Sistemul de achizitii publice, blocat pentru noi proceduri

Agentia Nationala pentru Achizitii Publice a anuntat ca in perioada 26 mai – 15 iunie va intrerupe temporar posibilitatea de initiere in SEAP a procedurilor de atribuire. Acest fapt se datoreaza unor disfunctionalitati de natura tehnica si operationala, cauzate de intrarea in vigoare a noilor legi in domeniul achizitiilor publice si, totodata, a abrogarii prevederilor referitoare la evaluarea documentatiilor de atribuire de catre ANAP. Reprezentantii ANAP au decalarat ca aceasta masura este priprita si neprofesionala, existand un risc de reziliere a contractelor de finantare din bani europeni.

„Incepand cu data de 26.05.2015, data intrarii in vigoare a noilor legi in domeniul achizitiilor publice si totodata a abrogarii prevederilor referitoare la evaluarea documentatiilor de atribuire de catre ANAP, dar si a Hotararii Guvernului nr. 1660 din 22 noiembrie 2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica prin mijloace electronice din Ordonata de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, nu se vor mai putea initia proceduri de achizitie publica. Aceasta intrerupere este temporara, pana cel tarziu in data de 15 iunie 2016”, se arata intr-un comunicat emis de ANAP.

Procedurile care sunt in desfasurare in acest moment, se vor derula fara impedimente, potrivit Agentiei.

Varianta finala a pachetului legislativ a fost adoptata in 10 mai de catre Parlamentul Romaniei, iar Normele metodologice de aplicare a noilor legi sunt pregatite pentru a fi aprobate in Guvern.

Astfel, ANAP cere sa fie avuta in vedere elaborare si transmiterea spre evaluare a documentatiilor de atribuire, incepand cu data operationalizarii sistemului informatic la nivelul SEAP.

Asociatia Nationala a Specialistilor in Achizitii a trimis un comunicat depresa prin care se arata ca „a luat cunostinta cu ingrijorare despre disfunctionalitatile generate de lipsa de pregatire a implementarii noului pachet legislativ privind achizitiile publice intrat in vigoare in data de 26.05.2016”.

Reprezentantii Asociatiei spun ca potrivit acestei decizii luate de oficialii guvernamentali, toate achizitiile publice initiate in perioada 26.05.2016 – 15.06.2016 vor fi amanate, iar toate Autoritatile Contractante din Romania vor fi nevoite sa stopeze initierea oricaror licitatii pentru o perioada de 20 zile.

„Masura apare ca fiind pripita si neprofesionista, fiind promovata dupa mai mult de 2 ani de la adoptarea Directivelor europene in materie. Transpunerea de catre statul roman a normelor europene in materia achizitiilor s-a derulat lent, cu ezitari si amanari succesive. Rezultatul a fost promovarea unui text greoi, cu un continut stufos (4 legi in loc de una si suficiente necorelari care vor genera noi modificari), fara diminuarea sau chiar eliminarea elementelor de interpretabilitate consacrate de legea anterioara (OUG nr. 34/2006), care induc teama si riscuri de natura penala functionarilor din autoritatile publice”, se arata in comunicatul Asociatiei.

„Am considerat necesar sa atragem atentia asupra acestui aspect deoarece implicatiile blocarii procedurilor de achizitii publice sau realizarea acestora in conditii neconforme neimputabile autoritatilor contractante are numeroase repercusiuni inclusiv sub forma corectiilor aplicate sau chiar a riscului de reziliere a contractelor de finantare din bani europeni. Ca asociatie de profil, suntem obligati sa aducem in atentia opiniei publice si institutiilor implicate in gestionarea fondurilor publice ca aceasta situatie este fara precedent in Uniunea Europeana. Consecintele previzibile induc crearea unor serioase blocaje la nivel economic din cauza lipsei de viziune si profesionalism a guvernantilor care au avut timp de doi ani sa propuna un pachet de legi cu eficienta practica. Conducerile succesive din cadrul ANRMAP, ANAP si implicit a Ministerului Finantelor Publice au impins decizia catre termenul limita. Suntem in situatia in care textul adoptat de Parlament nu are aplicabilitate practica in lipsa promovarii din timp a unor norme de aplicare si totodata constatam lipsa unei platforme electronice adecvate, care sa permita publicarea anunturilor de licitatie. Lipsa de coordonare si capacitate administrativa  afecteaza grav o piata a achizitiilor aproximate ca peste 15 miliarde EURO anual. Credem ca in astfel de situatii de schimbare sistemica, se impune o mai buna coordonare a factorilor decizionali si a institutiilor implicate, crearea unui roadmap cunoscut si respectat de toate partile. S-ar fi impus, astfel cum ANSA a propus deja,  luarea in considerare a unei perioade tranzitorii care sa fi permis aprobarea legislatiei tertiare tinand cont de forma publicata a legilor, ajustarea aspectelor tehnice si organizationale determinate de o astfel de modificare de paradigma.

Ne exprimam ingrijorarea si tragem un semnal de alarma privind viitorul sumbru pentru absorbtia fondurilor europene nerambursabile alocate de UE in perioada de programare 2014-2020, si solicitam ANAP urgentarea adoptarii normelor de aplicare ale noilor legi, crearea unui sistem electronic prietenos si simplificat, precum si definitivarea implementarii Unitatilor centralizate de achizitii (UCA) sau orice solutie adecvata de profesionalizare reala / certificare / asigurare profesionala in domeniul achizitiilor publice”, se mai precizeaza in comunicatul Asociatiei Nationale a Specialistilor in Achizitii.