Ryanair plateste pentru zborurile anulate in 2010

Compania aeriana Ryanair trebuie sa ii despagubeasca pe pasagerii afectati de anularile si intarzierile cauzate de eruptia vulcanica din Islanda din 2010, urmand sa plateasca toate costurile de transport, cazare si alimente, potrivit unei decizii a Curtii de Justitie a Uniunii Europene.

Ryanair si celelalte companii aeriene sunt obligate sa acorde ingrijire pasagerilor care au avut zboruri anulate, potrivit Curtii de Justitie din Luxemburg. Chiar daca firmele sunt obligate sa acopere costurile rezonabile, curtea a decis ca nu sunt nevoite sa plateasca daune catre clienti, datorita circumstantelor extraordinare.

Eruptia vulcanului Eyjafjallajokull din Islanda, din urma cu aproape trei ani, a dus la anularea a peste 100.000 de zboruri,pe fondul temerilor legate de particulele de cenusa din atmosfera, care ar fi putut bloca motoarele aeronavelor, relateaza Bloomberg.

Anularea zborurilor a costat companiile aeriene 1,7 miliarde dolari, iar ministrii transporturilor din UE au purtat discutii timp de cinci zile pana cand au ajuns la concluzia ca aeroporturile se pot redeschide.

Ryanair a transmis ca „regreta decizia Curtii Europene, care le permite acum pasagerilor sa solicite rambursari intr-o situatie care era, in mod clar, in afara controlului companiei”.

Decizia va duce la cresterea costurilor de zbor in Europa, in contextul in care companiile aeriene vor scumpi biletele pentru a acoperi plata daunelor, a mai indicat Ryanair.

O pasagera Ryanair a dat compania in judecata, dupa ce Ryanair a refuzat sa ramburseze cheltuielile pentru alimente si cazare. Ryanair sustine ca situatia din 2010, cand spatiul aerian european a fost inchis, este dincolo de ceea ce se cheama circumstanta extraordinara, fiind mai grava decat o greva sau o situatie de vreme rea, conditii in care companiile aeriene sunt scutite de daune, potrivit legislatiei europene.

Curtea Europeana a precizat ca, desi companiile sunt scutite de plata daunelor in circumstante extraordinare, acestea sunt obligate sa aiba grija de pasagerii care raman blocati in aeroporturi.

„Companiile aeriene sunt obligate sa aiba grija de pasagerii cu zboruri anulate din cazua unor circumstante extraordinare. Legislatia UE nu recunoaste o categorie separata, de „circumstante deosibit de extraordinare”, prin care compania aeriana sa fie scutita de daune”, a transmis Curtea.

Ryanair a anulat circa 9.400 de zboruri dupa eruptia vulcanica din 2010 si a rambrusat costurile biletelor si alte „cereri rezonabile”, la un cost total de 32 milioane euro.