GUEST WRITER Suciu Popa: Deblocarea proiectelor petroliere offshore

Autori: Cleopatra Leahu, Partner SUCIU POPA & Noemi Siman, Senior Associate SUCIU POPA

După aproape 3 ani de la adoptarea Legii nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele petroliere offshore („Legea Offshore”), România mai face un pas în ceea ce privește deblocarea acestor proiecte.

Deși s-a prevăzut că procedura de recepționare a lucrărilor ar fi urmat să fie reglementată în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a Legii Offshore, conform informațiilor publice, motivele întârzierii s-au datorat lungilor consultări purtate între Ministerul Energiei și Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră („ACROPO”).

O primă încercare în vederea dezvoltării cadrului legislativ în ceea ce privește procedura de recepționare a fost demarată la data de 19 noiembrie 2020, când pe site-ul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost publicat un proiect legislativ în acest sens.

După aproape un 1 an de pasivitate, la data de 27 august 2021, pe site-ul Ministerului Energiei a fost publicată o nouă formă a proiectului, respectiv Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea Procedurii pentru recepționarea lucrărilor aferente operațiunilor petroliere desfășurate de titularii de acorduri petroliere în baza Legii nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele petroliere offshore („Proiectul„).

Pe scurt, conform Proiectului, recepția lucrărilor constituie o componentă a sistemului calității și reprezintă un proces complex, prin care se va certifica, în condițiile legii, finalizarea lucrărilor executate în baza Legii Offshore. Prevederile Proiectului stabilesc în acest sens următoarele aspecte principale: (i) modul de organizare al procedurii de recepționare; și (ii) modul de alocare a responsabilităților.

Participanții la recepția lucrărilor vor fi:

  • titularii actului de autorizare;
  • executantul lucrărilor;
  • proiectantul lucrărilor;
  • Organismul Independent/Entitatea Independentă de Verificare ales/aleasă de către titularul actului de autorizare;
  • reprezentantul/reprezentanții emitentului actului de autorizare;
  • alte instituții abilitate sau specialiști în domeniul petrolului și gazelor naturale, în calitate de invitați ai Ministerului Energiei.

Ministerul Energiei este abilitat să acorde actul final de recepționare a lucrărilor executate în baza actelor de construire, emise de către acesta.

Recepția se va efectua pentru toate lucrările prevăzute în actul de autorizare, conform prevederilor documentației care a stat la baza emiterii acestuia, și va putea fi admisă sau respinsă, motivat. În cazul respingerii, titularii actului de autorizare vor avea obligația remedierii problemelor constatate, iar procedura de recepție va fi reluată în ceea ce privește aspectele problematice identificate.

În vederea îndeplinirii procedurii de recepționare, Ministerul Energiei și ACROPO vor desemna câte unul/doi reprezentanți fiecare, care vor face parte din comisia competentă să analizeze rapoartele întocmite conform prevederilor propuse și să comunice titularului actului de autorizare, actul final prin care se certifică recepționarea lucrărilor.

Spre deosebire de forma propusă în anul 2020, Proiectul nu conține prevederi în ceea ce privește preluarea de la executant a unei părți din lucrări într-un anumit stadiu fizic de execuție.

Conform informațiilor publice, observațiile sau sugestiile în legătură cu Proiectul pot fi trimise până la data de 6 septembrie 2021.

În acest context, procesul legislativ urmat de către Proiect trebuie urmărit cu mare interes de către toți operatorii implicați în dezvoltarea proiectelor petroliere offshore, astfel încât forma finală a prevederilor propuse să corespundă caracteristicilor și naturii acestor lucrări.

Suciu Popa este o firmă de avocati de top, ce oferă servicii juridice complete, cu performanțe notabile în toate ariile dreptului afacerilor, incluzând litigii și arbitraje, drept imobiliar, administrativ și contencios, dezvoltarea de proiecte, energie și resurse naturale, fiind clasată în mod constant de toate directoarele locale și internaționale în topul furnizorilor de servicii juridice. Fiind angajată pe deplin să facă diferența pe piața avocatială din România, Suciu Popa se bazează pe experiența și reputatia solidă a avocatilor și a partenerilor săi, construite pe parcursul a peste 20 de ani de asistență a clientilor multinationali, investitorilor strategici și fondurilor de investitii, autorităților publice și instituțiilor financiare internaționale, în unele dintre cele mai complexe tranzactii transfrontaliere, proiecte de investiții și litigii.