Caz în premieră pentru România – insolvența unei persoane fizice recunoscută și executată și pe teritoriul României

Curtea de Apel București confirmă în apel, cu putere executorie, recunoașterea și executarea pe teritoriul României a unei hotărâri judecătorești pronunțate în Australia privind insolvența unei persoane fizice. Cuantumul creanțelor ce urmează a fi recuperate se ridică la aproximativ 4.000.000 de dolari australieni.

„Liderii de afaceri de succes proiectează o viziune, o articulează, o posedă cu pasiune și o duc spre completare, fără oprire” spune un citat al distinsului și regretatului Jack Welch.

Noi, Partenerii Societății Civile de Avocați Maravela, Popescu & Roman ne bucuram așadar să împărtășim soluția pronunțată de Curtea de Apel București care confirmă în apel, cu putere executorie, recunoașterea și executarea pe teritoriul României a unei hotărâri judecătorești pronunțate în Australia privind insolvența unei persoane fizice. Cazul reprezintă o premieră pentru România.

Concret, administratorii judiciari desemnați de instanța din Melbourne, Australia, au fost confirmați în vederea administrării în România a patrimoniului persoanei fizice falite, ale cărei bunuri și disponibilități financiare au fost identificate pe teritoriul României. În acest context Curtea de Apel București a conferit autorizarea necesară pentru implementarea măsurilor specifice în vederea recuperării în România a creanțelor stabilite în cadrul procedurii de insolvență instituite în Australia.

În total cuantumul creanțelor ce urmează a fi recuperate se ridică la acest moment la aproximativ 4.000.000 de dolari australieni.

Dacă cooperarea internațională în materie de insolvență a persoanelor juridice este un fapt devenit uzual și acoperit în mod efectiv de legislația din România, în cazul insolvenței unei persoanei fizice, legea română nu prevede reglementări similare la nivel transfrontalier.

Tocmai acest vid legislativ face ca soluția obținută de Maravela, Popescu & Roman în fața Curții de Apel București să fie deschizătoare de drumuri.

De remarcat faptul că în acest context, reciprocitatea în ceea ce privește efectele hotărârilor străine între România și Australia a fost stabilită prin administrarea unui probatoriu complex, inclusiv în sensul implicării Ministerului Afacerilor Externe și a Ambasadei României la Canberra.

Litigiul a implicat o abordare nouă pe partea de strategie și dedicarea deplină a echipei de litigii din cadrul Maravela, Popescu & Roman, coordonată de avocații asociați Ioan Roman și Gelu Maravela și din care pe acest proiect au mai făcut parte avocații seniori Grigore Haș și Ada Pascu, în contextul în care între România și Australia nu există un tratat bilateral privind recunoașterea hotărârilor judecătorești iar instituția insolvenței persoanei fizice este reglementată în mod substanțial diferit în cele două state.

Criza în care ne aflăm ne spune că astăzi, acum, noi, trebuie să schimbăm abordarea asupra modului în care înțelegem să ne raportăm la nevoile clienților noștri, ale căror drepturi se conturează diferit de la an la an, urmare a schimbărilor legislative sau după caz a insuficienței reglementării.

Gândind diferit, cu o pregătire temeinică la bază, putem contribui, ca avocați, la înfăptuirea unor trenduri revoluționare în materie de identificare și implementare a unor interpretări inovative chiar si pe un fond legislativ precar.

Noi, am venit în întâmpinarea nevoilor de astăzi dar și a nevoilor de mâine ale clienților noștri și știind ca vom putea stabili un precedent acolo unde legea nu distinge în mod precis iar soluția pronunțată de Curtea de Apel București este martorul acestui fapt.

De ceva timp construim un management activ al situațiilor neprevăzute cu care astazi dar și mâine ne vom confrunta.

Managementul inovării, propus de Avocatul Ioan Roman, cu o abordare de tip „active-smart” vizează schimbarea modelelor actuale în avocatură și organizarea într-o formă focusată și adaptată nevoilor reale ale clientului, fie că acestea vin din afacerile sale sau din provocările curente ale vieții de zi cu zi.

Prin drive-ul generat de soluția obținută în fața Curții de Apel București, înțelegem că succesul este legat în bună măsură de creativitate în primul rând și de comunicarea cu clientul cu care ne propunem să formăm de fiecare dată echipă.

„Și soluțiile inovatoare nu se opresc aici! De aceea, voi duce comunicarea la un alt nivel, sens în care am decis să dau o amploare mai mare activității pe care o desfășor on-line, sub forma video-conferințelor și a consultanței punctuale oferite în acest mod. Îmi propun medierea în on-line a disputelor printr-o abordare pragmatică și constructivă a problemelor care pot conduce spre litigiu, astfel încât să preîntâmpin, acolo unde există premise reale, o dispută în fața instanței, care în fond, indiferent de soluția finală de peste doi sau trei ani, nu reflectă decât eșecul părților în comunicarea dintre ele. Negocierea, în viziunea mea, aduce o perspectivă nouă asupra lucrurilor, dincolo de conflictul imediat. Este important însă ca părțile să aibă răbdare în a construi și în a arăta ce își doresc prin negociere, medierea on-line, fiind instrumentul cel mai eficient prin care părțile pot dispune singure de drepturile lor.” – a declarat Ioan Roman, Avocat Asociat si Coordonator a practicii de litigii in cadrul echipei Societății Civile de Avocați Maravela, Popescu & Roman.