GUEST WRITER Mușat & Asociații: Strategia privind proprietatea intelectuală în dezvoltarea unei afaceri pe termen lung

Autori: Dan Minoiu, Partener & Julieta Sfeclă, Managing Associate

Ultimii ani, în special cei ai pandemiei și ai crizei ocazionate de COVID-19, au schimbat comportamentul antreprenorilor, impunându-le acestora adaptarea la noua realitate și găsirea unor soluții de business care să le permită continuarea activităților și identificarea unor noi oportunități în condițiile distanțării sociale. Abordarea mediului de afaceri a fost pragmatică chiar și în cazul celor mai conservatori antreprenori sau al celor cu afaceri în curs de dezvoltare.

Rezolvarea problemei distanțării sociale de către cei mai mulți proprietari de afaceri a fost dezvoltarea, perfecționarea și, de multe ori, crearea de la zero a unei platforme online, prin intermediul căreia produsele și serviciile oferite au ajuns și ajung la consumatori.

Criza sanitară a condus astfel la un transfer al activității economice în mediul online, necesitatea respectării unor norme și implementarea unor restricții fără precedent punându-și amprenta asupra relației dintre companii și consumatori. Antreprenorii s-au confruntat cu multe probleme, inclusiv cu cea privind alegerea celei mai adecvate imagini pentru activitatea online sau găsirea mijloacelor de promovare a unei identități vizuale care să capteze interesul publicului consumator și să rămână în percepția acestuia.

Deciziile de marketing trebuie în mod esențial dublate prin decizii privind protecția adecvată a drepturilor de proprietate intelectuală

În anumite cazuri, deciziile de marketing ale companiilor s-au dovedit greșite sau insuficient fundamentate, în lipsa unei strategii care să asigure protecția drepturilor de proprietate intelectuală sau a unui buget alocat în acest sens.

Multe companii au alocat resurse în scopul dobândirii unei imagini și a unei identități vizuale, înregistrând mărci și rezervând numele de domeniu dorit cu convingerea că astfel va fi asigurată o protecție absolută a afacerii online. În lipsa unei asistențe juridice de specialitate în proprietate intelectuală, titularul mărcii sau al numelui de domeniu constată că marca sa înregistrată sau numele de domeniu rezervat sunt insuficiente sau inadecvate și nu le asigură protecția în fața unor practici comerciale ale terților concurenți.

Analizele realizate cu privire la portofolii de proprietate intelectuală sau vizând numai anumite drepturi din această categorie au evidențiat vulnerabilitatea unor asemenea active de proprietate intelectuală ale companiilor și riscuri majore la care s-ar expune prin valorificarea lor împotriva terților, raportat la obiectul protecției și limitele înregistrării. Concluzia noastră este că multe companii se confruntă cu o serie de dificultăți în alegerea celei mai bune strategii privind proprietatea intelectuală.

Întrebări și răspunsuri esențiale pentru construirea unei strategii durabile de proprietate intelectuală

În cazurile cu care ne-am confruntat, am identificat o serie de probleme pentru care antreprenorii nu găsesc întotdeauna cele mai simple rezolvări. Răspunsurile la o serie de întrebări ale acestora sunt esențiale pentru dezvoltarea afacerii pe termen lung și pentru succesul proiectelor lansate pe piața locală sau la nivel internațional:

  • ce are prioritate la înregistrare: marca sau numele de domeniu;

  • ce ar trebui înregistrată: o marcă verbală sau o marca figurativă;

  • înregistrarea unei mărci combinate este suficientă dacă aceasta conține și un element verbal;

  • investiția trebuie făcută într-un desen sau model industrial sau într-o marcă tridimensională;

  • poate fi înregistrată o culoare ca marcă;

  • poate fi protejată interfața grafică a unui website/pagini;

  • drepturile dobândite prin contract asupra programelor de calculator sunt nelimitate;

  • este mai valoros un drept de proprietate intelectuală față de altul?

Oricare dintre întrebările exemplificate mai sus presupune un răspuns particularizat în funcție de strategia de afaceri a fiecărei companii, de sectorul industrial sau comercial în care se dezvoltă afacerea, de modalitatea de promovare și interacțiune cu publicul consumator.

Sprijin financiar din partea autorităților pentru optimizarea portofoliului de proprietate intelectuală

Autoritățile naționale și cele ale Uniunii Europene au încurajat eforturile antreprenorilor în dorința lor de a-și dezvolta strategiile de proprietate intelectuală, însă sprijinul oferit este unul financiar, de cele mai multe ori dovedindu-se insuficient.

Acordarea de către autorități a unor vouchere de proprietate intelectuală și rambursarea unui procent din investițiile realizate pentru protecția proprietății intelectuale la nivel național sau european este salutară, chiar dacă vizează numai o parte din portofoliul drepturilor de proprietate intelectuală. Aceste fonduri acordate companiilor, cu respectarea unor condiții, continuă să fie oferite și în 2022, pentru a ajuta din punct de vedere material mediul de afaceri în optimizarea proprietății intelectuale.

Valoarea proprietății intelectuale

Conștientizarea valorii și importanței unui portofoliu de drepturi de proprietate intelectuală în dezvoltarea afacerii, indiferent de industria sau sectorul de activitate, și obligația construirii unei strategii de marketing susținută de cea privind proprietatea intelectuală sunt coordonate de business care trebuie să preocupe fiecare antreprenor încă de la primele etape ale afacerii.

Absența strategiei de protecție a proprietății intelectuale și amânarea deciziilor în acest sens care să asigure continuitatea afacerii pot avea efecte negative, în primul rând din punct de vedere financiar. Sprijinul financiar obținut din partea autorităților în lipsa unei consilieri de specialitate ar putea fi doar un cost mai mic pentru o proprietate lipsită de conținut sau, din contră chiar producătoare de riscuri, protecția dobândită prin înregistrare fiind lipsită de finalitate practică sau antrenând expunerea la riscuri mai mari decât costurile obținerii protecției.

Despre consecințe, riscuri și sancțiuni ce pot interveni în cazul companiilor care nu își fundamentează deciziile de business ținând cont de problemele de proprietate intelectuală vom discuta într-o „opinie” viitoare.