Perspective de crestere modesta in domeniul asigurarilor in 2014

Asigurarile de viata si non-viata vor cunoaste o crestere modesta in 2014, pe fondul anuntatei relansari economice din Zona Euro, se arata in studiul EY –  European insurance outlook 2014.

Studiul estimeaza ca va creste cererea pentru produsele de pensii, in conditiile in care veniturile personale si bunastarea generala a consumatorilor e in crestere, iar 20% din populatia Zonei Euro are peste 65 de ani si un numar tot mai mare de persoane ajung la varsta pensionarii in fiecare an.

Pe de alta parte, constientizarea expunerii financiare la pagubele produse de dezastrele naturale va atrage dupa sine o crestere a interesului pentru produsele de asigurari impotriva dezastrelor, mai ales ca urmare a inundatiilor deosebit de grave si a furtunilor de iarna care au lovit Europa in 2013. 

Desi estimarile de crestere a primelor reprezinta o veste binevenita, ratele scazute ale dobanzilor vor ramane, pe mai departe, o provocare deosebita pentru companiile de asigurari de viata din Zona Euro, in conditiile in care acestea fac deja eforturi sa mentina un echilibru intre garantiile pentru investitii si randamentul activelor lor curente. Aceasta problema este deosebit de acuta in cazul Germaniei, unde proportia vanzarilor de asigurari cu garantii este mai mare decat in multe alte piete europene.

Mentinerea ratei scazute a dobanzii reprezinta o amenintare majora pentru modelele de business ale companiilor de asigurari de viata din Europa, atragand dupa sine o reducere a veniturilor din investitii si a marjelor de profit ale produselor. Pentru a putea supravietui in acest context, companiile de asigurari de viata vor fi nevoite sa-si restructureze portofoliile de produse.

Presiunea extraordinara exercitata asupra bilantului de obligatiile aferente produselor garantate ii va determina pe asiguratori sa se concentreze tot mai mult pe produsele prin care o mai mare parte din riscuri se transfera catre asigurati. Un studiu recent al pietei asigurarilor de viata din Europa, realizat de Linklaters, evidentiaza faptul ca 62% dintre asiguratori si-au redefinit produsele, astfel incat sa reduca din beneficiile asiguratilor. In cazul in care actualele conditii de rata a dobanzii vor persista, tot mai multi asiguratori vor urma acest exemplu. Astfel,  56% din respondentii din randul asiguratorilor au afirmat ca vor fi nevoiti sa-si revizuiasca radical modelele de afaceri. In plus, aproape jumatate dintre respondenti si-au exprimat ingrijorarea ca Europa ar putea inceta sa mai fie o piata viabila pentru asigurarile de viata.

Doua segmente de clienti in vizor: populatia care inainteaza in varsta si persoanele fizice si juridice pentru asigurarile non-viata 

Pentru 2014, este estimata o crestere cu 4% a numarului de persoane in varsta de 65 de ani sau peste in Uniunea Europeana, intr-o perioada in care masurile de austeritate continua sa contracteze suportul social. Scaderea nivelului de suport social determina o crestere a nevoii de asigurare a unui venit in urma retragerii din activitate, de produse de asigurare medicala si de ingrijire pe termen lung, cat si de servicii de consiliere. Aceste oportunitati variaza in functie de conditiile demografice si de reglementare locale, ceea ce impune asiguratorilor nevoia de a efectua evaluari ale zonelor care ofera cea mai mare oportunitate de crestere.

Pe masura ce bunastarea generala a consumatorilor se imbunatateste, se observa si o crestere a cererii pentru masini si alte bunuri. Vanzarile auto din Germania s-au stabilizat si, potrivit Federatiei Germane de Automobile, se prevede o crestere pentru anul 2014. Spania, Portugalia si Grecia au intregistrat o crestere de doua cifre a inmatricularilor de vehicule noi, ceea ce a dus la o crestere a vanzarilor de asigurari auto sau de alte asigurari non-viata.

Pierderile de 300 milioane de lire sterline (494 milioane USD) cauzate in Anglia de furtunile din 2013 si pagubele intre 3 milarde de euro (4 miliarde USD) si 6 miliarde de euro (8 miliarde de USD) cauzate de inundatiile din Europa Centrala au dus la cresterea constientizarii populatiei dar si a companiilor in legatura cu necesitatea asigurarii proprietatilor. Pe de alta parte, stirile legate de bresele de securitate si furturile de identitate au dus la cresterea pietei pentru produse de protectie impotriva riscurilor informatice, personale sau comerciale.

Odata cu imbunatatirea conditiilor de crestere, asiguratorii de succes vor fi mai disciplinati in privinta profitabilitatii companiei si alocarii de capital. Pe masura ce consumatorii europeni devin tot mai increzatori in situatia lor financiara si au posibilitatea de a achizitiona tot mai multe asigurari datorita imbunatatirii conditiilor economice, asiguratorii ar putea intra intr-o competitie a preturilor pentru a impulsonia cresterea vanzarilor. Scadera preturilor, dar si alte eforturi facute pentru a castiga cota de piata sunt observabile deja pe piata asigurarilor auto, din anumite tari. In cazul asigurarilor non-viata, utilizarea in crestere a site-urilor care permit compararea ofertelor pune si mai multa presiune pe pret. Rata scazuta a dobanzii pune si ea presiune pe diversificarea investitiilor unui asigurator, afectand profitabiliatea unor produse de viata. Prin urmare, asiguratorii au in fata inca un an in care profitabilitatea s-ar putea sa fie greu de atins.

Remodelarea strategiei de investitii

Cautarea de solutii pentru cresterea randamentului lasa sa se inteleaga faptul ca asiguratorii europeni vor continua sa se expuna la datoriile suverane si alte clase de investitii percepute ca avand un risc mai ridicat, cum ar fi datoriile bancare. E de asteptat, de asemenea, ca asiguratorii sa-si reduca participatiile in holdingurile care le asigurau venituri constante, orientandu-si activele spre alte clase de investitii care sa le asigure randamente mai mari, fara riscuri sporite.

Agregatorii on-line si site-urile comparative

Asiguratorii sunt nevoiti sa faca eforturi de adaptare la utilizarea pe scara tot mai larga a agregatorilor online si a site-urilor comparative – canalele de distributie cu cea mai rapida crestere din domeniul asigurarilor. Un studiu Finaccord indica faptul ca, in 2012, 42,3% dintre europeni care si-au achizitionat pentru prima data asigurare pentru masini sau locuinta sau si-au schimbat asiguratorul cu unul nou, au facut-o online, comparativ cu 35,4% in 2008. Unii asiguratori s-au adaptat la aceasta realitate prin achizitionarea unui agregator (14 din 43 de agregatori sunt in prezent detinuti de catre o companie de asigurare sau broker, conform CP Consulting). Cel mai mare agregator, BGL, din Franta, Spania si Olanda, de exemplu, este detinut in prezent de o companie de asigurari.

Pe masura ce asiguratorii fac aceste ajustari, normele de reglemetare si control privind activitatea agregatorilor sunt in crestere. Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale  (EIOPA), in mod special, si-a manifestat disponibilitatea de a oferi indrumare si ghiduri de bune practici website-urilor comparative in prima jumatate a anului 2014. EIOPA si-a declarat ingrijorarea legata de increderea exagerata a clientului cu privire la pretul avantajos al produselor, in defavoarea consultarii termenilor si conditiilor ofertei, conflictelor de interese ca urmare a legaturilor comerciale prea stranse dintre companiile de asigurari si site-urile comparative si fata de adecvarea unor site-uri la anumite tipuri de produse.

Piata asigurarilor din Romania

„Daca, in ceea ce priveste produsele si perspectivele de afaceri, piata asigurarilor din Romania prezinta, cel putin pentru moment, diferente majore fata de cea europeana, totusi, in ceea ce priveste cadrul de reglementare, companiile de asigurare romanesti, fie ca fac parte dintr-un grup international sau nu,  trebuie sa tina pasul cu evolutiile legislative europene, si nu numai, si sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea unor reguli tot mai stricte si complexe”, declara Alina Dimitriu, Director Assurance, EY Romania.

Termenul pentru implementarea Solvency II, de exemplu, se apropie si aduce noi cerinte de calculare a capitalului, de raportare si, implicit, necesitatea unui proces de optimizare a capitalului bazat pe un cadru imbunatatit de administrare a riscului. Nu in ultimul rand, companiile care pregatesc situatii financiare in conformitate cu Standardele Internationale de raportare financiara (“IFRS”), trebuie sa se astepte ca IFRS 4, Faza II – “Contracte de asigurare” sa fie emis de catre IASB, cel mai probabil la inceputul lui 2015 si, impreuna cu IFRS 9 – “Instrumente financiare” – sa aiba un impact semnificativ asupra cadrului de raportare financiara. ”Toate acestea implica resurse suplimentare importante, devenind esentiala analizarea din timp a existentei unor sinergii intre raportarile pentru scopul Solvency II si cele de raportare financiara, pentru a obtine economii de scala”, conchide Alina Dimitriu, Director Assurance, EY Romania.