INTERVIU Silviu Vasile, counsel Filip & Company: „Cred că avocatura se va apropia din ce în ce mai mult de tehnologie, fapt care va contribui la eficientizarea activității avocatului”

Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief

Care sunt principalele abilități și aptitudini ale avocatului sec al XXI-lea?

Silviu Vasile, counsel Filip & Company: Multe dintre aptitudinile pe care un avocat trebuie să le aibă transcend timpului, astfel că acestea vor fi mereu prezente. Vorbim, printre altele, despre cunoștințe juridice solide, capacitatea de a comunica eficient sau spiritul observațional. Pe de altă parte, dezvoltarea economică, rapiditatea cu care circulă informația, precum și mandatele complexe cu care ne confruntăm nasc noi cerințe pentru un avocat.

Astfel, un avocat trebuie să fie bine informat și să cunoască dezvoltările din aria sa de practică, precum și din business-ul clientului său. Acest lucru face diferența dintre consultanța juridică pur teoretică și cea aplicată, care aduce plus valoare clientului. Totodată, cunoașterea dezvoltărilor din domeniile juridic și economic permit avocatului să identifice potențiale riscuri ori implicații care se pot situa chiar în afara ariei sale de practică.

De asemenea, un bun avocat trebuie să fie capabil de a lucra în echipă. O bună parte din asistența pe care o acordăm privește mandate pluridisciplinare, astfel că rezultatul optim pentru client poate fi atins doar printr-o sinergie perfectă a specialiștilor din diferite domenii.

Cum arată piața avocaturii de business la doi ani de pandemie – transformări, adaptare?

Pandemia Covid-19 a avut efecte dramatice la nivelul societății. Pe lângă criza sanitară generată, activitatea economică a fost serios afectată, majoritatea domeniilor de activitate necesitând adaptare pentru a putea continua. Avocatura de business nu a făcut excepție, astfel că o bună parte din perioada pandemiei a avut loc work from home, mijloacele de comunicare la distanță fiind esențiale pentru aceasta. Nefiind posibile întâlnirile fizice, întâlnirile online și conferințele telefonice au devenit noua realitate și chiar au condus la o eficientizare a activității desfășurate, astfel că mă aștept ca aceste instrumente să rămână la fel de populare și pentru viitor.

Totodată, pandemia ne-a adus în față probleme juridice noi, într-un context legislativ aflat într-o continuă schimbare. Depășirea obstacolelor apărute a necesitat, astfel, și mai multă ingeniozitate și determinare din partea colegilor avocați într-un mediu nesigur, fiind cristalizat astfel un „spirit de luptă”. În plus, această perioadă a facilitat accelerarea inovația și aplicarea noilor tehnologii în domeniul juridic.

Nu în ultimul rând, situația dificilă traversată a condus la mai multă înțelegere, coeziune și sensibilitate, atât din partea colegilor avocați, cât și din partea clienților. Cred că această perioadă a condus la realizarea unor legături de încredere care vor persista în viitor.

În ce constă complexitatea ariilor de practică în cadrul cărora vă desfășurați activitatea? Puteți face o selectie a celor mai reprezentative mandate de anul trecut?

Filip & Company oferă asistență juridică cu privire la toate ariile de drept cu relevanță pentru segmentul business. În cadrul societății noastre, îmi desfășor activitatea în cadrul practicilor de dreptul concurenței și pharmaceuticals & life sciences.

În cadrul practicii de dreptul concurenței, în anul 2021, am continuat acordarea asistenței pentru clienții noștri în cadrul investigațiilor autorității de concurență, unele dintre acestea debutând / fiind finalizate anul trecut, în timp ce altele sunt încă în desfășurare. Totodată, am obținut pentru clienții noștri autorizarea mai multor tranzacții de către Consiliul Concurenței. Unele dintre acestea au presupus aspecte complexe, însă acestea au fost tratate cu succes, inclusiv datorită unei bune colaborări cu autoritatea de concurență care, la rându-i, s-a adaptat situației dificile create de pandemia Covid-19.

În cadrul practicii pharmaceuticals & life sciences, în anul 2021, am abordat mandate ce au presupus adaptarea din perspectiva juridică la dificultățile generate de pandemie, interacțiunea cu pacienții, precum și cu privire la pregătirea de diferite structuri contractuale. Totodată, am asistat clienți în anumite tranzacții din domeniul farmaceutic.

Cum vedeți mixul avocatură – inteligență artificială?

Digitalizarea și inteligența artificială sunt din ce în ce mai prezente în viața cotidiană și în activitatea economică, beneficiile acestora fiind evidente. Avocatura nu face excepție, desfășurarea activității astăzi fără ajutorul tehnologiei fiind aproape imposibilă.

În acest context, cred ca inteligența artificială va deveni din ce în ce mai relevantă în avocatură și, cel puțin, va contribui la derularea anumitor activități care sunt destul de solicitante din perspectivă temporală, precum căutarea și analizarea jurisprudenței relevante, realizarea proceselor de due diligence sau alte activități care presupun un anumit grad de repetitivitate. În fapt, acest lucru deja are loc, în special în SUA și în statele din vestul Europei.

Pe de altă parte cred că, cel puțin pentru o anumită perioadă, inteligența artificială va întâlni anumite limite în această profesie, fiind dificil ca aceasta să înlocuiască încrederea generată în relația avocat – client ori procesul decizional în situații care implică mai mult decât analiza de date. Totodată, cred ca existența și utilizarea inteligenței artificiale în avocatură va implica și nevoia de reglementare din partea autorităților, astfel cum acest lucru a avut și are loc în alte industrii.

Cum arată viitorul avocaturii?

Cred că avocatura se va apropia din ce în ce mai mult de tehnologie, fapt care va contribui la eficientizarea activității avocatului. Totodată, dezvoltarea tehnologică va genera nevoia de asistență juridică în diferite segmente din activitatea economică, aspect ce va accentua nevoia de specializare a avocatului. În aceste condiții, oferirea de servicii juridice complete va avea loc doar prin intermediul unor echipe de avocați.