GUEST WRITER Popovici Nițu Stoica & Asociații: Măsurile cu efect asupra mediului de afaceri adoptate prin Ordonanţe Militare în contextul COVID-19 (actualizat)

Material realizat de Raluca Petrescu, Partner si Alexandru Stan, Senior Associate

În data de 14 aprilie 2020 Preşedintele României a emis Decretul nr. 240/2020 prin care a prelungit starea de urgenţă pe întreg teritoriul României instituită prin Decretul nr. 195 din 16 martie 2020, cu încă 30 de zile începând cu data de 15 aprilie 2020.

Decretul nr. 240/2020 cuprinde, pe de o parte, o serie de măsuri de primă urgenţă cu aplicabilitate directă, iar pe de altă parte, o serie de măsuri de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală. Acestea din urmă se vor dispune de către ministrul afacerilor interne prin ordonanţă militară, fiind aplicabile temporar, cel mult până la încetarea stării de urgenţă. De asemenea, se prevede ca toate măsurile dispuse prin actele emise în executarea Decretului nr. 195/2020 (precum Ordonanţele Militare nr. 1-8) sunt menţinute, dacă nu se prevede altfel.

La data de 16 aprilie 2020 Parlamentul a aprobat prelungirea stării de urgență,[1] însă cu stabilirea unor limite în ceea ce privește abilitatea Guvernului de a reglementa în aplicarea acestuia.[2]

Ministerul Afacerilor Interne a adoptat zece ordonanţe militare până la data de 28 aprilie 2020:

i. Ordonanţa Militară nr. 1 din 17 martie 2020 privind unele măsuri de primă urgenţă care privesc aglomerările de persoane şi circulaţia transfrontalieră a unor bunuri[3];

ii. Ordonanţa Militară nr. 2 din 21 martie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19[4];

iii. Ordonanţa Militară nr. 3 din 24 martie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19[5];

iv. Ordonanţa Militară nr. 4 din 29 martie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19[6];

v. Ordonanţa Militară nr. 5 din 30 martie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19[7];

vi. Ordonanţa Militară nr. 6 din 30 martie 2020 privind instituirea măsurii de carantinare asupra municipiului Suceava, a unor comune din zona limitrofă, precum şi a unei zone de protecţie asupra unor unităţi administrativ-teritoriale din judeţul Suceava[8]

vii. Ordonanţa Militară nr. 7 din 4 aprilie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19;[9]

viii. Ordonanţa Militară nr. 8 din 9 aprilie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19;[10]

ix. Ordonanţa Militară nr. 9 din 16 aprilie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19;[11]

x. Ordonanţa Militară nr. 10 din 27 aprilie 2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19.[12]

În prezent, principalele măsuri care afectează mediul de afaceri sunt următoarele:

Circulaţia persoanelor în interiorul României

  • Începând cu data de 25 martie 2020, ora 12.00, ora României, circulaţia tuturor persoanelor în afara locuinţei/gospodăriei, este interzisă,[13] cu următoarele excepţii:
    • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuinţă/gospodărie şi locul/locurile de desfăşurare a activităţii profesionale şi înapoi;
    • deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesităţile de bază ale persoanelor şi animalelor de companie/domestice, precum şi bunuri necesare desfăşurării activităţii profesionale;
    • deplasarea pentru realizarea de activităţi agricole, pescuit comercial, apicultură[14] şi, în cazul producătorilor agricoli, pentru comercializarea de produse agroalimentare;
    • deplasarea pentru achiziţia de autovehicule, piese de schimb pentru autovehicule şi servicii de reparaţii auto;[15]
    • deplasarea în alte scopuri personale justificate.[16]
  • Circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei se efectuează cu respectarea măsurilor generale de prevenire a răspândirii COVID-19; circulaţia pietonală a persoanelor în afara locuinţei /gospodăriei se va realiza cu evitarea alăturării unui număr mai mare de 3 persoane care nu locuiesc împreună.
  • Începând cu data de 27 aprilie 2020, restricţiile privind circulaţia persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani, instituite prin Ordonanţa Militară nr. 3, au fost relaxate.[17]
  • Poliţia Română, Jandarmeria Română şi poliţia locală sunt abilitate să verifice motivele individuale ale deplasării persoanelor în condiţiile ordonanţei militare. În acest scop, persoanele sunt obligate să prezinte, la cerere, legitimaţia de serviciu, o adeverinţă eliberată de angajator sau o declaraţie pe propria răspundere, completată în prealabil.Ministerul Afacerilor Interne a pus la dispoziţie modelul adeverinţei eliberate de angajator, care va cuprinde o confirmare că deplasarea persoanei este esențială pentru activitatea organizației și nu poate fi organizată sub formă de telemuncă. De asemenea, aceasta va conţine domeniul activităţii profesionale, locul de desfășurare al activității profesionale, traseul deplasării şi mijlocul de deplasare.

    Declaraţia pe propria răspundere va urma, de asemenea, modelul pus la dispoziţie de Ministerul Afacerilor Interne şi va cuprinde datele de identificare a persoanei, adresa locuinţei, motivul şi locul deplasării, data şi semnătura.

    Documentele de mai sus pot fi prezentate autorităţilor în format electronic.

Intrarea şi ieşirea persoanelor de pe teritoriul României

  • Începând cu data de 22 martie 2020, ora 22.00, cetățenilor străini și apatrizilor (astfel cum sunt definiţi la art. 2 a) și b) din OUG nr. 194/2002) li se interzice intrarea pe teritoriul României, prin punctele de trecere a frontierei de stat, cu excepţia celor care:
    • sunt membri de familie ai cetățenilor români sau ai altor state membre ale Uniunii Europene sau ale Spațiului Economic European ori ai Confederației Elvețiene, cu rezidență în România;
    • posedă o viză de lungă ședere, un permis de ședere sau un document echivalent permisului de ședere;[18]
    • se deplasează în interes profesional, dovedit prin viză, permis de ședere sau un alt document echivalent;
    • alte categorii de persoane.[19]
  • Începând cu data de 25 martie 2020, ora 12.00, ora României, s-a instituit măsura izolării la domiciliu sau, după caz, carantinării pentru toate persoanele care intră în România, cu excepţia mecanicilor de locomotivă, personalului feroviar, lucrătorilor transfrontalieri,[20] unui anumit personal navigant,[21] precum şi a persoanelor care intră în România pentru prestarea unor activităţi tehnice,[22] cu condiţia ca aceştia să nu prezinte simptome asociate COVID-19.
  • Se suspendă toate zborurile efectuate de operatorii economici aerieni din România spre anumite ţări şi din aceste ţări către România:
    • Austria, Belgia, Confederaţia Elveţiană, Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord, Regatul Ţărilor de Jos, Turcia şi Iran, pentru o perioadă de 41 de zile, începând cu data de 5 aprilie 2020, ora 23.00,
    • Franţa şi Germania, pentru o perioadă de 52 de zile, începând cu data de 25 martie 2020, ora 23.00,
    • Spania, pentru o perioadă de 56 de zile începând cu 18 martie 2020,
    • Italia, pentru o perioadă de 54 de zile începând cu 23 martie 2020.

Sunt permise zborurile efectuate de toţi transportatorii aerieni deţinători de licenţă de operare în conformitate cu reglementările UE, prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state.

Măsurile de suspendare mai sus mentionate nu se aplică zborurilor efectuate cu aeronave de stat, de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și aterizărilor tehnice necomerciale.

  • Începând cu data de 4 aprilie 2020, se suspendă transportul rutier internaţional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale şi servicii ocazionale în trafic internaţional, pentru toate cursele efectuate de către operatorii de transport spre Italia, Spania, Franţa, Germania, Austria, Belgia, Confederaţia Elveţiană, Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord, Regatul Ţărilor de Jos şi Turcia şi din aceste ţări către România, pe toată perioada stării de urgenţă.
  • Interzicerea accesului navelor maritime şi fluvio maritime în porturile situate pe Dunărea maritimă până la completarea unei perioade de carantină[23] nu se mai aplică începând cu 16 aprilie 2020. În schimb, personalul navigant trebuie să prezinte certificatul pentru lucrătorii din transportul internaţional stabilit de Comisia Europeană,[24] la efectuarea schimbului de echipaj la bordul anumitor nave.
  • Măsura închiderii totale sau parţiale a unor anumite puncte de trecere a frontierei de stat, stabilită prin Hotărârile Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă nr. 8/2020 şi nr. 12/2020 se prelungeşte pe întreaga perioadă a stării de urgenţă.

Carantinarea unor zone din România

  • Începând cu 31 martie 2020, se instituie pe perioada stării de urgenţă măsura de carantinare în municipiul Suceava şi în zona limitrofă formată din opt comune, iar începând cu 4 aprilie 2020, aceeaşi măsură se instituie în oraşul Ţăndărei, judeţul Ialomiţa. De asemenea, se instituie pe aceeaşi perioadă o zonă de protecţie, ca perimetru de siguranţă în jurul localităţilor carantinate, formată din toate celelalte unităţi teritoriale administrative din judeţul Suceava. În această privinţă au fost adoptate următoarele măsuri:
    • În zona carantinată este permisă intrarea, respectiv ieşirea pentru (i) transportul de marfă, indiferent de natura acestuia, a materiilor prime şi resurselor necesare desfăşurării activităţilor economice în zona carantinată, precum şi a aprovizionării populaţiei şi pentru (ii) persoanele care nu locuiesc în zona carantinată, dar care desfăşoară activităţi economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securităţii naţionale, sanitar, situaţiilor de urgenţă, administraţiei publice locale, asistenţei şi protecţiei sociale, judiciar, serviciilor de utilitate publică, energetic, agriculturii, alimentaţiei publice, alimentării cu apă, comunicaţiilor şi transporturilor;
    • Accesul pe aeroportul internaţional “Ştefan cel Mare” Suceava este permis doar pentru zboruri efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă şi corespondenţă, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgenţă, precum şi aterizărilor tehnice necomerciale;
    • Este strict interzis accesul între localităţi prin alte zone şi căi de acces decât cele deschise circulaţiei publice de pe drumurile europene, naţionale, judeţene şi comunale.

Măsuri privind activităţile de comercializare a produselor

  • Potrivit Ordonanţei Militare nr. 2/2020, începând cu data de 22 martie 2020, ora 22.00, activitățile de comercializare cu amănuntul, a produselor și serviciilor, în centrele comerciale în care-și desfășoară activitatea mai mulți operatori economici[25]sunt suspendate temporar. Sunt exceptate vânzarea produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și serviciile de curățătorie.Prin Ordonanţa Militară nr. 3 s-au introdus excepţii de la măsura suspendării temporare a activităţilor de comercializare cu amănuntul în centre comerciale, şi anume: (i) vânzarea produselor electronice şi electrocasnice de către operatorii economici care asigură livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului şi (ii) vânzarea produselor şi serviciilor de optică medicală.

    Începând cu data de 10 aprilie 2020, pieţele agroalimentare au obligaţia de a rămâne deschise pe toată perioada stării de urgenţă, cu obligaţia respectării măsurilor de prevenire a răspândirii COVID-19.[26] Unităţile fitosanitare rămân deopotrivă deschise.

  • Anumite măsuri în privinţa modului de desfăşurare a activităţilor comerciale au fost de asemenea adoptate:
    • Începând cu data de 27 aprilie 2020, operatorii economici care comercializează alimente şi produse de strictă necesitate prioritizează accesul persoanelor de peste 65 de ani în intervalele orare 7.00-11.00 şi 19.00-22.00, organizând corespunzător programul de lucru;[27]
    • În datele de 10, 11, 16, 17 şi 18 aprilie 2020, operatorii economici care comercializează produse agroalimentare îşi pot prelungi programul de funcţionare în funcţie de necesităţi;
    • Începând cu data de 25 martie 2020, instituţiile publice şi operatorii economici au obligaţia de a marca zona destinată accesului cetăţenilor/clienţilor şi suprafaţa de relaţii cu publicul/ vânzare cu semne vizibile care să orienteze persoanele în respectarea unei distanţe de siguranţă de minimum 1,5 metri. Administratorii pieţelor agroalimentare sunt deopotrivă obligaţi să adopte anumite măsuri de protecţie împotriva răspândirii COVID-19.
  • Începând cu data de 19 martie 2020, pe toată perioada stării de urgenţă, se suspendă activitatea de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației. Prin excepţie, este permisă comercializarea de astfel de produse în sisteme care nu presupun rămânerea clienţilor în spaţiile respective (drive-in, room service, livrare la client).
  • Începând cu data de 29 martie 2020, în perioada stării de urgenţă preţurile la energie electrică şi termică, gaze naturale, alimentare cu apă, salubritate şi carburanţi nu pot fi majorate peste nivelul practicat la data de 29 martie 2020. Aceste preţuri pot fi doar diminuate în funcţie de cerere şi ofertă.
  • Interdicţia/suspendarea aplicabilă începând cu 10 aprilie privind exportul pentru anumite produse agroalimentare a fost ridicată începând cu data de 16 aprilie 2020.

Restricţii la tranzacţionarea de acţiuni

  • Începând cu data de 10 aprilie 2020, pe perioada stării de urgenţă se suspendă procedurile de vânzare/cumpărare de pachete majoritare de acţiuni ale companiilor din Sistemul energetic naţional, indiferent de forma de proprietate a acestora.

Măsuri privind organizarea de evenimente şi activităţi

  • Începând cu data de 19 martie 2020, pe toată perioada stării de urgenţă, se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise.
  • Începând cu data de 19 martie 2020, pe toată perioada stării de urgenţă, sunt interzise evenimentele care presupun participarea a peste 100 de persoane, în spații deschise. Pentru cele de maximum 100 de persoane în spaţii deschise, organizatorii sunt obligați să dispună măsuri care să asigure distanța de minimum 1 metru între participanți.

Transportul de bunuri înspre şi dinspre România

  • Începând cu data de 19 martie 2020, pe toată perioada stării de urgenţă, transportul de dispozitive medicale, materiale sanitare şi unele medicamente în vederea distribuirii în afara teritoriului României este interzis. Transportul ansamblelor şi subansamblelor de echipamente medicale, fabricate în România pentru beneficiari externi, este exceptat.[28]
  • Obligația prevăzută în Ordonanța Militară Nr. 1 a conducătorilor de autovehicule de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 3,5t ca, în punctul de trecere al frontierei, să aibă asupra lor şi să poarte mijloace individuale de protecţie (precum dezinfectant, mănuşi, mască), precum şi să prezinte documente care atestă traseul de deplasare până la destinaţie. Prin Ordonanţa Militară Nr. 2 obligaţia se extinde deopotrivă conducătorilor de autovehicule de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4t.

Măsuri privind anumiţi lucrători esenţiali

  • Începând cu data de 31 martie 2020, ora 12.00 ora României, se instituie, pentru o perioadă stabilită de angajator, măsuri de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru personalul care ocupă funcţii esenţiale pentru asigurarea funcţionării producţiei, transportului şi distribuţiei energiei electrice şi gazelor naturale, a activităţilor de întreţinere şi mentenanţă a echipamentelor şi instalaţiilor specifice, precum şi a celorlalte activităţi de aprovizionare, respectiv extracţie, producţie şi procesare a resurselor şi materiilor prime şi/sau semiprocesate energetice necesare funcţionării corespunzătoare Sistemului energetic naţional în concordanţă cu prevederile planurilor proprii de continuitate a activităţilor de bază în cazul instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României. Refuzul izolării preventive de către personal atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.

Toate ordonanţele militare prevăd că nerespectarea măsurilor prevăzute în cadrul acestora atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală.

Cu excepția cazurilor când se stabileşte altfel, prevederile celor zece ordonanţe militare sunt aplicabile în paralel.


[1] Prin Hotărârea Parlamentului nr. 4/2020, publicată în Monitorul Oficial nr. 320/16.04.2020.

[2] Notabil, Hotărârea Parlamentului prevede că restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi se dispune numai prin acte normative cu putere de lege (precum dispune art. 53 din Constituţie). Din moment ce Ordonanţele Militare şi Decretele Preşedintelui adoptă restrângeri ale unor drepturi şi libertăţi, însă se poate argumenta că acestea nu sunt acte normative cu putere de lege, însăşi Hotărârea Parlamentului pune la îndoială constituţionalitatea ordonanţelor militare şi a decretelor adoptate până acum. Avocatul Poporului a sesizat deja Curtea Constituţională privind constituţionalitatea unor prevederi care ar permite Preşedintelui să legifereze în domenii pentru care Constituţia cere intervenţia Parlamentului.

[3] Publicată în Monitorul Oficial nr. 219/18.03.2020.

[4] Publicată în Monitorul Oficial nr. 232/21.03.2020.

[5] Publicată în Monitorul Oficial nr. 242/24.03.2020.

[6] Publicată în Monitorul Oficial nr. 257/29.03.2020.

[7] Publicată în Monitorul Oficial nr. 262/31.03.2020.

[8] Publicată în Monitorul Oficial nr. 262/31.03.2020.

[9] Publicată în Monitorul Oficial nr. 284/04.04.2020.

[10] Publicată în Monitorul Oficial nr. 301/10.04.2020.

[11] Publicată în Monitorul Oficial nr. 321/16.04.2020.

[12] Publicată în Monitorul Oficial nr. 340/27.04.2020.

[13] Potrivit Ordonanţei Militare nr. 2, în perioada 23 martie 2020, ora 22.00 – 25 martie, ora 12.00, circulația persoanelor în afara locuinței / gospodăriei a fost interzisă în intervalul 22:00 – 06:00, fiind permisă doar pentru primele 5 motive indicate mai sus. În intervalul 06:00 – 22:00, cele de mai sus erau considerate doar recomandări. Odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei Militare nr. 3, aceste prevederi şi-au încetat aplicabilitatea.

[14] Excepţia privind pescuitul comercial şi apicultura a fost introdusă prin Ordonanţa Militară nr. 8.

[15] Excepţia a fost introdusă prin Ordonanţa Militară nr. 8.

[16] Respectiv (i) deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă; (ii) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoţirea copilului, asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori deces ai unui membru de familie; (iii) deplasările scurte, în apropierea locuinţei/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a persoanelor (cu excluderea oricăror activităţi sportive de echipă), cât şi pentru nevoile animalelor de companie/domestice; (iv) deplasarea în scopul donării de sânge, la centrele de transfuzie sanguine; (v) deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat.

[17] Aceste persoane pot circula în afara locuinţei/gospodăriei în orice interval orar pentru următoarele motive: (i) în interes profesional, pentru pescuit comercial sau pentru apicultură, (ii) pentru asistenţă medicală urgentă, (iii) pentru realizarea de activităţi agricole şi (iv) pentru comercializarea produselor agroalimentare de către producătorii agricoli. În intervalele orare 7.00-11.00 şi 19.00-22.00, persoanele de peste 65 de ani mai pot circula pentru anumite motive, respectiv (i) deplasarea pentru asigurarea de bunuri necesare, (ii) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea persoanelor sau în caz de deces în familie, (iii) deplasări scurte, în apropierea locuinţei.

[18] Eliberat de autoritățile române potrivit OUG nr. 194/2002 sau un document echivalent acestora emis de autoritățile altor state potrivit dreptului UE

[19] Precum personalul diplomatic sau consular, personalul organizațiilor internaționale, personalul militar sau personalul care poate asigura ajutor umanitar; pasageri în tranzit; pasageri care călătoresc din motive imperative (medicale sau familiale); persoane care au nevoie de protecție internațională sau din alte motive umanitare.

[20] Care fac dovada că locuiesc şi lucrează în vecinătatea anumitor puncte ale frontierei de stat româno-ungare, respective româno-bulgare, şi care se reîntorc la locuinţă cel puţin o dată pe săptămână. Aceştia pot trece punctele de frontieră inclusiv cu maşini şi utilaje agricole. Excepţia a fost introdusă prin Ordonanţa Militară Nr. 8 pentru Ungaria, respectiv Ordonanţa Militară nr. 9 pentru Bulgaria.

[21] Excepţia a fost introdusă prin Ordonanţa Militară nr. 9.

[22] De instalare, punere în funcţiune, mentenanţă, service a echipamentelor şi tehnicii medicale, inclusiv pentru tehnica/ echipamentele din domeniile ştiinţific, economic, apărare, ordine publică şi securitate naţională. Excepţia a fost introdusă prin Ordonanţa Militară nr. 8.

[23] Dispusă prin Ordonanţa Militară nr. 3.

[24] Anexa 3 la Comunicarea privind Implementarea Culoarelor Libere (Green Lanes) în cadrul Liniilor directoare referitoare la măsurile de management al frontierelor pentru protecţia sănătăţii şi asigurarea disponibilităţii bunurilor şi serviciilor esenţiale – C(2020) 1897 din 23.03.2020.

[25] În înţelesul Ordonanţei Militare, „centru comercial” reprezintă „structura de vânzare cu suprafața medie sau mare în care se desfășoară activități de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piaţă şi de alimentaţie publică, ce utilizează o infrastructură comună şi utilităţi adecvate”, astfel cum este reglementat în anexa la Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului

[26] Cel puţin purtarea de mănuşi şi măşti, păstrarea distanţei sociale, atât la intrarea în piaţă cât şi în interiorul acesteia.

[27] În perioada 30 martie 2020 – 27 aprilie 2020, intervalul orar de referință era 11.00-13.00.

[28] Începând cu data de 11 aprilie 2020, pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de natura şi gravitatea faptei, se poate aplica şi sancţiunea contravenţională complementară a confiscării bunurilor al căror transport în vederea distribuirii în afara teritoriului României este interzis.