Un nou studiu Ernst & Young ne aduce teme de gandire. 93% din liderii de business din Romania sunt increzatori in creşterea afacerilor lor in acest an, in timp ce doar 5% se asteapta la scaderea cifrei de afaceri, iar 2% se asteapta la o stagnare. Dintre cei care mizeaza pe crestere, 41% asteapta o evolutie semnificativ pozitiva (crestere peste 10%), in scadere totuşi faţa de 48% la inceputul anului trecut.
Estimarile privind cresterea profitului sunt, de asemenea, pozitive – 32% dintre companii asteptandu-se la o creştere a profitabilitatii cu peste 10% in 2016.
Aceasta tendinta va fi sustinuta in mare masura prin investitii, avand in vedere ca 81% dintre respondenti afirma ca vor creste investitiile in 2016, faţa de 76% caţi planificau acest lucru la inceputul lui 2015. Acestea se vor concentra pe creşterea eficienţei, extinderea pe noi segmente de piaţa si extinderea in noi piete de desfacere, arata concluziile studiului „O noua viziune a cresterii” publicat astazi de EY Romania. Aceste investitii vor fi finantate prin resurse proprii şi reinvestirea profitului (46%), urmate de credite bancare (34%).
Studiul EY are la baza raspunsurile a 421 executivi de top si analizeaza percepţia acestora in privinta perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2016. 23% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane EUR, 28% din companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane EUR, 35% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane EUR si 14% sub 1 milion de EUR cifra de afaceri. Executivii au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 26 ianuarie – 8 februarie 2016.
„Rezultatele de anul acesta reflecta o preocupare crescuta a executivilor pentru dezvoltarea durabila a afacerilor lor. In ciuda perspectivelor promiţatoare privind evoluţia economica a Romaniei, companiile locale opereaza intr-un mediu de business care le aduce atat provocari cat si oportunitaţi din acest punct de vedere. De altfel, studiul nostru arata ca 7 din 10 executivi considera inovatia ca fiind importanta pentru evolutia pozitiva a performantei companiei in 2016, iar 47% isi propun ca, in caz de stagnare a cresterii, sa transforme piata in care activeaza prin inovatie”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.
Salariile cresc, la fel ca si numarul de angajati
Evolutiile pozitive estimate pentru cifra de afaceri si profitabilitate vor fi sustinute si prin cresterea numarului de angajati. In timp ce 35% dintre angajatori se asteapta la o crestere modesta (sub 5%), 36% afirma ca vor creste numarul angajatilor intre 5-30% sau peste.
87% dintre companii vor creste salariile in 2016, dar 44% dintre respondenti nu estimeaza o crestere mai mare de 5%. Totusi, 43% au bugetat pentru 2015 o crestere a salariilor propriilor angajati intre 5-20% sau chiar mai mult, faţa de 38% caţi planificau acest lucru cu un an in urma. Companiile din IT si din industriile producatoare estimeaza cele mai mari rate de crestere a salariilor in anul curent.
R&D şi noile tehnologii – sectorul cu perspectivele cele mai mari de crestere
Respondentii din sectorul R&D şi noile tehnologii sunt foarte increzatori in perspectivele sectorului in care activeaza (50%), devansand pentru prima data industria IT. Alti executivi optimisti peste media economiei provin din IT (36%) si turism (27%).
Cererea va continua sa alimenteze cresterea
Cererea va continua sa alimenteze cresterea business-urilor din Romania şi in 2016, conform raspunsurilor oferite in cadrul studiului O noua viziune a cresterii. Astfel, 65% dintre executivi se asteapta la o crestere a cererii pentru produsele si serviciilor companiei lor anul acesta, in timp ce 30% estimeaza o stagnare si doar 5% o tendinta negativa. Evolutiile cele mai bune le asteapta executivii din R&D şi noile tehnologii si industria farmaceutica, in timp ce evolutii negative sunt estimate in mass media.
Costurile reduse şi increderea in brand sunt cele mai importante avantaje competitive
In continuare, 33% dintre oamenii de afaceri considera costurile reduse cel mai important avantaj competitiv al concurentei, in scadere semnificativa totuşi faţa de anul trecut, cand 41% dintre respondenţi indicau acelasi lucru. La o distanta mica si in crestere faţa de 2015, increderea in brand este perceputa de asemenea ca unul din cele mai importante avantaje competitive, de catre 30% dintre respondenti. Daca in 2015, reducerea costurilor era primul raspuns luat in calcul de executivi la conditiile de piata, anul acesta reducerea costurilor a trecut pe locul doi (21%), fiind devansata de cresterea productivitatii (27%).
In acelasi timp, executivii recunosc intr-o masura mai mare importanta mare a inovatiei in succesul companiei pe care o conduc, 74% dintre ei afirmand ca inovatia are un impact mare si foarte mare in aceasta privinta, faţa de 60% in 2015.
Satisfactia clientilor defineste succesul pe piata locala
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piaţa locala in 2016, cei mai importanţi trei indicatori raman: satisfacţia clienţilor, rezultatele financiare şi cota de piaţa, cu precizarea ca satisfactia clientilor a crescut in importanta faţa de indicatorii financiari, fiind in acest an cel mai importat element al succesului unei companii pentru 83% dintre respondenţi. Alaturi de aceşti factori, 51% dintre liderii de business menţioneaza notorietatea marcii (brand awareness), faţa de 41% in anul trecut.
ecaterina.virgolici@lhm.ro