Unele schimbari conteaza mai mult decat altele

Inventam mereu tehnologii noi care creeaza obiceiuri noi, piete si afaceri noi. Altele, care raman invechite, se pierd in urma procesului. Si chiar daca serviciile profesionale sunt mai degraba potrivnice schimbarilor, aici nu mai e vorba daca vrei sa te schimbi – acum ori te schimbi, ori risti sa iesi din joc. 

La nivel international, consultanta juridica a cunoscut, la fel ca celelalte servicii profesionale, peste zece ani de crestere. Si asta in toate economiile – emergente sau mature, mari ori mici. Cresterea s-a oprit in 2009, dar nu s-a trasformat in scadere peste tot – doar unele piete de avocatura au scazut, doar cateva firme au avut (mari) probleme.
Chiar si asa, la nivelul celor mai mari 250 de firme din lume, numarul angajatilor a scazut, in ultimii trei ani, cu circa 8% (9.500 de avocati). Multe firme au incetat sa mai fac angajari, si asta a lasat cel putin doua promotii fara prea multe optiuni. Alte firme au redus nivelul onorariilor, unele au propus sisteme de facturare complementare.
Dar in avocatura – la fel ca in toate serviciile profesionale – se produc si alte tipuri de schimbari. Nu toate sunt ciclice, nu fiecare tine cont de criza economica, de incetinirea unui sector sau cresterea altuia. Unele vin (si vor veni, mai ales) dintr-un mai larg context – il putem numi AvansulTehnologicSchimbaLumeaInCareTraim.

ATSLICT schimba relevanta sociala a meseriilor, si despre aceste schimbari am vorbit, mai pe larg, in textul Despre bonusul de Craciun si despre a fi avocat.

Iata doua lucruri punctuale: in urmatorii 30 de ani, 65% din prescolarii de azi vor avea slujbe care nici macar nu au fost inca inventate. Meserii care se bucurau de un puternic statut social – a fi profesor, cadru militar, doctor sau avocat – isi pierd din prestigiu. Alte meserii, ca a fi programator, artist grafic sau blogger – in urmatorii 10 ani, peste jumatate din populatia Americii va avea, pe langa jobul obisnuit, si meseria de bolgger – castiga teren.
ATSLICT e mai important, pe termen mediu si lung, decat orice alt context economic intern, international sau global. Cu toate astea, ATSLICT este, prea des, ignorat.

Am un istoric de probleme renale. Si daca esti ca mine (desi nu-ti doresc), stii ca pare neimportant sa iei calmante daca ai pietre la rinichi. Dar durerea e in prezent, operatia de inlaturare vine in viitor. Urgenta e prima, vrei sa o rezolvi. Totusi, cea din urma e importanta, critica.
Sa mai vorbesti astazi despre schimbarile ciclice care vin in serviciile financiare (la fel cum au venit si o sa vina in alte industrii) e a lua calmante in loc sa cauti specialistul care sa te scape de pietre.
ATSLICT nu e ciclic. E povestea speciei. Inventam mereu tehnologii noi care creeaza obiceiuri noi, piete si afaceri noi. Altele, care raman invechite, se pierd in urma procesului. Si chiar daca serviciile profesionale sunt mai degraba potrivnice schimbarilor, aici nu mai e vorba daca vrei sa te schimbi – acum ori te schimbi, ori risti sa iesi din joc. Pentru ca ATSLICT e mai puternic si mai rapid pe zi ce trece. Nu-i indicat s-astepti sa treaca, caci nu va pleca nicaieri.
Multi parteneri coordonatori ai firmelor de avocatura stiu deja asta. Unii se plang de schimbare, pe altii ii bucura. Dar putini o contesta.

Pana acum, firmele de servicii profesionale au fost contractate pe baza relatiilor personale pe care le-au construit in timp cu clientii (recomandarile intra tot aici). Modelul se bazeaza pe cateva piese fixe.
Prima e proximitatea geografica: afacerile se dezvolta la inceput in jurul casei, in cartier si in oras. De aici recrutezi, aici vinzi, aici te dezvolti. A doua piesa este clubul potrivit – e important sa cunosti oamenii potriviti din domeniile potrivite. Apoi, pentru ca afacerile se incheie la intalniri fata catre fata, o mare importanta are carisma personala.
Dar paradigma se schimba. Desi e greu sa-ti imaginezi disparitia clubului potrivit, importanta lui va fi mai mica pe masura ce oamenii vor cauta tot mai des specialistii pe internet, la nivel regional sau chiar global. Ne alegem deja, si inca de mai multa vreme, furnizori de marfa si produse de la capatul celalalt al lumii. Si recent am inceput sa contractam si specialisti IT din alte tari, si oameni care sa traduca o carte din engleza in… finlandeza; cumparam productie video, cumparam servicii de marketing si de control al calitatii, servicii de audit si consultanta juridica. Arunca o privire aici.
Platforme ca freelancer.com sunt multe, unele mai strict nisate, altele generaliste. Dar ideea e mereu aceeasi: cererea si oferta sunt globale si nu se vad, de cele mai multe ori, la fata. Increderea vine din rating-uri si review-uri – din faptul ca prestigiul tau din mediul online ajunge sa valoreze bani in lumea reala. Esti contractat in functie de istoricul reusitelor, te poti vinde mai scump sau mai ieftin functie de asta.

Daca subiectul e de interes, l-am tratat mai pe larg aici – Importanta reputatiei in lumea social media.

Obiceiul vine cu o intrebare atasata: daca clientii pot sa-si aleaga orice expert din lumea asta, de ce te-ar alege pe tine?
In lumea noua, cei mai multi clienti si potentiali clienti nu te vor cunoaste personal. Mai tot ce vor sti despre tine vor afla de pe internet (de la distanta). Si asta va schimba procesul de dezvoltare a afacerilor.
Va conta sa-ti faci o reputatie de expert pe una din nisele serviciilor tale profesionale.
Specializarea va incepe sa fie recunoscuta ca un factor cheie pentru succes. Spre exemplu, va fi aproape imposibil sa-ti creezi o reputatie de expertul la care sa apelezi in toate aspectele ce tin de marketing – e un domeniu prea vast. O nisa ar fi mai potrivita – marketing in retelele sociale.

Ca sa iti creezi o reputatie in mediul online ai niste unelte, diferite de cele ale paradigmei prezente (dar trecute).
Sa creezi continut e ideal. Asta inseamna sa scrii cu regularitate materiale noi si relevante despre domeniul expertizei tale – si sa le distribui cu iscusinta si gratuit. Scopul ar fi sa educi publicul, sa faci o structura usor de retinut, sa simplifici ce altminteri pare greu de inteles. Continutul inseamna articole de presa, postari pe blog, studii sau prezentari.

Avocatii si alti consultanti ar vrea sa creada ca ce a fost mai rau a trecut. Si poate ca au dreptate. Dar nu pare actual sa vorbim in termeni de mai bine ori mai rau. ATSLICT nu tine de criza economica, efectele nu trebuie comparate. Tendinte care nu tin de recesiune nu o sa dispara odata cu revenirea. Ba dimpotriva.