Recomandarea, vitala pentru avocati

Majoritatea persoanelor care au utilizat servicii avocatiale declara ca au ajuns la avocatul cu care au colaborat in urma unei recomandari, considerand ca aceasta este cea mai buna modalitate pentru a gasi un avocat bun, arata un studiu privind perceptia populatiei asupra rolului si pozitiei profesiei de avocat in societate, realizat de catre Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES), in colaborare cu Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR).

Potrivit studiului, alcatuit din 2 etape (una cantitativa si una calitativa) si care isi propune sa masoare cunoasterea activitatilor si a serviciilor avocatiale in randul populatiei, romanii tind sa prefere sa lucreze cu un avocat in urma unei recomandari sau deoarece il cunosc personal, aspect care reiese atat din datele obtinute in cadrul etapei cantitative, cat si din cele obtinute in cadrul celei calitative. Asadar, 72% dintre persoanele care declara ca au colaborat cel putin o data cu un avocat spun ca l-au ales in urma unei recomandari, iar 10% spun ca era un membru al familiei sau o cunostinta. 10% spun ca l-au ales la intamplare, in timp ce doar 4% au cautat anunturi, iar 1% au vazut reclame. Astfel, pe langa recomandare, si informatiile obtinute din emisiuni televizate sau de la stiri se dovedesc a fi relevante in formarea unei opinii privind avocatii si serviciile avocatiale, in viziunea respondentilor.

Studiul arata, de asemenea, ca in randul populatiei se remarca perceptii si atitudini mai degraba pozitive privind profesia de avocat, aceasta fiind considerata o profesie necesara, dificila si prestigioasa. Cu toate acestea, atunci cand se exploreaza aceste opinii printr-un demers calitativ, devin mai pregnante discutiile despre nemultumirile respondentilor cu privire la utilizarea serviciilor avocatiale (acestia fiind cu totii utilizatori, in timp ce doar 29% dintre participantii la sondaj declara acelasi lucru).

Cu toate ca avocatii sunt bine vazuti atunci cand vine vorba despre aptitudinile profesionale, participantii la discutiile de grup fac unele comentarii mai putin favorabile cand vine vorba despre caracterul acestora. Acestia sunt vazuti drept „smecheri” sau oportunisti, unii dintre respondenti nefiind multumiti de faptul ca aceia cu care au colaborat nu au manifestat suficient interes fata de rezolvarea problemelor lor juridice.

Respondentii considera ca este necesar sa se depuna eforturi in sensul informarii publice privind utilizarea serviciilor avocatiale si nu numai, inclusiv in ceea ce priveste drepturile si obligatiile pe care le au cetatenii.

Principalele atributii ale unui avocat, in viziunea respondentilor care au alcatuit esantionul in cadrul etapei cantitative sunt apararea clientului, a fi corect, a cunoaste legea si apararea dreptatii si a adevarului. Date similare sunt obtinute si in cadrul etapei calitative, participantii considerand ca rolul avocatilor este acela de a oferi consiliere si reprezentare clientului, aparandu-i interesele. Principalele responsabilitati pe care un avocat le are fata de persoana pe care o asista, reprezinta sau consiliaza sunt sa o apere, sa fie corect in relatia cu ea si sa ii fie loial.

Majoritatea persoanelor intervievate declara ca au o parere buna sau foarte buna despre aceasta profesie (74%), in timp ce o parere proasta sau foarte proasta au doar 18%. Principalele motive care ii determina pe respondenti sa aiba o parere buna despre aceasta profesie sunt: faptul ca avocatii ii ajuta si ii apara pe oameni, faptul ca este o profesie utila in societate, precum si faptul ca avocatii sunt competenti, inteligenti, educati si bine pregatiti. Motivele pentru care unii respondenti au o parere proasta despre profesie sunt faptul avocatii sunt vazuti drept lacomi, mincinosi, corupti sau incompetenti.

Respondentii declara ca sursele de unde obtin cele mai multe informatii privind profesia de avocat sunt emisiunile televizate si jurnalele de stiri, precum si discutiile cu prietenii sau cunoscutii. 29% dintre persoanele intervievate declara ca au utilizat serviciile unui avocat cel putin o data; dintre acestia, 73% au o parere buna sau foarte buna despre colaborarea pe care au avut-o cu avocatii, in timp ce 23% au o parere mai degraba proasta. In cadrul etapei calitative, principalele motive de multumire pe care le aduc in discutie participantii sunt eficienta in rezolvarea problemei, consultanta de calitate oferita, precum si castigarea cazului. Principalele motive de nemultumire, pe de alta parte, sunt lipsa interesului demonstrat de avocat, ineficienta, promisiunile incalcate, precum si neprezentarea la proces.

Onorariile avocatilor sunt aduse in discutie de participantii la etapa calitativa, drept un aspect neplacut privind utilizarea serviciilor avocatiale, iar rezultatele obtinute in cadrul etapei cantitative releva faptul ca 38% dintre persoanele care au utilizat servicii avocatiale au considerat ca tarifele platite au fost prea mari, iar 58% considera ca acestea au fost potrivite.

54% dintre persoanele intervievate in cadrul etapei cantitative declara ca au incredere in serviciile oferite de avocati in mare sau foarte mare masura, in timp ce 33% au incredere in aceste servicii in mica sau foarte mica masura. Principalele motive care ii determina pe respondenti sa spuna ca au multa incredere in serviciile avocatiale sunt faptul ca avocatii cunosc legea, faptul ca acestia apara legea, corectitudinea si onestitatea avocatilor, precum si faptul ca este o meserie necesara si cazurile castigate de avocati. Motivele pentru care respondentii au putina incredere in serviciile avocatiale sunt faptul ca ii percep pe avocati drept corupti, lacomi sau mincinosi.

Un aspect asupra caruia sunt de acord majoritatea persoanelor intervievate este acela cum ca profesia de avocat este importanta in societate; 90% dintre respondenti spun ca este foarte importanta sau destul de importanta, in timp ce doar 6% considera ca este destul de putin importanta sau chiar deloc.

Prestigiul profesiei de avocat este vazut drept ridicat de catre respondenti: 76% considera ca acesta este mare sau foarte mare, in timp ce doar 15% considera ca este mic sau foarte mic. Participantii la focus grupuri sunt de parere ca aceasta meserie se bucura de un prestigiu considerabil in societate, cu toate ca unii aduc in discutie faptul ca s-ar putea ca acest prestigiu sa nu fie deplin meritat, precum si faptul ca, uneorii, avocatii pot sa abuzeze de acest prestigiu pentru a primi tratament preferential din partea autoritatilor si nu numai.

Atat participantii la focus grupuri, cat si respondentii la sondajul de opinie tind sa creada, in proportie mai ridicata, cum ca prestigiul profesiei de avocat mai degraba a crescut in ultimii 10, respectiv 20 de ani.

Cea mai mare parte a respondentilor declara ca se considera destul de putin informati sau deloc informati privind situatiile care necesita sa apeleze la un avocat (55%), in timp ce o proportie semnificativ mai redusa (40%) declara ca sunt foarte informati sau destul de informati privind aceste aspecte. Persoanele care au participat la discutiile de grup sunt de parere ca, in general, romanii nu isi cunosc drepturile, motiv pentru care nu sunt foarte informati privind utilizarea serviciilor avocatiale.

Respondentii tind sa considere ca este necesar sa se apeleze la serviciile unui avocat atunci cand au nevoie de consiliere, asistenta si reprezentare juridica, desi exista o proportie de 16% care sunt de parere ca, de cele mai multe ori, oamenii s-ar putea descurca si singuri. Principalul motiv pentru care oamenii trebuie sa apeleze la servicii avocatiale atunci cand se confrunta cu o problema juridica, asa cum reiese din datele obtinute in ambele componente ale studiului, este faptul ca acestia sunt specialisti, iar oamenii obisnuiti, fara studii in domeniu, nu se pot descurca fara ajutorul lor.

Cel mai mare impediment in calea utilizarii serviciilor avocatiale, asa cum este identificat atat de persoanele care au raspuns la chestionar, cat si de cele care au participat la discutiile de grup, este cel financiar.

49% dintre persoanele intervievate simt nevoia sa fie mai bine informate despre serviciile avocatiale, in timp ce 47% declara ca nu simt aceasta nevoie. Asa cum am mentionat anterior, participantii la discutiile de grup sunt de parere ca este este necesara educarea cetatenilor Romaniei privind utilizarea serviciilor avocatiale, respectiv privind drepturile si obligatiile pe care le au in societate. Cu toate acestea, datele cantitative releva faptul ca respondentii ar dori, in primul rand, sa primeasca informatii despre avocati si despre serviciile pe care acestia le ofera.

O campanie de informare a populatiei privind rolul avocatilor si privind utilizarea serviciilor avocatiale este vazuta drept utila in mare sau foarte mare masura de catre 61%dintre respondenti, in timp ce doar 23% dintre acestia considera ca ar fi utila in mica sau foarte mica masura. In cadrul discutiilor focalizate de grup, unii dintre participanti isi manifesta ingrijorarea cum ca pentru adulti ar putea fi prea tarziu, motiv pentru care considera ca este necesara educarea elevilor in scoli privind aceste aspecte.