Pietei de business din Iasi ii lipseste optimismul

Oamenii de afaceri din Iasi si din judeţele invecinate sunt mai puţin optimisti cand vine vorba de evolutia economiei in 2016 decat media la nivel national – 51% dintre respondenţii din Iasi si imprejurimi sunt increzatori si foarte increzatori in evolutia pozitiva a economiei, fata de 61% dintre respondenţii la nivel naţional, arata concluziile barometrului „Business-2more-Business” publicat de EY Romania si Doingbusiness.ro.

 Aceasta analiza are la baza raspunsurile primite de la antreprenorii si oamenii de afaceri care au participat la conferinta Business-2more-Business organizata de Doingbusiness.ro la Iasi in a doua parte a lunii martie 2016. Barometrul “Business-2more-business” este o analiza care si-a propus sa afle raspunsul oamenilor de afaceri din 10 orase mari din Romania in legătura cu nivelul de incredere in evolutia pozitiva a economiei.

Sentimentul de incredere in economie in regiunea Iasi a scazut fata de anul trecut, cand 55% dintre oamenii de afaceri din regiune spuneau ca sunt increzatori si chiar foarte increzatori in evolutia pozitiva a economiei.

Cu toate acestea, respondentii din Iasi sunt mai increzatori in cresterea industriei in care opereaza in urmatoarele sase luni fata de media naţionala – 64% sunt increzatori si foarte increzatori in această evolutie pozitiva, fata de 59% dintre oamenii de afaceri din intreaga tara.

Oamenii de afaceri din Iaşi si din judetele invecinate au aşteptari mai puţin pozitive privind evoluţia cifrei de afaceri şi a profitului companiilor din care fac parte, atat fata de anul trecut, cat si fata de media naţtonala din acest an. Astfel, 41% dintre respondenti se aşteapta la creştere de peste 10% a cifrei de afaceri, fata de 53% cu un an in urma, şi doar 25% se aşteapta la o creştere de două cifre a profitului in 2016, faţă de 42% in 2015. In plus, 52% dintre respondenţi se aşteapta la o crestere a numarului de angajati anul acesta, fata de 71% la nivel national.

Specificul pieteii locale din regiune si oportunitati de dezvoltare

Piaţa din regiunea Iaşului este marcată de tendinte usor diferite de cele la nivel national sau din alte regiuni – astfel, avantajele competitive la nivel local sunt in mai mare măsură pretul scazut (46% dintre respondentii din Iaşi fata de 45% la nivel naţional), dar si notorietatea brand-ului (37% dintre respondenţii din Iasi fata de 30% la nivel naţional). Un avantaj competitiv perceput in crestere puternica fata de 2015, dar si fata de media la nivel national il reprezinta parteneriatele comerciale cu alte companii sau institutii (43% dintre respondentii din Iasi faţa de 31% cu un an in urma si fata de 37% la nivel national).

Cei mai multi oameni de afaceri la nivel local (57%) sunt de parere ca investitiile mai mari in marketing si comunicare le-ar putea creste vanzarile in 2016 – pondere semnificativ mai mare fata de media nationala – 41%. Alte actiuni indicate de respondentii din Iasi pentru cresterea vanzarilor sunt diversificarea portofoliului de produse si servicii (54%) si extinderea vanzarilor catre noi piete locale sau internationale (48%).

Dezvoltarea antreprenoriatului

Antreprenorii şi oamenii de afaceri din Iaşi şi judeţele invecinate percep o creştere semnificativă a anumitor obstacole in dezvoltarea afacerilor, in comparaţie cu anul precedent, dar şi cu media la nivel naţional. Astfel, 57% se plang de nivelul birocraţiei (faţă de 43% in 2015 şi faţă de 54% la nivel naţional), iar 37% de starea economiei locale (faţă de 25% in 2015 şi faţă de 15% la nivel naţional). De cealaltă parte, mediul de afaceri local este mai puţin afectat de lipsa de stabilitate politică si viziune a politicilor publice faţă de media naţională (32% dintre respondenţii din Iaşi faţă de 51% la nivel naţional).

Referindu-se la masurile care ar avea cel mai mare impact in urmatorii trei ani pentru a imbunatati dezvoltarea pe termen lung a antreprenoriatului in Romania, respondentii din regiunea Iasiului indica in primul rand asigurarea stabilitătii mediului de reglementare si fiscalizare (68%), simplificarea taxarii si reglementarilor (55%) si accesul mai facil la finantare (36%).

Redactorii Legal Marketing au intrebat: Considerati ca aceste rezultate si acest pesimism vin si din faptul ca Moldova este considerata cea mai saraca zona a Romaniei? Cum se explica faptul ca desi exista aceste statistici reale, investitorii straini, in ultimii ani, au avut curajul sa investeasca in aceasta zona?

Piata locala din regiunea Iasiului este mai ponderata privind entuziasmul de dezvoltare a economiei in perioada urmatoare. Regiunea este in continuare afectata de lipsa investitiilor in infrastructura, dar si de dezvoltarea mai lenta a industriilor locale, ceea ce se reflecta intr-un PIB mult inferior marilor orase din tara – 6.000 euro / capita in 2015, fata de peste 10.000 euro / capita in Cluj şi Timis. Cu toate acestea, capitala judetului beneficiaza de o piata generoasa a fortei de munca, fiind un important centru universitar, motiv pentru care a atras şi continuă să atragă mari angajatori in domeniul IT şi BPO.”, precizeaza Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner, EY Romania.

Deoarece este al doilea an cand realizam acest barometru la nivel naţional impreuna cu EY Romania incepand cu barometrul pe care il lansam azi suntem in masura sa prezentam si date comparative. Astfel, se pot observa usor nu numai elementele asemanatoare sau diferite ale sondajelor de anul acesta de la Brasov si Iasi, ci mai ales evolutia raspunsurilor de la Iasi din anul 2016 fată de 2015. Odată cu seria de conferinţe Business 2more Business avem ocazia sa sondam perceptiile antreprenorilor şi oamenilor de afaceri din 10 orase, urmand sa publicam analize comparative pentru fiecare dintre aceste centre economice pe parcursul anului. In perioada urmatoare, vom analiza si publica datele colectate in Ploiesti, Sibiu si Constanta”, explica Dumitru Ion, CEO Doingbusiness.ro si Kompass Romania.

Barometrului „Business-2more-Business” are la baza raspunsurile primite de la antreprenorii si oamenii de afaceri care au participat la conferinta Business-2more-Business organizata de Doingbusiness.ro la Iasi in martie 2016. La conferinta au participat 147 de companii, dintre care 59% cu cifra de afaceri de peste 1 milion euro. Pe langa top management, au fost prezenti directori financiari, directori de achizitii, directori de vanzari, marketing, etc. Barometrul “Business-2more-business” este o analiza care si-a propus să afle răspunsul oamenilor de afaceri din 10 orase mari din Romania in legătură cu nivelul de incredere in evolutia pozitiva a economiei.

ecaterina.virgolici@lhm.ro