Domeniul transporturilor, pariul pentru dezvoltarea organica DHA in urmatorii 10 ani

Interviu exclusiv oferit publicației Legal Innovation de către Lucian Danilescu și Andreea Hulub, Founding Partners Danilescu Hulub & Partners


Ce sunt premisele fondatoare ale Danilescu Hulub & Partners?

Expertiza și determinarea sunt premisele indispensabile pentru construirea oricărui business și, subsecvent, al unei echipe de succes în domeniul serviciilor de advisory. Atingerea excelenței în orice domeniu mai presupune trecerea unei lungi perioade de efort individual pentru liderii și membrii echipei și, mai presus de orice, implicarea acestora în proiecte relevante în domeniile de expertiză. Alegerea inspirată a acestor domenii, în funcție de necesarul pieței este altă condiție fundamentală pentru succes. Danilescu, Hulub & Asociații a marcat toate aceste borne, are o echipă de 14 avocați specializați, fiind implicată în toate domeniile relevante în legătură cu transporturile, infrastructura și logistica, în toate sectoarele de transport: naval, aerian, feroviar și rutier. Alegerea transportului și infrastructurii ca și core business a venit natural.

Liderii echipei au fost constant implicați în cele mai importante proiecte în aceste domenii. Deși dezvoltarea României în ultimii 10 ani a fost printre cele mai rapide din UE, infrastructurile de transport, reglementările aferente acestora și dezvoltarea efectivă de proiecte a rămas în urma acestei creșteri. Noi am înțeles că potențialul este uriaș și ne-am implicat la toate nivelurile, de la proiecte legislative în domeniul infrastructurii la dezvoltarea coridoarelor feroviare, de la organizarea porturilor la transporturile rutiere de mărfuri, de la infrastructura de transport aerian la relații internaționale între organizații de profil. De fapt cel mai important este cum va reuși România să deschidă/dezvolte/extindă coridoarele de transport. Acesta este secretul din spatele unui potențial masiv de dezvoltare, generat de factorii geografici, dar și de factori geopolitici. Acesta este și pariul pe care l-a făcut DHA pentru dezvoltarea sa organică în următorii 10 ani.

Care sunt caracteristicile principale ale ultimului an?

Ultimul an a stat indubitabil sub semnul războiului din Ucraina. Privind realist situația el a reprezentat o oportunitate pentru transportatorii și operatorii logistici în general. Pe de altă parte, el a revelat și limitările serioase pe care infrastructura de transport a României le opune unor creșteri importante pentru traficul de mărfuri. Deși Portul Constanța ar fi putut opera o cantitate care să tindă spre 100 milioane de tone mărfuri anual, activitatea sa a atins doar 75,5 mil. tone în anul 2022, totuși cel mai bun an din istoria Portului. În primul trimestru al anului 2023 volumul de mărfuri operate a fost de peste 19 mil.

tone în creștere cu 10% fată de anul 2022, când în aceeași perioadă s-au operat 17,44 mil. tone. Toate acestea s-au realizat și se vor realiza, pe termen scurt, doar prin reorganizarea și restructurarea politicilor de transport, și prin eliberarea unor infrastructuri feroviare.

DHA este implicată direct în ambele proiecte, primul se referă la digitalizarea și automatizarea accesului și fluidizarea tranzitului rutier prin Portul Constanța, iar al doilea reprezintă prima fază a restructurării și modernizării accesului feroviar în Port. DHA s-a aflat la intersecția tuturor fluxurilor principale logistice cu creșteri în ultimul an. În portofoliul nostru se află cel mai mare terminal de minereuri de la Marea Neagră și din Mediterana de Est, alături de cel mai modern terminal de cereale, fiind astăzi cel mai rapid din Europa și ajungând la o capacitate tehnică de încărcare/descărcare de peste 3.000 tone/h. De asemenea, acordăm asistență celui mai mare operator de containere de la Marea Neagră, un grup integrat, cu prezență globală, operând și cel mai mare și mai modern terminal de containere din această parte a Europei. Mai putem menționa creșterea semnificativă a fluxurilor rutiere de mărfuri, chiar prin prisma creșterii practicii DHA în legătură cu cluburile P&I, având în portofoliul nostru pe unul dintre cei mai importanți jucători globali în domeniu. Creșterea și mai ales diversificarea mandatelor în domeniu ne arată creșterea semnificativă a transporturilor în general.

Trebuie să menționăm și avansul limitat în domeniul modernizării infrastructurii feroviare. Având în vedere inflația generată la nivel global, a fost și este în continuare necesară reactualizarea prețurilor contractelor de achiziții publice, a contractelor de furnizare și de lucrări din aval. Implementarea procedurilor de majorare nu a fost finalizată nici până în momentul de față de către CFR, generând întârzieri importante în avansul lucrărilor la proiectele de reabilitare a căilor ferate, parte a coridoarelor pan-europene de transport.

Firma noastră estre implicată și în proiecte de transport aerian și logistică aeroportuară – vedem un potențial uriaș și in sectorul aerian. Reluarea traficului aerian post-pandemia COVID s-a făcut pe repede înainte, în Aeroportul Otopeni traficul de pasageri pentru 2023 fiind așteptat la peste 14 mil. pax. Anul 2023 marchează și lansarea zborurilor din Aeroportul Brașov cu un număr important de zboruri internaționale în special spre Germania – natural, având din vedere legăturile culturale și de business ale regiunii cu țara respectivă. La nivel intern, 2022-2023 a fost și un an al lansării și, după caz, finalizării lucrărilor de reabilitare și/sau extindere a infrastructurii aeroportuare din mai multe aeroporturi / aerodromuri interne în contextul creșterii activității în zona de aviație privată și a școlilor de zbor. Anul 2023 este și anul licitării spațiilor comerciale din Aeroportul Otopeni, atât a celor cu destinația de alimentație publică / F&B, cât și a celor cu destinația duty-free. Cum potențialul pentru operatori este uriaș, credem ca vom vedea un număr mare de operatori interesați ce vor participa la licitație.

Care sunt axele de dezvoltare ale viitorului în percepția DHA?

Dezvoltarea coridoarelor de transport și atragerea de noi fluxuri de mărfuri reprezintă elementul cel mai important al oricărei dezvoltări viitoare a domeniului transporturilor în sens larg, în viitorul imediat, mediu și lung. Aceast deziderat se poate realiza prin dezvoltarea infrastructurilor aferente și prin politici publice și legislative în domeniile relevante. DHA se implică în calitate de consultant în toate aceste domenii. În legătură cu instituțiile implicate, prin factorul reglementar și legislativ și, mai ales, în legătură cu operatori privați sau organizații de profil ale acestora. Avem în vedere 4 coridoare de transport care tranzitează România și a căror dezvoltare poate avea un impact economic și strategic major asupra României: (a) Coridorul VII Pan – European, care face legătura între Vestul Europei și Marea Neagră, prin legăturile oferite de Dunăre; (b) coridorul Rail– 2 – Sea care prevede dezvoltarea și modernizarea unei linii de cale ferată lungă de 3,663 kilometri care leagă Marea Baltică (Portul Gdańsk) de Marea Neagră (Portul Constanța); (c) Inițiativa celor trei mări care urmărește realizarea unei autostrăzi pe direcția nord–sud, care urmează să lege Marea Baltică de Marea Neagră (Portul Constanța) și, mai ales, (d) Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică denumită și Coridorul Mijlociu care conectează Asia de Europa.

Aceste rute de transport ar asigura nu doar independența geo-politică și logistică a Europei, ci mai ales pot conduce la deblocarea situației globale a transportului și asigurarea fluxurilor de mărfuri în și către Europa. Mai mult decât atât, din punctul nostru de vedere, rutele de transport prin Marea Neagră, vor cunoaște în anii care urmează o creștere semnificativă, prin utilizarea preponderentă a Coridorului Mijlociu. Considerăm că aceasta este de natură a scurta perioadele și distanțele parcurse de mărfuri între Asia și UE în mod semnificativ, fiind, potrivit ultimelor studii, cu 2.500 de km mai scurt decât Coridorul Nordic (ce tranzitează Rusia). Pe de altă parte, față de ruta sudică, prezintă avantajul evident al unei rute mult mai libere și mult mai puțin expusă riscurilor ce s-ar putea naște din situația geo-politică existentă între China și SUA.

Astfel Coridorul Mijlociu dezvoltat pe ruta China – Kazahstan – Marea Caspică – Azerbaidjan – Georgia – România – Europa de Vest, poate reprezenta alternativa cea mai bună, iar avantajul competitiv clar al României este reprezentat de utilizarea Dunării.

În continuare, România trebuie să implementeze politici publice prin care să eficientizeze transporturile și, mai ales prin care să promoveze măsuri pentru susținerea economiei circulare, în special prin crearea unor centre de retur a containerelor, dat fiind trendul ascendent al utilizării transportului containerizat. În acest sens, în contextul crizei globale de containere, România poate deveni pionierul îmbunătățirii colectării acestor containere, dispunând de cel mai mare terminal de containere de la Marea Neagră.

„Ultimul an a stat indubitabil sub semnul războiului din Ucraina. Privind realist situația, el a reprezentat o oportunitate pentru transportorii și operatorii logistici”, conchide echipa Danilescu Hulub & Partners.