Suciu Popa: Nou proiect de modificare a Ordonanței de plafonare a prețului energiei

Autori: Dan Ciobanu Partner și Gianina Istrate Senior Associate

Ministerul Energiei a publicat vineri, 15 martie 2024, spre consultare publică, un proiect de ordonanță de urgență prin care se conturează propunerea de modificare pentru a 9-a oară a Ordonanței de plafonare a prețului energiei (OUG nr. 27/2022), pe fondul scăderii costurilor cu energie și al tranziției spre o piață mai competitivă.

Una dintre cele mai semnificative schimbări presupune stabilirea unei „perioade de tranziție” de un an, cu scopul declarat de a facilita o trecere fără probleme de la o piață reglementată a energiei la una liberă.

În ciuda preocupărilor exprimate de mai mulți operatori de piață, propunerea prevede prelungirea schemei de sprijin pentru consumatorii finali de pe piața de electricitate și gaze naturale cu încă un an, de la 31 martie 2025, până la 31 martie 2026, ceea ce face ca România sa fie potențial singura ţară din Europa care procedeaza in acest mod.

În această perioadă de tranziție, valoarea maximă pentru componenta de achiziție a energiei electrice/gaze naturale a prețului de ofertă ar fi determinată folosind o formulă medie ponderată, în timp ce suma maximă pentru componenta de furnizare a prețului de ofertă ar fi stabilită la 73 lei/MWh pentru energie electrică (neschimbată față de nivelurile actuale) și 15 lei/MWh pentru gaze naturale (creștere de la 12 lei/MWh).

Proiectul de propunere prezintă alte câteva modificări semnificative, după cum urmează:

1. Structura prețurilor la energie. Furnizorii au obligația de a defalca în mod transparent prețul final al energiei electrice și gazelor naturale pe componente, în toate etapele lanțului de aprovizionare, respectiv în oferta de furnizare, în contractul de furnizare și în prețul final facturat consumatorului final.

2. Reducerea prețului gazelor naturale. Începând cu 1 aprilie 2024, producătorii de gaze naturale implicați în activități de extracție onshore și/sau offshore și cei care desfășoară vânzări de gaze trebuie să furnizeze gaze la preț redus de 120 lei/MWh, în scădere de la 150 lei/MWh.

3. Reducerea cotei de solidaritate. Plafonul pentru taxa de solidaritate plătită de producătorii de energie electrică se reduce de la 450 lei/MWh la 400 lei/MWh.

4. Ajustări ale mecanismului centralizat de achiziții.Valoarea de tranzacționare prin Mecanismul de Achiziții Centralizate se reduce de la 450 lei/MWh la 400 lei/MWh. Această măsură urmărește reducerea impactului bugetar în procesul de compensare și eficientizarea fluxurilor financiare, permițând furnizorilor să aibă sume mai mici legate în operațiunile lor.

5. Perioada de aplicare a Mecanismului de Achiziții Centralizate este mutată la 31 martie 2024, pentru a încuraja participarea și a stimula lichiditatea pe piață. Începând cu 1 aprilie 2024, participarea la acest mecanism devine opțională pentru producătorii de energie electrică.

6. Ajustare maximă a prețului mediu ponderat la energie electrică. Prețul maxim la care ANRE calculează decontări la bugetul de stat este redus de la 900 lei/MWh la 700 lei/MWh.

7. Creșterea marjei pentru piața cu ridicata. Marja prevăzută la art. 5 din anexa 6.1. din OUG nr. 27/2022 se majorează de la 2% la 10% pentru a încuraja tranzacționarea pe piața angro.

8. Eliminarea „taxei solare” pentru prosumatorii de energie regenerabilă.

Despre Suciu, Popa & Asociații

Suciu Popa este o firmă de avocați de top, ce oferă servicii juridice complete, cu performanțe notabile în toate ariile dreptului afacerilor, inclusiv litigii și arbitraje, drept imobiliar, administrativ și contencios, dezvoltarea de proiecte, energie și resurse naturale, fiind clasată în mod constant de toate directoarele locale și internaționale în topul furnizorilor de servicii juridice. Fiind angajată pe deplin să facă diferența pe piața avocațială din România, Suciu Popa se bazează pe experiența și reputația solidă a avocaților și a partenerilor săi, construite pe parcursul a peste 20 de ani de asistență a clienților multinaționali, investitorilor strategici și fondurilor de investiții, autorităților publice și instituțiilor financiare internaționale, în unele dintre cele mai complexe tranzacții transfrontaliere, proiecte de investiții și litigii.