Iordăchescu & Asociații: Modificările legislative aduse prin Legea nr. 265/2022 în ceea ce privește înregistrarea în registrul comerțului și aspecte de drept societar

Un articol semnat de Denisa-Elena Poștoacă, Av. Iordăchescu & Asociații


La data de 26 noiembrie 2022 a intrat în vigoarea Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, prin care a fost transpusă în legislația internă Directiva (UE) 2019/1.151 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 de modificare a Directivei (UE) 2017/1.132 în ceea ce privește utilizarea instrumentelor și a proceselor digitale în contextul dreptului societar.

Modificările aduse prin actul normativ anterior menționat vizează, în principal, modul de organizare și de funcționare al Registrului Comerțului, precum și importante modificări și completări referitoare la Legea societăților nr. 31/1990.

Pentru a evidenția și, totodată, pentru a structura modificările cele mai relevante aduse prin Legea nr. 265/2022, vom prezenta într-o primă fază modificările privind registrul comerțului, urmând ca, ulterior, să detaliem și aspectele relevante privind Legea societăților nr. 31/1990.

I. Modificările privind înregistrarea în registrul comerțului

1. Reorganizarea statutului registratorului ONRC 

Un prim aspect relevant privește reorganizarea statutului registratorului ONRC, definit ca personal de specialitate juridică din cadrul ONRC, investit să realizeze serviciul public al controlului de legalitate, prealabil înregistrării în registrul comerțului, atribuție care revenea, conform vechii reglementări, directorului oficiului registrului comerțului ori persoanei desemnate în acest sens.

Totodată, odată cu reglementarea statutului registratorului s-au stabilit și condițiile pentru dobândirea acestei funcții, atribuțiile, cazurile de incompatibilitate, procedura de evaluare a registratorului, răspunderea disciplinară și cazurile de suspendare și de încetare din funcția de registrator comercial.

Cu titlu de noutate, registratorul ONRC va trebui să îndeplinească, printre altele, cumulativ următoarele condiţii: să fie licențiat în drept și să aibă cel puțin 5 ani vechime în specialitatea juridică și să promoveze concursul/examenul organizat pentru ocuparea acestei funcții.

De asemenea, a fost creată o platformă online la nivel central, unde sunt disponibile publicului o serie de înregistrări efectuate prin intermediul ONRC – Buletinul electronic al registrului comerțului.

2. Aspecte de ordin procedural privind înregistrarea în registrul comerțului

Conform noii reglementări, cererile de înregistrare în registrul comerțului se vor soluționa prin încheierea registratorului, iar nu prin rezoluție, astfel cum prevedeau dispozițiile legale anterioare.

Totodată, un aspect foarte important este faptul că termenul de soluționare al cererilor de înregistrare în registrul comerțului s-a redus la o zi.

În ceea ce privește calea de atac împotriva încheierii registratorului, termenul în care se poate formula plângerea s-a redus de la 15 zile, termen care curgea de la un moment distinct în funcție de persoana care formula plângerea, la 10 zile calendaristice de la comunicarea încheierii pentru solicitant, în timp ce pentru terți, termenul curge de la data publicării încheierii în Buletinul electronic ori de la data publicării încheierii în Monitorul Oficial al României, aceste plângeri fiind de competența judecătoriei sau tribunalului, după caz.

3. Întocmirea Actului constitutiv online, prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite disponibil pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului

Potrivit noilor dispoziții legale, formularul-tip de act constitutiv reprezintă un model de act constitutiv care conține clauze predefinite și se regăsește pe pagina de internet al ONRC. Semnarea Actului constitutiv se poate face olograf sau prin semnătură electronică, eliminându-se astfel cerința privind dovedirea și depunerea specimenului de semnătură al administratorilor și al reprezentanților din vechea reglementare.

În cazul în care înscrisurile care se depun în susţinerea cererilor de înregistrare, inclusiv actul constitutiv, sunt întocmite de către notari publici sau avocaţi, aceştia pot transmite oficiilor registrului comerţului prin mijloace electronice, la solicitarea profesionistului, cererile de înregistrare şi înscrisurile care le însoţesc, cu semnătură electronică calificată, aceştia atestând identitatea solicitantului înregistrării.

4. Certificatul unic de înregistrare (CUI) – în format electronic

Odată cu intrarea în vigoare a Legii 265/2022, CUI-ul socieăților comerciale va putea fi eliberat și în format electronic, prin atașarea unei semnături electronice calificate acestuia. Din prevederile legale amintite reiese că, în funcție de alegerea societății, certificatul unic de înregistrare va putea fi primit fie ca document în format fizic, fie ca document în format electronic.

II. Modificările privind Legea societăților nr. 31/1990:

1. Eliminarea cerinței vărsării integrale a aportului la capitalul social subscris la momentul constituirii pentru societățile cu răspundere limitată (SRL)

Spre deosebire de vechea reglementare care impunea SRL-urilor să verse integral la data constituirii capitalul social subscris, noile dispoziții legale au eliminat această cerință. Astfel, prin acestea se prevede faptul că societățile cu răspundere limitată trebuie să verse 30% din valoarea capitalului social subscris într-un termen de 3 luni de la data înmatriculării, înainte însă de a începe operaţiuni în numele societăţii, iar diferenţa de capital social subscris urmând a fi vărsată, după caz, în 12 luni de la data înmatriculării, pentru aporturile în numerar, respectiv în cel mult 2 ani, pentru aporturile în natură.

2. Eliminarea cerinței privind depunerea dovezii rezervării de denumire și reducerea duratei de valabilitate a rezervării de denumire de la 3 luni la 1 lună

3. Eliminarea cerinței privind depunerea declarațiilor pe proprie răspundere referitoare la îndeplinirea condițiilor legale pentru a deține calitatea de asociat/acționat/administrator/fondator, cu mențiunea că în Actul constitutiv se va insera o clauză potrivit căreia, prin semnarea Actului constitutiv, fondatorii îşi asumă răspunderea pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 6 din Legea nr. 31/1990, pentru a fonda o societate.

4. Obligația includerii informațiilor privind beneficiarul real în Actul Constitutiv

Noua reglementare impune cerința inserării în Actul constitutiv a datelor de identificare ale beneficiarilor reali şi a modalităţilor în care se exercită controlul asupra societăţii, în cazurile prevăzute de lege.

5. Extinderea competenței registratorului ONRC asupra procedurii de fuziune și divizare

Spre deosebire de vechea reglementare care prevedea faptul că a doua etapă a procedurii de fuziune, respectiv de divizare se desfășoară în fața instanțelor de judecată, dispozițiilor Legii nr. 265/2022 stabilesc competenţa de verificare a legalităţii fuziunii/divizării, sub aspectul procedurii pe care o urmează societăţile participante în favoarea registratorului de registrul comerţului unde sunt înmatriculate societăţile persoane juridice.

6. Obligativitatea depunerii la oficiul registrului comerțului a hotărârilor adunării generale în termen de 15 zile de la data adoptării

Aceasta modificare este una de interes, având în vedere faptul că vechea reglementare nu stabilea un anumit termen în care să se procedeze la efectuarea operațiunilor în vederea menționării în registru, respectiv a publicării în Monitorul Oficial al României a hotărârilor pentru a se asigura astfel opozabilitatea acestora față de terți.

7. Obligația de a include în Actul constitutiv clauze privind:

  • modalitatea de adoptare a hotărârilor adunării generale a asociaţilor, cu votul tuturor asociaţilor, în cazul în care, datorită parităţii participării la capitalul social, nu poate fi stabilită o majoritate absolută;
  • modul de dizolvare şi de lichidare al societăţii;
  • modalităţile de asigurare a stingerii pasivului sau de regularizare a lui în acord cu creditorii, în cazul dizolvării fără lichidare, atunci când asociaţii sunt de acord cu privire la repartizarea şi lichidarea patrimoniului societăţii;
  • durata mandatului administratorilor, puterile ce li s-au conferit şi dacă aceștia urmează să le exercite împreună sau separat.

Conchizând, prin Legea nr. 265/2022 se creează un cadru semnificativ mai facil și totodată, mai rapid, pentru procesul de înregistrare în Registrul Comerțului, fapt ce ne plasează în rând cu reglementările existente în materie la nivel european.