O mare parte din afacerile de familie din Romania se pregateste pentru succesiunea catre a doua generatie

92% din afacerile de familie din Europa Centrala si de Est sunt inca gestionate de generatia fondatoare, in contrast cu 70% din afacerile din Europa Occidentala. Ceea ce inseamna ca o majoritate covarsitoare a familiilor antreprenoriale nu au trecut inca prin etapa succesiunii, adica nu au depasit faza critica a transferului intre generatii, o procedura extrem de complexa si provocatoare. In aceasta situatie, cunostintele si experienta necesara pentru a gestiona si rezolva provocarile acestui proces tipic afacerilor de familie sunt minime si destul de limitate in cadrul afacerilor de familie din Europa Centrala si de Est, inclusiv din Romania.

Provocarile procesului de succesiune, ca si solutiile existente, vor fi discutate joi, 22 mai 2014, incepand cu ora 14:00, la hotel Crowne Plaza, Bucuresti, in cadrul evenimentului “Pastrarea averii peste generatii”, organizat de catre asociatia Family Business Network Romania, Bank Gutmann AG si EY Romania. La eveniment sunt asteptati 60 de oameni de afaceri, reprezentand afaceri de familie de succes din Romania.

Printre invitatii de la eveniment care vor lua cuvantul sunt Karl Mayer Rieckh – membru al celei de-a patra generatii a companiei Humanic, Ian Marsh – Partener Familydr si Johannes Volpini de Maestri – Managing Director EY Austria Private Client Service.

Afacerile de familie s-au dovedit cruciale pentru stabilitatea economiei europene. Aceste companii au un numar record de angajati in acest moment si au continuat sa investeasca in capitalul uman intr-un moment in care Europa se confrunta cu rate mari de somaj. Dar, in ciuda contributiei lor majore la economia europeana, multe afaceri de familie considera mediul de reglementare presant, mai ales din punctul de vedere al impozitarii. EY este lider de piata in asistenta afacerilor de familie pentru a face fata acestor provocari. Astazi, EY ofera servicii pentru 200 de afaceri dintre cele 250 cele mai mari afaceri de familie la nivel global,” a declarat Johannes Volpini de Maestri (foto articol), Managing Director EY Austria Private Client Service, specializat in problemele afacerilor de familie.

Matthias Albert, gutmann

Piata romaneasca continua sa ramana o piata promitatoare pentru Banca Gutmann. Un numar din ce in ce mai mare de clienti din aceasta regiune ne acorda increderea lor si familiile antreprenoriale beneficiaza de relatia noastra stransa cu Family Business Network (FBN), asociatie care este prezenta in Europa de Est si datorita sprijinului din partea Bancii Gutmann. Reconfirmand angajamentul nostru fata de aceasta piata, ne-am intarit echipa romaneasca cu bancheri privati cu experienta in domeniu: Jarmila Pfeifer si Iordan Parfenie,” spune Matthias Albert (foto deasupra), Membru al comitetului de management al Bank Gutmann AG.

Bogdan Ion_Country Managing Partner_EY Romania

Un numar important din afacerile romanesti sunt afaceri de familie, care acum se afla in procesul de succesiune la generatia a doua. Succesiunea, ca atare, comporta o serie intreaga de provocari cum ar fi disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, in ce masura acestia au succesori, cum sa-i aleaga pe acei succesori care pot si sunt motivati sa preia afacerea, cum pot planifica in timp util respectivul proces, ca si optimizarea dintr-o perspectiva juridica si fiscala a acestuia. De aceea, pentru ca aceasta tranzitie la noua generatie sa se realizeze cu succes, este nevoie de un plan de succesiune bine gandit, prevazut din timp (chiar cu zeci de ani inainte) si perfect executat. Comunicarea succesorului este, de asemenea, critica pentru mentinerea increderii in business a partilor interesate, de la angajati pana la clienti, furnizori si banci. Sa nu uitam de asemenea ca Romania se afla intr-o situatie speciala, in care cele doua generatii intre care se realizeaza succesiunea au fost educate in doua perioade foarte diferite din punct de vedere cultural, cu viziuni dramatic diferite: in timpul comunismului si post-1989,” afirma Bogdan Ion (foto), Country Managing Partner, EY Romania si Moldova.

Gabriel Marin, presedinte fbn

Guvernele incep sa acorde mai multa atentie afacerilor de familie, ca unei entitati separate (in mod diferit fata de IMM-uri in general sau de afacerile obisnuite cu capital privat), in principal datorita contributiei acestora la economie si la viata sociala in general. In plus, afacerea de familie este un subiect de interes in lumea academica. In cele mai multe tari vest-europene exista catedre universitare dedicate afacerilor de familie sau centre de afaceri de familie care se ocupa de cercetare si educatie asupra acestui domeniu, puternic sprijinit de grupuri de advocacy extrem de active si influente. Family Business Network Romania (FBN Romania) asigura membrilor sai cadrul necesar impartasirii experientelor personale in domeniul administrarii afacerii de familie si intelegerii problemelor specifice cu care se confrunta familiile in activitatile lor antreprenoriale, prin intermedierea intalnirilor si accesului la evenimente de networking locale si internationale si a contactului cu specialisti, consultanti si furnizori de know-how de specialitate. FBN Romania sustine conceptul si interesele afacerilor de familie in fata autoritatilor locale, centrale si internationale, sustine implicarea si sprijinirea unor activitati social-culturale, comunitare, filantropice sau de reprezentare a intereselor comunitatii de afaceri,” a precizat Gabriel Marin (foto), Presedinte Family Business Network Romania.

In cadrul evenimentului “Pastrarea averii peste generatii”, Karl Mayer Rieckh, membru al Consiliului de supraveghere al companiei Leder Schuh AG, unul dintre cei mai mari distribuitori de incaltaminte din Europa, va vorbi despre importanta constitutiilor de familie. Compania Leder Schuh AG a fost fondata in anul 1872 in Graz, Austria si detine marci precum Jello, Humanic shoe 4 si Stiefelkönig, insumand 370 de magazine si avand peste 4.400 de angajati in intreaga Europa. Compania are momentan o cifra de afaceri anuala de peste 550 milioane de euro.

De asemenea, Ian Marsh, consultant specializat in probleme de succesiune si guvernanta familiala, cu o experienta de peste 40 de ani in domeniu, printre altele ca mandatar si mediator pentru problemele afacerilor de familie, va prezenta procesul de succesiune si modul de abordare a acestui subiect in cazul afacerilor de familie. Ian Marsh este membru activ al Comitetului international de organizare al STEP (Society of Trust and Estate Practicioners), mai exact in grupul cu interese speciale pentru afacerile de familie (Business Families Special Interest Group).

Johannes Volpini de Maestri, Managing Director EY Austria Private Client Service, isi va axa prezentarea asupra marilor obstacole in afacerile de familie, subliniind faptul ca 33% dintre cele mai mari afaceri de familie din lume sunt localizate in Europa, in timp ce afacerile de familie din Europa reprezinta 85% din numarul total de companii si angajeaza mai mult de 144 milioane de persoane. De asemenea, Johannes Volpini va vorbi despre ADN-ul afacerilor de familie, guvernanta familiala si despre cele mai importante etape ale procesului de succesiune intre generatii.

Family Business Network (FBN) este o retea internationala care cuprinde cele mai mari familii detinatoare de business din lume. Membrii FBN sunt companii nationale si multinationale, firme mari sau medii, de notorietate pe pietele locale si/sau internationale. Family Business Network Romania („FBN Romania”) a fost constituita in anul 2012 de familii care detin si administreaza afaceri in Romania si pe care intentioneaza sa le pastreze in cadrul familiei, membrii sai fiind lideri de piata din diverse domenii de activitate: IT, inventica, tehnologie, constructii, servicii – rent-a-car, turism, curierat, dermato-cosmetice.

FBN isi dezvolta constant capacitatea de a ajuta afacerile de familie sa creasca, sa reuseasca si sa prospere prin schimbul de bune practici, de idei noi si schimburi de experienta dintre membri in cadrul retelei.

Fondata in 1922, banca privata Gutmann este specializata in gestionarea averilor fiind lider de piata in Austria pe acest segment. Familia Kahane detine 80% din actiunile bancii, restul de 20% fiind controlate de catre 19 parteneri cu roluri executive si non-executive (“abordarea Gutmann prin parteneriat”).

Banca Gutmann gestioneaza in acest moment fonduri cu o valoare de peste 17,5 miliarde de euro (date de la 31 decembrie 2013), aceasta cifra dublandu-se comparativ cu 2008. Clientii Bancii Gutmann includ antreprenori locali si internationali, fundatii si trusturi, o retea vasta de persoane si familii foarte instarite cat si investitori institutionali. Banca vieneza cu traditie lunga in Austria a castigat multiple premii ca banca de top in tarile vorbitoare de limba germana cat si in tarile din Europa Centrala si de Est.