Oamenii de afaceri, increzatori in propriile companii, neincrezatori in industrie

25% dintre liderii de business din Romania sunt foarte increzatori ca firmele lor vor creste in 2013, in timp ce 40% sunt relativ increzatori in acest lucru. Cu toate acestea, ei sunt mai putin optimisti privind cresterea industriei in care activeaza, doar 4% fiind foarte increzatori in cresterea industriei, arata concluziile studiului „O noua viziune a cresterii”, publicat astazi de Ernst & Young. 

In ceea ce priveste cifra de afaceri, 51% dintre ei se asteapta sa inregistreze o crestere moderata in 2013, de 5%-10%. Estimarile privind cresterea profitului sunt de asemenea pozitive – 37% estimeaza ca vor avea o crestere de 5%-10%, in timp ce 22% estimeaza o crestere de doua cifre a profitului, de pana la 20%. Doar 9% dintre respondenti sunt foarte optimisti, mizand pe un avans de 20%-30% al profitului.

„Cu toate ca 2013 se anunta un an cu provocari pe multe paliere, numeroase companii au raspuns chestionarului nostru spunand ca se asteapta sa inregistreze crestere”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner Ernst & Young Romania.

Pentru a face fata presiunilor impuse de criza economica in mediul local de business in 2012, 30% din oamenii de afaceri chestionati au declarat ca au recurs la reduceri de costuri, iar 28% s-au concentrat pe cresterea productivitatii. 

Desi costurile mici sunt considerate in continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piata, conform raspunsurilor a 31% dintre cei chestionati, atentia comunitatii locale de afaceri se concentreaza asupra unui nou factor in 2013. Astfel, peste 39% dintre respondenti se asteapta ca principala batalie competitiva sa fie data in acest an pe frontul consolidarii notorietatii marcii si a cresterii increderii in brand.

In cazul in care piata va continua sa aiba o evolutie slaba in urmatoarele 12 luni, sau chiar va intra in declin, 76% dintre cei chestionati au declarat ca intentioneaza sa ramana pe piata pana cand aceasta se va stabiliza. 46% dintre respondenti mentioneaza ca sunt pregatiti sa faca fata provocarilor in 2013 prin abordari inovative ale businessului, iar 15% intentioneaza sa-si consolideze pozitia pe piata prin fuziuni si achizitii.

Satisfactia clientilor este considerata de peste 77% dintre cei chestionati ca fiind unul din cei mai importanti trei factori care definesc succesul unei companii pe piata locala. Alaturi de acesta, liderii de business mentioneaza rezultatele financiare (93%) si cota de piata (64%). Peste 38% considera importanta si notorietatea marcii (brand awareness).

Finantarea va continua sa fie realizata si in 2013, in principal, prin credite bancare. 47% dintre respondenti au mentionat ca principala sursa de finantare a investitiilor companiilor lor in 2012 au fost creditele bancare, iar 45% intentioneaza sa apeleze la aceeasi sursa pentru a-si finanta investitiile in 2013. Doar 41% iau in calcul posibilitatea de a recurge la finantare europeana in 2013.

Studiul Ernst & Young are la baza un chestionar aplicat in perioada 21 ianuarie – 5 februarie a acestui an. In raport se analizeaza raspunsurile a 105 executivi de top, prezentandu-se perceptia acestora asupra perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2013.