in 2012?

Cercetarile noastre arata ca Romania are o piata foarte vibranta si activa. Daca facem o comparatie intre tabelele din clasamentele Chambers pentru Romania si cele ale tarilor invecinate, se observa ca tabelele referitoare la Romania sunt mai cuprinzatoare. Acest lucru inseamna ca piata este ocupata si activa. Totusi, exista inca multe provocari:

Piata din Romania se bazeaza destul de mult pe investitii vest-europene, pentru majoritatea tranzactiilor mari si pentru finantare – acest lucru a incetinit evolutia afacerilor in perioada de criza financiara.

Coruptia este o problema mult mai mare pentru multe alte jurisdictii, dar clientii sunt constienti ca acest fenomen este activ in sistemul romanesc.

Conform cercetarilor noastre, sistemul juridic din Romania evolueaza foarte incet, ceea ce reprezinta o provocare atat pentru avocati cat si pentru clientii lor.

Infrastructura: Pentru ca afacerile sa mearga bine in orice tara, personalul, angajatii si clientii trebuie sa aiba posibilitatea sa se deplaseze eficient si cu usurinta. Un numar mare de clienti semnaleaza ca acest lucru nu se face deloc usor in Romania iar acesta ar putea fi un factor care incetineste investitiile.

In plus, piata poate fi vazuta – corect sau incorect – ca fiind destul de conservatoare si formala. In acesta perioada clientii au asteptari din ce in ce mai mari. Se asteapta ca firmele de avocatura sa fie orientate pe business, disponibile 24 de ore din 24, sensibile, creative si concise cand vine vorba de memo-uri si documente. Majoritatea clientilor nu mai au rabdarea necesara unei abordari traditionale. Romania nu este singura tara care doreste sa isi modernizeze abordarea si ar trebui sa continue sa o faca.

Pot juca firmele de avocatura din Romania un rol mai important in acesta zona a Europei?

Exista un imens potential de dezvoltare in Romania si la un moment dat va juca un rol cheie in Europa. Cand se va intampla asta, firmele locale de avocatura vor fi chemate sa gestioneze situatii din ce in ce mai sofisticate si cazuri la nivel international mai provocatoare, asa ca eu sper ca vor fi pregatite! Sunt sigura ca asa va fi, din moment ce clasamentele referitoare la piata din Romania sunt conduse de firme autohtone.

Ce parere aveti despre performantele firmelor straine de avocatura in Romania?

Sunt multe firme internationale de avocatura care lucreaza la nivel foarte inalt in Romania. Resursele naturale si energetice continua sa reprezinte o atractie pentru aceste firme. Totusi, in timp ce firmele internationale dispun de anumite avantaje in ceea ce priveste dimensiunea regionala si resursele, acestea raman deseori in urma firmelor romanesti in privinta numarului angajatilor implicati si a expertizei locale. Dar nu incape indoiala ca exista jucatori internationali foarte puternici prezenti in Romania.

In clasamentul Chambers Global 2012, firma romaneasca de avocatura care a avut in 2011 cele mai mari venituri (34 milioane euro) nu este prezenta. Cat de importanta este performanta financiara in mecanismul de clasificare?

O firma de avocatura trebuie bineinteles sa fie profitabila pentru a avea succes. Totusi, descoperim destul de multe sume mari in cercetarile noastre. Cand tragi linie, acele sume mari nu inseamna nimic daca nu sunt multumiti clientii. De asemenea, afacerile cele mai valoroase nu sunt neapart cele mai sofisticate, inovative, complexe sau creative cazuri.  Deci da, luam in considerare performantele financiare (mai ales pentru domeniile de practica care implica tranzactii majore), dar faptul ca esti cea mai profitabila firma nu te va face neaparat numarul unu in clasamentul Chambers.

Cat de importanta este strategia de marketing pentru o firma de avocatura, mai ales in Romania, unde legislatia specifica este mai restrictiva, comparativ cu Marea Britanie?

Bineinteles ca legislatia restrictiva ingreuneaza unei firme posibilitatea de a putea impartasi proiectele impresionante pe care le-au realizat. O strategie buna de marketing ajuta, dar nu poate face totul. Firmele trebuie sa fie cat se poate de comunicative, clare si serviabile, dar ceea ce trebuie sa faca pana la urma este sa isi poata dovedi activitatea pe piata si sa primeasca un feedback pozitiv de la clienti. Nu ierarhizam firmele pe baza rezultatelor imediate.

Descoperirea de noi firme pe piata romaneasca nu este o provocare extraordinara deoarece descoperim ca ele apeleaza la noi. Comunitatea juridica pare sa stapaneasca marketingul iar spiritul puternic competitiv si antreprenorial de la Bucuresti determina firmele sa se alature Chambers.

A fost 2011 un an mai bun pentru firmele de avocatura din Europa sau doar continuarea unei lupte pentru supravietuire?

Nu exista un singur raspuns la acesta intrebare. In prezent, o mare firma de avocatura de nivel international pare sa treaca printr-un colaps teribil. Totusi, multe alte firme au gasit modalitati de a se dezvolta considerabil in actualele conditii dificile de pe piata. Unele jurisdictii inregistreaza cresteri in timp ce altele au probleme serioase. In pietele emergente, energia si infrastructura au mentinut un ritm mai alert decat cel al pietelor vestice. De asemenea, aceste jurisdictii nu s-au impotmolit doar din cauza economiilor lor afectate. Cu totii speram ca cea mai grea parte a crizei a trecut, dar nu cred ca cineva poate estima ce se va intampla in continuare. Firmele de avocatura trebuie sa ramana in continuare flexibile si creative.

In baza parteneriatului exclusiv stabilit la inceputul acestui an intre Revista Romana de Consultanta, portalul legalmarketing.ro si Chambers & Partners, Joanna Thomas va fi prezenta pe 31 mai la Bucuresti intr-o Gala-eveniment organizata cu sprijinul Fundatiei “Modernizarea Palatului Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti”. Evenimentul din 31 mai va reflecta si explica ierarhiile nationale stabilite de prestigioasa publicatie britanica in cadrul Galei Chambers Europe Awards for Excellence ce va avea loc pe 10 mai la Amsterdam, si de unde Andrei Cristea, directorul Revistei Romane de Consultanta, va transmite in premiera pentru portalul legalmarketing.ro numele casei de avocatura premiata.