- Ordonanța de Urgență nr. 20/2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară
Ordonanța de urgență nr. 20/2022 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de sprijin şi asistenţă umanitară (“OG 20/2022”) a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 231/2022.
- Facilități fiscale privind donațiile/cheltuielile cu caracter umanitar
1.1 Donațiile în bani
Persoanele fizice şi juridice care, până la 31 decembrie 2022, donează sume de bani pentru acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară cetăţenilor proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina beneficiază de anumite facilități fiscale. Mai exact, plătitorii de impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor care efectuează donații în bani prin contul deschis la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență vor putea deduce sumele respective la calculul rezultatului fiscal. Similar, persoanele fizice care determină venitul net anual, în sistem real, pot de asemenea să deducă aceste cheltuieli.
1.2 Cheltuieli cu bunurile și serviciile prestate
Pentru cheltuielile cu bunurile acordate şi serviciile prestate destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, în baza solicitării Departamentului pentru Situații de Urgență, se aplică următoarele facilități fiscale.
Pentru plătitorii de impozit pe profit se acordă următoarele posibilități:
- Deducere limitată la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cheltuielile sociale şi le deduc în limita cotei de până la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.
- Nededucere la calculul rezultatului fiscal; contribuabilii care efectuează aceste cheltuieli le însumează cu cele de sponsorizare, le consideră nedeductibile la calculul rezultatului fiscal şi scad valoarea însumată a acestora din impozitul pe profit datorat, în limita prevăzută la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul Fiscal (minimum dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit).
Pentru plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, aceste cheltuieli se însumează cu cele de sponsorizare şi valoarea rezultată a acestora se scade din impozitul datorat, în limita prevăzută la art. 56 alin. (11) din acelaşi Codul Fiscal.
De asemenea, în cazul persoanelor fizice care determină venitul net anual în sistem real, sunt deductibile cheltuielile cu bunurile şi/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu condiţia încadrării acestora în aceleași limite cu cele prevăzute pentru cheltuielile cu sponsorizarea și cheltuielile sociale, prevăzute la art. 68 alin. (5) lit. a) şi c) din Codul Fiscal, după caz.
Din punct de vedere al TVA, bunurile acordate/serviciile prestate gratuit ca ajutoare umanitare de către persoane impozabile, se consideră bunuri acordate gratuit/servicii prestate în mod gratuit în cadrul acţiunilor de sponsorizare sau de mecenat în conformitate cu art. 270 alin. (8) lit. c) și art. 271 alin. (5) lit. a) din Codul Fiscal.
1.3 Cheltuielile privind ajutoarele acordate UNICEF și altor organizații internaționale
Începând cu data de 11 martie 2022, cheltuielile privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate Fondului Națiunilor Unite pentru Copii – UNICEF și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit acordurilor speciale la care România este parte sunt cheltuieli nedeductibile. Contribuabilii vor însuma aceste cheltuieli cu cele de sponsorizare și/sau mecenat/burse private și vor scădea valoarea rezultată din impozitul pe profit datorat, la nivelul valorii minime dintre 0,75% din cifra de afaceri și 20% din impozitul pe profit datorat.
- Alte facilități administrative
Cetăţenii ucraineni intraţi legal pe teritoriul României şi care nu solicită azil în România pot fi încadraţi în muncă fără aviz de angajare. Acestor cetățeni li se prelungeşte dreptul de şedere în scop de muncă, fără obligativitatea obţinerii unei vize de lungă şedere pentru angajare în muncă.
Încadrarea în muncă a cetăţenilor ucraineni ce nu deţin documente care să probeze calificarea profesională sau experienţa în activitate necesare ocupării unui loc de muncă, se poate realiza, pentru o perioadă de 12 luni cu posibilitatea de prelungire cu perioade de 6 luni, pentru maximum un an, în baza declaraţiei pe propria răspundere a acestora că îndeplinesc condiţiile de calificare profesională şi experienţă necesare ocupării locului de muncă pe care urmează să fie încadraţi şi nu au antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfăşoară sau urmează să o desfăşoare pe teritoriul României. Această excepție nu se aplică însă cetățenilor ucraineni proveniți din zona de conflict armat din Ucraina, care doresc să acceadă ori să exercite în România, în mod independent sau ca salariat, profesiile reglementate precum cea de medic, medic dentist, farmacist, arhitect, avocat, conducător auto care efectuează transport rutier în regim de taxi, expert contabil și altele asemenea.
Editori
Țuca Zbârcea & Asociații Tax S.R.L. este divizia de consultanță fiscală a Țuca Zbârcea & Asociații, organizată ca o structură societară de sine stătătoare cu o echipă formată din consultanți fiscali autorizați, având o vastă experiență în domeniu. Serviciile oferite acoperă: planificarea tranzacțiilor, consultanță fiscală operațională, structuri de eficientizare (scheme de optimizare fiscală), analize fiscale și audit, audituri ale autorităților fiscale și soluționarea litigiilor (inclusiv combaterea riscurilor și a eventualului impact al unor litigii de lungă durată cu autoritățile fiscale), conformare și reprezentare fiscală, precum și stabilirea prețurilor de transfer.
Experții fiscali din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax S.R.L. colaborează îndeaproape cu avocații firmei cu experiență în gestionarea diverselor problematici de procedură și contencios fiscal, asistând și reprezentând clienți dintr-o varietate de industrii cu privire la toate tipurile de taxe, obligații fiscale, facilități fiscale ori contribuții de orice natură la bugetele de stat.
Țuca Zbârcea & Asociații și Țuca Zbârcea & Asociații Tax S.R.L. colaborează cu Andersen în România.