Serviciile mobile de plati sunt pregatite pentru noul val de crestere

Serviciile de plati prin dispozitive mobile sunt pregatite pentru noul val de crestere, insa operatorii de telefonie mobila trebuie sa gaseasca solutii pentru preocuparile clientilor intr-o piata fragmentata din punct de vedere tehnologic pentru a fructifica potentialul pietei, se arata in studiul EY – Mobile Money – the next wave of growth report.

Desi cota platilor mobile gestionate de institutiile non bancare este in crestere, punand in evidenta o oportunitate pentru marii operatori de telefonie, procentul de utilizatori de dispozitive mobile care  fac plati cu ajutorul mobilului ramane inca la un nivel scazut. Conform datelor provenind din diverse surse din industrie, utilizatorii de servicii mobile de plati reprezentau doar 7% din totalul abonatilor la nivel mondial in 2013. Cu toate acestea, procentul utilizatorilor de servicii mobile de plati este asteptat sa creasca in urmatorii ani, ajungand ca valoare absoluta la mai mult de 450 milioane de utilizatori pana in 2017.

De asemenea, conform unui alt studiu EY – Mobile maze consumer study  –  care a sondat opiniile a 6.000 de consumatori din 12 tari, adoptarea serviciilor mobile de plati este inca destul de scazuta iar consumatorii continua sa fie foarte reticenti cu privire la adoptarea acestora.

In prezent, peste unul din cinci abonati de telefonie mobila chestionati in cadrul studiului global EY, spun ca folosesc ocazional serviciile de transfer de bani prin mobil sau serviciile mobile de plati, insa peste unul din patru spun ca nu utilizeaza acest tip de serviciu si nici nu au intentia de a o face in viitor.

Un aspect pozitiv este faptul ca 22% dintre consumatorii care nu folosesc in prezent aceste servicii spun ca sunt dispusi sa o faca. Cum era de asteptat, utilizatorii mai tineri sunt mai receptivi la gestionarea banilor prin intermediul dispozitivelor mobile: 11% dintre cei cu varsta cuprinsa intre 25-30 ani folosesc in mod regulat servicii de transfer de bani de pe dispozitive mobile, in comparatie cu doar 4% din segmentul de varsta 46-65 de ani.

Rezultatele pe tari evidentiaza anumite contraste puternice. Procentul celor care declara ca nu au intentia sa utilizeze servicii mobile de transferuri de bani variaza de la un minim de 24% in India, la un nivel record de 57% in SUA, iar cele mai ridicate niveluri de absorbtie a acestui tip de servicii se inregistreaza in India (31%), Rusia (30 %) si China (29%). Cea mai mica rata de utilizare se inregistreaza in Suedia, de 14%. Aceste rezultate subliniaza faptul ca adoptarea noilor servicii este mai dinamica in pietele emergente, dar ca adoptarea lor la nivel universal se confrunta cu provocari in toate pietele, in special in cele dezvoltate.

Extinderea domeniului de aplicabilitate a serviciilor mobile de plati si a serviciilor conexe este sustinuta de dezvoltarea continua a tehnologiilor, precum si de aparitia si definirea unor standarde de utilizare menite sa raspunda nevoilor diverse.

In timp ce vechile tehnologii de mesagerie pe mobil, cum ar fi SMS-urile si USSD sunt utilizate in special in pietele emergente pentru transferul de bani si plata salariilor, tehnologiile NFC si cloud sunt utilizate in pietele dezvoltate pentru plati de tranzit si programe de fidelizare in retail.

Elena Badea (foto), director de marketing, EY Romania, comenteaza: „Serviciile mobile de plati sunt intr-un stadiu incipient de crestere in pietele dezvoltate, dar reprezinta oportunitati fara precedent pentru viitor. Dupa un inceput lent, cresterea ratei de adoptie a platilor mobile este de asteptat sa se accelereze incepand cu 2015, determinata de factori precum cresterea ratei de acceptare din partea comerciantilor si cresterea nivelului de educare a clientilor”.

E nevoie de o gama mai larga de servicii, insa trebuie redus nivelul de complexitate

Parteneriatele pe orizontala (multi-operator) si pe verticala (multi-industrie) din zona platilor mobile devin din ce in ce mai raspandite. Insa, pe masura ce modelele de parteneriere cauta sa incurajeze adoptarea si utilizarea platilor mobile, competitia dintre acestea ar putea accelera fragmentarea tehnologica, ceea ce va afecta rata de adoptare sau utilizare si va crea confuzii in randul clientilor.

Extinderea interoperabilitatii intre diferitele platforme de plati mobile poate contribui la reducerea confuziei clientilor si a fragmentarii tehnologiilor actionand ca un instrument pentru atingerea unor obiective mai largi de eficienta a modelului de business.

In prezent, piete precum Singapore, Indonezia si China castiga tot mai mult teren in ceea ce priveste interoperabilitatea in platile mobile, in timp ce piete precum Marea Britanie si SUA sunt inca la un nivel relativ scazut de interoperabilitate.

In contextul unui mediu tot mai competitiv, operatorii trebuie sa-si extinda portofoliile de servicii pentru a putea include o gama mai larga de servicii financiare si sa combine serviciile de plati cu functionalitati asociate in activitati de marketing si advertising bazate pe locatie pentru consumatori, companii si parteneri.

O mai mare incredere in confidentialitatea si securitatea datelor este esentiala

Detinatorii tineri de smartphone, din mediul urban, sunt cei care adopta cel mai rapid seviciile mobile de plati. Procentul detinatorilor de smartphone care utilizeaza serviciile mobile de plati in mod regulat sau ocazional este de doua ori mai mare decat cel al utilizatorilor de dispozitive non-smartphone. 

Avand in vedere contrastul puternic intre diferitele grupuri de consumatori, este importanta segmentarea clientilor pentru a aborda grupul cel mai relevant din punct de vedere al disponibilitatii adoptarii acestor servicii.

Potrivit studiului EY, informatiile detaliate cu privire la masurile de securitate si de protejare a datelor personale si o mai buna intelegere a beneficiilor serviciilor ar incuraja clientii sa adopte mult mai repede serviciile de transfer de bani de pe mobil.