GUEST WRITER Stănculescu, David & Asociații: Modificări legislative în contextul stării de urgență

Material realizat de Cristina Avramita, Avocat Coordonator

Avand in vedere starea de urgenta instituita prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si luand in considerare experienta tarilor grav afectate de evolutia virusului pana la acest moment, precum si masurile care au avut impact pozitiv in limitarea raspandirii acestuia si care au vizat actiuni in planul sanatatii publice, concomitent cu limitarea sau intreruperea activitatilor socioeconomice, Guvernul a decis ca este necesar sa fie luate unele masuri urgente, cu caracter exceptional, in domeniul social si economic pentru a se limita prejudiciile care pot afecta pe termen lung atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice.

Astfel, au fost luate masuri de sprijinire a persoanelor fizice si juridice, fie prin acordarea anumitor ajutoare de stat, fie prin acordarea anumitor facilitati fiscale, pe care le vom explica in cele ce urmeaza.

  1. Masuri fiscal bugetare adoptate prin Ordonanta de urgenta nr. 29/2020

A. Facilitati de finantare a IMM-urilor 

OUG nr. 29/2020 modifica si completeaza OUG nr. 110/2017, care a instituit programul IMM INVEST ROMANIA, constand in acordarea de garantii de stat, prin Ministerul Finantelor Publice, in favoarea beneficiarilor participanti in program.

  • Care sunt facilitatile?

Facilitatile constau in acordarea de garantii de stat pentru una dintre urmatoarele categorii de credite:

i. unul sau mai multe credite pentru realizarea de investitii;

ii. si/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de catre stat;

  • Care este valoarea garantiei acordate de stat?

Garantia acordata de stat poate fi de maximum 80% din valoarea creditului, iar in cazul creditelor acordate microintreprinderilor si intreprinderilor mici procentul de garantare poate ajunge pana la 90%.

Ministerul Finantelor Publice subventioneaza dobanzile aferente creditelor in procent de 100%, de la momentul acordarii creditelor/liniilor de credit contractate dupa 31.03.2020 si, posibil, pana la data de 31 martie 2021.

  • Finantarea este acordata si intreprinderilor care inregistreaza obligatii fiscale restante?

Pot beneficia de finantare si intreprinderile care inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, cu conditia ca beneficiarul se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordata in cadrul programului.

  • Pentru ce perioada de timp sunt acordate finantarile?

Finantarile pot avea durata maxima de 120 de luni in cazul creditelor pentru investitii si de 36 de luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, acestea putand fi prelungite cu maximum 36 de luni.

B. Reglementarea situatiei unor contracte incheiate de IMM-uri/profesionisti

  • Cine sunt beneficiarii si ce contracte sunt vizate de aceasta masura?

1) IMM-urile pot beneficia pe durata starii de urgenta de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati – electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare Intreprinderile Mici si Mijlocii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  1. Si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate;
  2. Detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.

In contractele in derulare, altele decat cele prevazute mai sus, incheiate de intreprinderile mici sau mijlocii nu poate fi invocata forta majora impotriva acestora, decat dupa incercarea, dovedita cu inscrisuri comunicate intre parti prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea in considerare a conditiilor exceptionale generate de starea de urgenta.

Vor beneficia de aceasta masura intreprinderile mici si mijlocii care indeplinesc urmatoarele conditii:

  1. Si-au intrerupt activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate;
  2. Detin certificatul de situatie de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
  • Ce reprezinta forta majora conform OUG nr. 29/2020?

Prin OUG 29/2020 a fost instituita o prezumtie a unui caz de forta majora imprejurarea imprevizibila, absolut invincibila si inevitabila la care se refera art. 1.351 alin. (2) din Codul civil, care rezulta dintr-o actiune a autoritatilor in aplicarea masurilor impuse de prevenirea si combaterea pandemiei determinate de infectia cu coronavirusul COVID-19, care a afectat activitatea intreprinderii mici si mijlocii, afectare atestata prin certificatul de situatie de urgenta.

Prezumtia poate fi rasturnata de partea interesata prin orice mijloc de proba. Caracterul imprevizibil se raporteaza la momentul nasterii raportului juridic afectat. Nu vor fi imprevizibile masurile luate de autoritati in conformitate cu actul normativ care a instituit starea de urgenta.

2) De asemenea, de facilitatile privind amanarea la plata pentru serviciile de utilitati – electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu social si de sedii secundare beneficiaza si formele de exercitare a profesiei de notar public, a profesiei de avocat si a profesiei de executor judecatoresc, cabinetele medicilor de familie si cabinetele stomatologice in care in care isi desfasoara activitatea, cel mult 20 de persoane, precum si federatiile sportive nationale si cluburile sportive care detin certificat de identitate sportiva, in masura in care:

  1. activitatea acestora este afectata direct prin masurile dispuse de autoritatile publice;
  2. indeplinesc celelalte criterii stabilite prin hotarare a Guvernului.

Potrivit HG nr. 281/06.04.2020 au fost stabilite criteriile ce trebuie a fi indeplinite de catre formele de exercitare a profesiei de notar public, formele de exercitare a profesiei de avocat si formele de organizare a profesiei de executor judecatoresc, pentru a beneficia, pe durata starii de urgenta, de amanarea la plata pentru serviciile de utilitati – electricitate, gaze naturale, apa, servicii telefonice si de internet, precum si de amanarea la plata a chiriei pentru imobilul cu destinatie de sediu profesional:

a. au avut un venit net de maximum 200.000 de euro, echivalent in lei, in anul 2019 sau, daca venitul pentru acest an nu a fost calculat, in anul 2018;

b. in cadrul formei juridice de exercitare/organizare a functiei/profesiei isi desfasoara activitatea, ca salariati, inclusiv salarizati in interiorul profesiei si/sau colaboratori, maximum 9 persoane;

c. si-au intrerupt activitatea total sau partial ori si-au redus activitatea, ca urmare a masurilor dispuse de autoritati, inregistrand in luna pentru care se solicita amanarea pierderi de cel putin 25% fata de media incasarilor pe ultimele 6 luni inaintea instituirii starii de urgenta;

De asemenea, HG nr. 281/06.04.2020 prevede imposibilitatea de a beneficia de amanarea la plata a formelor de exercitare/organizare a functiei/profesiei care nu si-au respectat obligatia de asigurare a continuitatii activitatii pe perioada instituirii starii de urgenta.

C. Facilitati de natura fiscala pentru contribuabili

  • Ce se intampla cu obligatiile fiscale/scadente ale contribuabililor?

O alta masura adoptata de Guvern pentru a veni in sprijinul contribuabililor o reprezinta instituirea unei derogari de la prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscal in contextual starii de urgenta. Astfel, s-a stabilit ca nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de Urgenta nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea masurilor dispuse prin acest act normativ, respectiv pana la implinirea unui termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.

De asemenea, nu sunt considerate obligatii fiscale restante obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de Urgenta nr. 29/2020 si neachitate pana la incetarea masurile dispuse prin acest act normativ, respectiv pana la implinirea unui termen de 30 de zile de la incetarea starii de urgenta.

In plus, se suspenda sau nu incep masurile de executare silita prin poprire a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala. Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.

Masurile de suspendare a executarii silite prin poprire asupra sumelor urmaribile reprezentand venituri si disponibilitati banesti se aplica, prin efectul legii, de catre institutiile de credit sau tertii popriti, fara alte formalitati din partea organelor fiscale.

  • Ce masuri au fost luate cu privire laimpozitul pe profit?

Pentru contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, s-a stabilit ca acestia pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent, modul de calcul fiind pastrat pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.

Pentru contribuabilii care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic se aplica masura de mai sus pentru platile anticipate datorate pentru trimestrele ramase din anul modificat care se incheie in anul 2020, precum si pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anul fiscal modificat care incepe in anul 2020 si sunt cuprinse in anul calendaristic 2020.

  • Ce masuri au fost luate cu privire laimpozitul pe cladiri/mijlocul de transport?

Pentru anul 2020, termenul de plata din 31 martie pentru prima rata, dintre cele doua rate egale datorate la impozitul pe cladiri, pe terenuri si pe mijloace de transport, se proroga pana la data de 30 iunie.

In plus, daca impozitele sunt platite integral la 30 iunie, se acorda bonificatia de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local.

  • Ce masuri au fost luate cu privire larestructurarea obligatiilor bugetare?

Facilitatea de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018, adoptata prin O.G. 6/2019, ramane valabila, insa numai daca este depusa notificarea intentiei de a beneficia de masura restructurarii pana la data de 31 iulie 2020, iar solicitarea de restructurare este depusa pana la data de 30 octombrie 2020, sub sanctiunea decaderii.

D. Masuri privind depunerea declaratiei privind beneficiarul real

Termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real este prelungit cu 3 luni de la data incetarii starii de urgenta, iar pe durata starii de urgenta depunerea acestei declaratii este suspendata.

II. Masuri de protectie sociala

A. Somajul tehnic. Ordonanta de Urgenta 30/2020 (modificata prin OUG 32/2020)

  • Cine sunt beneficiarii si care este cuantumul indemnizatiei?

Salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, beneficiaza de masurile privind somajul tehnic.

Indemnizatia este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii starii de asediu sau starii de urgenta, dupa caz.

In cazul altor profesionisti, sportivilor, persoanelor fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta, acestia beneficiaza, in baza declaratiei pe propria raspundere, de o indemnizatie lunara de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020 nr. 6/2020.

  • Ce se intampla in cazul in care o persoana are mai multe contracte de munca suspendate?

In  situatia in care o persoana are mai multe contracte, dintre care toate suspendate, acesta va beneficia de indemnizatia aferenta contractului care il avantajeaza cel mai mult. Daca are mai multe contracte, dintre care unul este activ, salariatul nu poate beneficia de fonduri aferente somajului tehnic, avand in vedere faptul ca cel activ este in functiune.

  • Ce se intampla in situatia in care angajatul are un salariu pentru care 75% din salariul de baza este mai mare decat 75% din salariul mediu pe economie?

In aceasta situatie, daca bugetul angajatorului destinate platii cheltuielilor de personal permite, indemnizatia poate fi suplimentata de angajator, cu sume reprezentand diferenta de pana la  75% din salariul de baza ocupat, in conformitate cu art. 53 alin. (1) din Legea 53/200, republicata, cu modificarile si completarile urlterioare.

B. Legea 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant

  • Cine sunt beneficiarii?

Conform Legii 19/2020, zilele libere pot fi solicitate de parintii care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

  1. au copii cu varsta de pana la 12 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau au copii cu dizabilitati cu varsta de pana la 18 ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant;
  2. locul de munca ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.
  • Ce documente sunt necesare?

Cererea pentru acordarea zilelor libere completata de angajat si transmisa angajatorului va fi insotita de declaratia pe proprie raspundere a celuilalt parinte, din care trebuie sa rezulte ca el nu a depus o astfel de cerere, ca nu se incadreaza in una din situatiile: se afla in concediu pentru cresterea copiilor, este asistentul personal al copilului, este in concediu de odihna sau concediu fara plata, si de copia certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor.

Pentru angajatii din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, comert alimentar, productie si distributie medicamente si echipamente sanitare, distributie carburanti, personalul din cadrul unitatilor farmaceutice, acordarea zilelor libere se realizeaza doar cu acordul angajatorului si doar dupa epuizarea optiunilor prevazute de reglementarile legale in vigoare pentru desfasurarea activitatii si cu obligatia asigurarii continuitatii activitatii, respectiv prin programe individualizate de lucru, munca in schimburi, munca la domiciliu si telemunca.

  • Care este cuantumul indemnizatiei?

Cuantumul indemnizatiei pentru fiecare zi libera este de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat. Indemnizatia se plateste de angajator si este supusa impozitarii si platii contributiilor de asigurari sociale in conditiile prevazute de Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

III. Amanarea platii ratelor bancare – Ordonanta de Urgenta 37/2020

Obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori pana la data intrarii in vigoare a ordonantei (30.03.2020), se suspenda la cererea debitorului cu pana la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020.

  • Cine sunt beneficiarii?

De prevederile OUG 37/2020 beneficiaza persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale ce functioneaza potrivit O.U.G. nr. 44/2008, profesiile liberale si cele care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu exceptia institutiilor de credit definite potrivit O.U.G. nr. 99/2006.

  • Ce conditii trebuie sa indeplineasca persoanele fizice pentru a beneficia de aceste masuri?

Debitorii beneficiaza de aceste facilitati numai cu privire la imprumuturile acordate de catre creditori pana la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 37/2020. Contractul de credit nu trebuie sa fi ajuns la maturitate, iar creditorul sa nu fi declarat scadenta anticipata, anterior intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 37/2020.

Debitorii nu trebuie sa inregistreaze restante la data instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, iar in masura in care inregistreaza, acestia efectueaza plata acestor restante pana la data solicitarii suspendarii obligatiei de plata.

De asemenea, debitorii trebuie sa detina venituri care au fost afectate in mod direct sau indirect de situatia grava generata de pandemia COVID-19.

  • Ce conditii trebuie sa fie indeplinite de debitorii persoane juridice?

Debitorii persoane juridice pot beneficia de aceste masuri, daca indeplinesc urmatoarele conditii:

  1. intrerup activitatea total sau partial ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prin care se constata, in baza declaratiilor pe propria raspundere a debitorilor, diminuarea veniturilor sau a incasarilor cu minimum 25% in luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate;
  2. nu se afla in insolventa la data solicitarii suspendarii rambursarii creditului.
  • Cum pot debitorii sa beneficieze de aceasta facilitate?

Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare in acest sens, in format electronic sau prin posta electronica, la datele de contact precizate in contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanta oferit de creditor, cel mai tarziu pana la 45 de zile de la intrarea in vigoare a OUG 37/2020.

In cazul in care debitorul nu poate transmite cererea prin unul din mijloacele prevazute mai sus, o poate formula pe cale orala, prin telefon, la un numar de telefon dedicat care va fi anuntat de catre fiecare creditor pe pagina sa de internet.

  • Ce se intampla cu dobanzile aferente sumelor scadente a caror plata este suspendata?

Dobanda datorata de debitori corespunzatoare sumelor scadente a caror plata este suspendata se capitalizeaza la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plateste esalonat pe durata ramasa pana la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Prin exceptie, pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice, dobanda aferenta perioadei de suspendare nu se capitalizeaza si va fi platita esalonat, in 60 de rate lunare egale, incepand cu luna imediat urmatoare incheierii perioadei de amanare.

IV. Certificatele pentru situatii de urgenta – Ordinului Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri nr. 791/25.03.2020 (modificat prin Ordinului Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afacer nr. 822/02.04.2020)

  • Cine poate solicita Certificatul pentru situatii de urgenta?

Certificatul pentru situatii de urgenta poate fi solicitat de orice operator economic, chiar daca nu sunt inregistrati la Oficiul Registrului Comertului, daca:

a. Este afectat de masurile adoptate de autoritatile competente in contextul starii de urgenta, intrerupandu-si total sau partial activitatea ca urmare a acestor masuri, pentru certificatul de tip 1 (albastru)

sau

b. A inregistrat reducerea veniturilor in luna martie 2020 cu un procent de minim 25% fata de media veniturilor sau incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020, pentru certificatul de tip 2 (galben).

  • Cand se acorda Certificatul pentru situatii de urgenta?

CSU se acorda de catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri doar pe perioada instituirii starii de urgenta.

  • Unde trebuie sa fie depusa cererea?

Certificatele de Situate de Urgenta vor fi solicitate si eliberate, exclusiv online, prin aplicatia ce va putea fi accesata din platforma http://prevenire.gov.ro in termen de 5 zile de la publicarea Ordinului Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri nr. 791/24.03.2020 in Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020.

  • Cine poate utiliza CSU?

CSU se poate utiliza de catre:

a. Angajatorii care au intrerupt total sau partial activitatea in baza deciziilor emise de autoritatile competente, care pot beneficia de sprijinul statului la plata indemnizatiei pentru somaj tehnic (conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 30/2020);

b. De catre IMM-urile care au intrerupt total sau partial activitatea in baza deciziilor emise de autoritatile competente si care pot cere amanarea platii pentru utilitati si chirie (conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 29/2020);

c. De catre persoanele juridice care au intrerupt total sau partial activitatea in baza deciziilor emise de autoritatile competente si pot cere amanarea platii ratelor bancare (conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 37/2020).