Mușat & Asociații: Aspecte legale de interes pentru companiile din Romania în contextul raspandirii rapide a virusului COVID-19

Data fiind rapiditatea raspandirii virusului COVID-19 inclusiv in Romania, este important ca profesionistii locali sa aiba in vedere urmatoarele aspecte de ordin juridic, ce pot fi de ajutor pentru a constientiza si minimiza efectele negative asupra business-ului lor.

Sanctiune

Subliniem faptul ca nerespectarea masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infecto-contagioase, daca a avut loc ca urmare a raspandirii unei asemenea boli, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda (art. 352 din Codul penal). In cazul In care fapta este savarsita din culpa, pedeapsa este inchisoarea de la o luna la 6 luni sau amenda.

Intrucat legea nu face nicio precizare asupra unei eventuale excluderi, apreciem ca, nu doar persoanele fizice, dar si persoanele juridice (indiferent de forma de organizare), persoanele fizice autorizate, profesiile liberale etc. pot fi subiecti activi ai infractiunii de zadarnicire a combaterii bolilor si, în consecinta, sanctionati penal daca le este dovedita vinovatia.

Astfel, inclusiv profesionistii poarta responsabilitatea respectarii masurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infecto-contagioase impuse si mediatizate de catre Ministerul Sanatatii, in functie de specificul activitatii desfasurate, sens in care devine imperios necesar sa ne responsabilizam si, deopotriva, sa respectam „litera legii”.

Gestionarea crizei

Pentru a gestiona cat mai facil si organizat situatiile de criza, precum raspandirea virusului COVID-19 in cadrul organizatiei, este recomandata implementarea unei Politici interne de management al situatiilor exceptionale, in cadrul careia sa se regaseasca, punctual, pasii de urmat de catre angajati/personalul de conducere in cazul incidentei pericolului de contractare/raspandire a bolilor infecto-contagioase.

Situatia salariatilor

Angajatii diagnosticati cu virusul COVID-19 beneficiaza obligatoriu de concediu medical si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca, conform legislatiei aplicabile in materie de securitate sociala. Suplimentar si angajatii care se afla in carantina in spatiile organizate de autoritatile locale sau care sunt obligati sa se autoizoleze, in baza ordinelor emise de autoritatile din domeniul sanatatii, vor avea dreptul la concediu medical si la indemnizatie dupa cum s-a mentionat mai sus. Aceleasi dispozitii sunt valabile si in cazul membrilor familiei care locuiesc împreuna cu angajatii obligati sa se autoizoleze.

Un eventual diagnostic de infectare cu COVID-19 nu trebuie sa atraga discriminarea, hartuirea sau marginalizarea din partea angajatorului sau a colegilor. Angajatii au dreptul la protectie impotriva unor asemenea situatii, conform prevederilor legale aplicabile.

In functie de specificul muncii, este indicata (i) desfasurarea de catre angajati a activitatii la distanta (telemunca, modificarea CIM in sensul schimbarii temporare a locului muncii), (ii) utilizarea mijloacelor de comunicare electronica si (iii) limitarea contactului cu publicul.

Nerespectarea de catre angajat a prevederilor legale si/sau a masurilor interne impuse de catre angajator in situatii de urgenta poate conduce la aplicarea unor masuri  sanctionatorii pentru a preveni raspandirea sau contractarea virusului in cadrul companiei.

De asemenea, in cazul în care se declara stare de urgenta, angajatorul poate decide suspendarea contractelor individuale de munca din motive de forta majora, ceea ce presupune suspendarea drepturilor salariale.

Executarea contractelor cu clientii sau furnizorii

Cu titlu general, un eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil si inevitabil poate fi considerat drept caz de forta majora.

Astfel, in functie de situatia de fapt, forta majora poate fi invocata in relatia cu colaboratorii daca organizatia dumneavoastra sufera consecinte negative semnificative, urmare a aparitiei situatiei de urgenta cauzata de COVID-19 si va aflati intr-o imposibilitate obiectiva de a indeplini obligatiile contractuale asumate in raport cu acestia (e.g., in cazul imposibilitatii livrarii echipamentelor comandate din cauza închiderii unor drumuri sau aplicarii masurilor de carantina in sensul interzicerii accesului în anumite localitati).

In masura in care considerati ca incidenta COVID-19 poate avea repercusiuni asupra capacitatii dumneavoastra de a va indeplini intocmai obligatiile contractuale, este recomandabila initierea din timp a discutiilor cu partenerii dumneavoastra contractuali pentru a decala/modifica sau suspenda (în functie de gravitatea situatiei) executarea obligatiilor contractuale pe care preconizati ca nu le puteti indeplini in termenii contractuali initiali.

Concluzie

Din moment ce nu avem nicio certitudine asupra amplitudinii impactului negativ pe care il va avea COVID-19 asupra economiei nationale/pietei locale, pentru a reduce efectele sale asupra continuitatii business-ului, recomandarea noastra pentru profesionistii din Romania este sa se asigure ca au implementat un plan de actiune pentru astfel de situatii, atat in ceea ce priveste relatia de munca cu proprii angajati, cat si raportat la executarea obligatiilor derivând din contractele comerciale in derulare.