Politica spatiilor de birou: Open-space sau nu?

In ultimii ani s-a observat ca tot mai multe case de avocatura au inceput sa treaca la birourile de tip open-space. Insa, au aparut si numeroase dezbateri pe aceasta tema, dezbateri care tin de modalitatea cea mai eficienta pentru a da randament la locul de munca.

Birourile de tip open-space au devenit tot mai populare in randul angajatorilor, inclusiv in firmele mari de avocatura. Se pare, de asemenea, ca acest subiect a devenit la fel de popular ca fotbalul, politica sau pacea mondiala.

Firmele de avocatura au fost dintodeauna adeptele birourilor individuale, astfel avocatii si clientii lor aveau un loc privat in care sa poata discuta anumite probleme mai sensibile, care necesitau un cadru mai intim. Exista, de asemenea, ideea ca atunci cand ai un birou, mai ales cu vedere spre oras, impune un anumit statut.

Dar cum lucrurile sunt intr-o continua schimbare, birourile open-space au inceput sa fie din ce in ce mai cautate. In 2013, o treime din firmele de avocatura din Marea Britanie au adoptat planul birourilor cu spatiu deschis, iar numarul lor este in crestere. Printre cei care au optat pentru birourile open-space sunt cei de la Shoosmiths and Pinsent Masons. „Te poti apropia mult mai usor de cineva pentru a purta o discutie rapida, lucru care iti permite sa contruiesti o relatie puternica cu partenerii. Se simte ca si cum toata lumea trage in aceeasi directie.”, a declarat o sursa din Pinsent Masons.

Recet, The Lawyer a anuntat ca si cei de la Olswang intentioneaza sa se mute intr-o cladire cu un plan de birouri open-space. Un purtator de cuvant al firmei a declarat ca acestia au devenit sustinatorii acestui mod colaborativ de lucru.

“Cheerful buzz”

Sustinatorii acestui plan deschis de lucru cred ca este cea mai buna modalitate pentru a le permite juniorilor sa observe cum functioneaza persoanele cu mai multa experienta din firma, existand astfel o transparenta binevenita la locul de munca.

Birourile open-space te obliga sa te porti corespunzator si conform politicii firmei. Acest lucru poate avea efectul selectiei naturale. Potrivit lui Sean Larken, unul dintre principalii consulanti de la Edge International, care a analizat un studiu de caz privind o firma de avocatura cu birouri open-space, aceasta modalitate de lucru ii dezvaluie foarte repede pe cei care nu sunt buni in aceasta meserie, astfel ei sunt fortati sa isi gaseasca alt loc de munca. De asemenea, a observat si ca in cadrul acestor birouri exista un “quiet cheerful buzz”.

Unul dintre principalele argumente pro despre birourile open-space este ca acest plan reduce costurile de proprietate, fiind nevoie de mai putin spatiu pe cap de locuitor. Cu toate acestea, exista anumite aspecte care sunt puse sub semnul intrebarii, aspecte cum ar fi spatiul suplimentar pentru locurile de intalnire si pentru locul de relaxare. Acestea pot genera cheltuieli in plus.

De ce nu?

La cazul birourilor de tip open-space apare o problema intampinata de multi cei care lucreaza in astfel de spatii. Mai exact, zgomotul si distragerile de tot felul sunt principalele preocupari. De asemenea, un studiu a demonstrat recent ca acest plan deschis favorizeaza extrovertitii. Un angajat care a lucrat intr-o firma de avocatura care adoptase planul de birouri open-space a declarat online: „Singurele persoane care au preferat aceste birouri sunt cele care barfesc toata ziua si care nu lucreaza. A fi distras de apelurile telefonice zgomotoase ale altor persoane sau de zecile de mirosuri de mancare, m-a determinat sa plec dintr-un astfel de loc.”

Insa, exista anumite masuri care se pot lua legate de parerile negative enumerate mai sus. De exemplu, pot fi instalate sisteme de mascare a sunetului, astfel ca nu vor fi auzite conversatiile in intreg biroul. De altfel, se pot impune anumite politici care tin de nivelul de zgomot, tonuri de apel sau conversatii inutile. Exista si zone private special destinate problemelor de munca confidentiale sau care necesita concentrare maxima, conform The Lawyer.

Chiar daca esti pro sau contra acestei modalitati de lucru, argumentele ambelor tabere sunt solide. Se observa ca noile generatii prefera un spatiu care permite o modalitate mai colegiala de lucru si mai putina ierarhie.

Chiar daca tinerii avocati sunt inca stimulati de ideea de „birou cu priveliste” (the prestigious corner office), iar acest lucru ii faci mai ambitiosi, persoanele desemnate de recrutarea tinerelor talente vor trebui sa aiba in vedere, de acum inainte, mai multe motive pentru a-i coopta.