Un obiectiv prea ambitios pentru un razboi serios

In primele saptamani de mandat nu a trecut neobservata initiativa noului premier Mihai Razvan Ungureanu de a lovi evaziunea fiscala printr-o actiune rapida si in forta. Specialistii chestionati de legalmarketing.ro spun insa ca o asemenea batalie nu se poate castiga in cateva luni si in lipsa unui plan complex de actiuni.

“Pentru Guvernul pe care il conduc, combaterea evaziunii fiscale este un obiectiv de siguranta nationala si de reforma administrativa”, a declarat noul premier la intalnirea din februarie cu Comitetului interministerial pentru combaterea evaziunii fiscale, din care fac parte ministrii Finantelor Publice, Justitiei, Economiei si respectiv Administratiei si Internelor. La discutii au mai fost prezenti reprezentantii ANAF, ai Autoritatii Nationale a Vamilor, Garzii Financiare, Directiei Nationale Anticoruptie, Politiei Romane si Politiei de Frontiera. Tinta imediata stabilita de premierul Ungureanu a fost o crestere cu 1,5 procente din PIB a veniturilor pe care Fiscul trebuie sa le colecteze din actiunile care vizeaza combaterea evaziunii fiscale. Si asta in 60 de zile.
5% din PIB, 10% din PIB, 15 miliarde de euro anual, sunt doar cateva procente si sume vehiculate de reprezentanti ai statului sau de analisti economici atunci cand incearca sa evalueze amploarea fenomenului evaziunii fiscale. S-a vorbit in acesti ani si de echivalentul a 35% din PIB, insa putini sunt cei care valideaza o asemenea cifra cand vine vorba despre evaziunea fiscala. Produsele agricole si alcoolul inregistreaza cele mai mari procente de evaziune, peste 50%, fiind domenii pe care autoritatile nu au reusit sa le controloze eficient pana acum.
Specialistii in fiscalitate vin de fiecare data cu solutii pe care le propun autoritatilor pentru combaterea mai eficienta a acestui fenomen, insa doar o parte dintre acestea sunt preluate si aplicate de Fisc.
“Largirea masurilor de simplificare la TVA, concentrarea pe domeniile cu evaziune mare (comertul en-gross cu legume, fructe, produse alimentare de baza), comertul cu produse accizabile, in special alcool”, sunt cateva masuri propuse de Gabriel Biris, partener Biris Goran. “Cred de asemenea, a mai spus Gabriel Biris (foto1) pentru legalmarkeitng.ro, ca se pot strange sume importante la buget din aplicarea corecta a masurilor de control indirect, in special daca imbunatatirea legislatiei in domeniu ar fi corelata cu un moment zero. Aceste solutii, precum si multe altele, le-am prezentat dealtfel in cartea pe care am lansat-o de curand, <<Despre fiscalitate si competitivitate>>.”
Cateva solutii propune si Emilian Duca, consultant fiscal: “In cazul produselor accizabile sau legume-fructe nu se poate combate evaziunea fara a controla intregul lant de distributie, de la producatori la retaileri. Din pacate, masurile luate pana acum au fost de natura administrativa si nu a fost luata in considerare verificarea lanturilor de distributie. Probabil ca, la fel ca in cazul actiunii anti-coruptie din vamile de frontiera, infiltrarea agentilor sub acoperire ar fi o solutie pentru demontarea acestor structuri. ”
Emilian Duca (foto 2) atrage insa atentia ca actiunile de combatere a evaziunii fiscale fac parte dintr-un proces de durata care trebuie sa fie orientat in zonele de risc fiscal, acolo unde sunt impozite mari.
Poate tocmai de aceea termenele date de premierul Ungureanu in lupta pe termen scurt cu evaziunea fiscala nu sunt considerate realiste de catre specialistii chestionati de legalmarketing.ro. “Este posibil ca tinta sa fie atinsa pana la sfarsitul anului”, crede Gabriel Biris. O crestere a incasarilor la buget pana la finalul anului, printr-o actiune energica in domeniul produselor accizabile, vede si Emilian Duca, insa de doar cateva sute de milioane de euro. “Tinta de 2 miliarde de euro nu este realista. Chiar daca, prin absurd, institutiile statutului ar functiona perfect in combaterea evaziunii fiscale, efectul imediat nu ar consta in cresterea incasarilor la bugetul de stat, ci intr-o penurie de marfa de contrabanda”, spune Duca.
Guvernul ar trebui sa nu faca din lupta cu evaziune fiscala unica parghie de sustinere a veniturilor bugetare si ar trebui sa caute si alte surse. Emilian Duca: “O crestere bazata exclusiv pe diminuarea evaziunii fiscale nu este realista si, mai devreme sau mai tarziu, se va pune problema modificarii cotei unice.”
In lipsa unui flux important de investitii straine directe, cu un grad in continuare redus de absorbtie a fondurilor europene, Romania are putine solutii de sustinere a bugetului. Cresterea nivelului incasarilor bugetare peste cei 33% din PIB reusiti pana acum, in conditiile in care media Uniunii Europene este de 40 de procente si lupta cu evaziunea fiscala sunt obiective normale pentru autoritati, insa modalitatile prin care se incearca atingerea acestora nu ar trebui sa destabilizeze un mediu economic fragil si dezorientat de multitudinea de schimbari legislative la nivel fiscal.