Legislatia bate achizitia!

Una dintre concluziile consensuale la care au ajuns participantii la conferinta privind achizitiile publice, organizata astazi de firma de avocatura Ceparu si Irimia, este aceea ca legislatia interna actuala care reglementeaza acest domeniu este una neclara si, in acest context, se impun o serie de schimbari. Tema evenimentului de astazi a constituit-o publicarea recenta, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, a 3 directive, care vor trebui transpuse in legislatia nationala in maximum 2 ani de zile: directiva 23 privind concesiunile, directiva 24 privind sistemul clasic de achizitii si directiva 25 privind utilitatile.

Primul care a atras atentia asupra carentelor legislative in domeniul achizitiilor publice din Romania a fost Florin Irimia, avocat asociat al Ceparu si Irimia. El a precizat ca principala problema in domeniul mentionat o constituie interpretarea si aplicarea legislatiei.

Teoria se naste din practica. La noi, insa, tendinta este inversa. Avem initiative legislative, fara sa tinem cont de practica. Si aici ma refer inclusiv la practica judiciara, nu doar la practica celor care deruleaza proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica. Din fericire, alaturi de Comisia Europeana exista un gardian al respectarii dreptului european al achizitiilor publice, si anume Curtea de Justitie a Uniunii Europene, care examineaza legalitatea actelor Uniunii si asigura interpretarea unitara si aplicarea uniforma a dreptului in domeniul respectiv. Exact asta ne lipseste in Romania: interpretare unitara si aplicare uniforma ale legislatiei”, a spus avocatul.

O parere similara, expusa in cadrul conferintei, a avut si presedintele Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), Bogdan Lehel Lorand, care considera ca actuala legislatie prezinta o serie de minusuri, una dintre cauze fiind aceea ca in elaborarea acesteia “a primat politicul si nu profesionalismul”. In acest sens, Bogdan Lehel Lorand a afirmat ca desi a facut o serie de observatii atunci cand legislatia in domeniul achizitiilor publice a fost modificata, acestea au fost ignorate de cei care au realizat modificarile in cauza. “Nu am facut observatii de dragul de-a le face, ci pentru ca noi suntem cei care ne confruntam, ulterior, cu probleme privind implementarea legislatiei respective”, a precizat presedintele CNSC.  

Bogdan Lehel Lorand sustine ca, in vederea implementarii noilor directive europene, trebuie avute in vedere 3 aspecte: transparenta, claritate si stabilitate.

Am identificat 3 lucruri pe care le astept de la noua legislatie in momentul implementarii noilor directive. In primul rand, cred ca s-ar impune continuarea procesului de transparentizare. Transparenta este cuvantul cheie in achizitiile publice. Se simte o lipsa acuta de incredere in acest sistem. Cauzele sunt diverse, de la stiri pana la nereguli in procedurile de atribuire. In al doilea rand, se impune ca noua legislatie sa fie mult mai clara si mult mai coerenta. Nu poti avea o practica unitara in lipsa unei astfel de legislatii. In prezent, avem articole care se interpreteaza in mod diferit; avem o legislatie primara, care ne spune un lucru, si una secundara, care ne spune altceva. Exista si situatii in care legislatia secundara o completeaza pe cea primara. Asupra unor aspecte, chiar si judecatorii de la curtile de apel au interpretari diferite. La fel si colegii mei, care interpreteaza diferit texte de lege in domeniu. Si nu fac asta din rea-vointa, sau din lipsa de profesionalism, ci din cauza legislatiei neclare. In al treilea rand, se impune o stabilitate legislativa, in contextul in care, in ultimii 8 ani, am avut nu mai putin de 24 de modificari ale Ordonantei 34 privind achizitiile publice”, afirma presedintele CNSC.

Clarificarea cadrului legislativ actual reprezinta si unul dintre obiectivele Ministerului Fondurilor Europene, asa cum a declarat Gabriel-Calin Onaca, Secretar de Stat la MFE, prezent, de asemenea, la conferinta. El a precizat ca Ministerul a formulat deja cateva puncte care sa conduca la realizarea procesului respectiv:

– aprobarea proiectului de modificare a HG 925 care stabileste normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica;

– modificarea Ordinului 509 din 2011 al presedintelui ANRMAP privind formularea criteriilor de calificare si selectie;

– modificarea instructiunii ANRMAP 1 din 2013 care vizeaza profilul expertilor selectati pentru executia contractelor;

– continuarea procesului de elaborare a documentatiilor de atribuire standard;

– clarificarea cadrelor de reglementare si armonizare ale interpretarilor diferitelor institutii de specialitate cu atributii in domeniul achizitiilor publice;

– existenta unui cadru legislativ in care intre legislatia primara si cea secundara sa nu mai fie inconsistentele actuale si, astfel, legislatia sa poata fi interpretata coerent;

– elaborarea unui Cod al achizitiilor publice, care sa reuneasca toate reglementarile din domeniu;

– existenta unor norme de interpretare, care insotesc pachetul legislativ, clare si unitare;

– asigurarea unei comunicari eficiente intre institutiile de specialitate in domeniu;

– existenta unei interpretari unitare a regulilor in procesul de achizitii publice;

– consolidarea mecanismului de prevenire si identificare ale neregulilor in acest proces;

– crearea unitatilor centralizate de achizitii, care va presupune un proces de centralizare treptata a procesului de achizitii si care se va face in concomitenta cu reducerea atributiilor de semnare a contractelor de achizitii publice la nivel institutional-individual;

– implementarea unor mecanisme de creare si consolidare a expertizei generale, specifice la nivelul autoritatilor contractante, plecand de la elaborarea documentatiei de atribuire pana la procesul de management al contractelor in derulare.

Dead-line: 2016

Simultan cu clarificarea cadrului legislativ, autoritatile din Romania trebuie sa transpuna, in maximum 2 ani de zile, cele 3 directive privind achizitiile publice, adoptate recent de Comisia Europeana. Autoritatile vor insa sa le transpuna mult mai repede si lucreaza deja la o strategie in acest sens.

 “Cele 3 directive au un termen de transpunere in legislatia nationala de maximum 2 ani de zile. Nu vom astepta 2 ani pentru a beneficia de noutatile si de prevederile aduse de directivele respective, ci vom incerca sa le transpunem mult mai repede, in contextul in care acestea vor flexibiliza, cu siguranta, sistemul achizitiilor publice. Astfel, am initiat, la inceputul anului, un demers in care lucram impreuna cu MFE-ul, cu CNSC-ul, dar si cu serviciile tehnice ale CE, si care consta in elaborarea unei strategii privind urmatoarea perioada. In opinia mea, Romania are nevoie de o astfel de strategie, prin care sa fie stabilite linii pentru dezvoltarea si perfectionarea sistemului de achizitii publice. Strategia este anexata unui plan de actiune, prin care vom trata atat partea institutionala, cat si pe cea legislativa, referitoare la transpunerea celor 3 noi directive si la implementarea lor. Transpunerea va fi asigurata prin noi legi, in timp ce implementarea va presupune, printre altele, o actiune de constientizare in legatura cu ce aduc nou cele 3 directive”, a declarat, in cadrul conferintei, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Bogdan Dobrin.

El a fost completat de Gabriel-Calin Onaca: “Ministerul Fondurilor Europene sprijina ANRMAP-ul in procesul de elaborare a strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice, considerand ca este nevoie de o abordare orizontala, programata si, mai ales, unitara in acest domeniu. Definitivarea si implementarea strategiei trebuie sa reprezinte o prioritate, deoarece, asa cum am constatat pana acum, masurile punctuale, in lipsa unei viziuni orizontale, comprehensive, nu pot genera efectele majore de care avem nevoie in acest moment. In optica Ministerului Fondurilor Europene, strategia in domeniul achizitiilor publice vizeaza imbunatatirea intregului cadru legal si institutional, pornind de la inventarul tuturor problemelor care au fost semnalate si trecand printr-o analiza a cauzelor structurale care au condus la aparitia acestor probleme, identificarea unor linii directoare de reforma si identificarea solutiilor optime, adaptate la fiecare problematica si obiectiv in parte, precum si a avantajelor si a dezavantajelor in practica. Toate acestea vor fi realizate, bineinteles, cu o ampla consultare a tuturor actorilor implicati in procesul respectiv”.

Potrivit Secretarului de Stat al MFE, un prim proiect al acestei strategii nationale de achizitii publice, impreuna cu planul de actiuni, au fost deja transmise Comisiei Europene in luna martie a acestui an. „Momentan, proiectul se afla in analiza la CE, iar strategia urmeaza sa fie revizuita, atat pe baza observatiilor si comentariilor membrilor Comisiei, cat si pe aceea a celorlalti actori implicati„, a afirmat Gabriel-Calin Onaca.

Firma de avocatura Ceparu si Irimia a organizat joi, 15 mai 2014, a doua editie a Conferintei internationale privind Achizitiile publice, intitulataReforma legislatiei europene a achizitiilor publice – implicatii legale, teoretice si practice”.

Evenimentul a avut loc la hotelul Novotel din Bucuresti, fiind sustinut, in calitate de partener media, de portalul juridic Legal Marketing.

Printre invitatii conferintei s-au numarat Gabriel Calin-Onaca, Secretar de Stat in Ministerul Fondurilor Europene, Sorin Oprescu, Primarul Municipiului Bucuresti, Bogdan Dobrin, Presedinte al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), Paola Zanetti, Sef adjunct Unitate C3 DG Piata Interna si Servicii, Comisia Europeana, Ralf von Ameln, Prof. univ. dr. Universitatea din Frankfurt, Director RVA Consult.

Moderatorul evenimentului a fost Adrian Ceparu, Avocat asociat al Ceparu si Irimia.