Modificarea frecventa a legislatiei, provocare pentru business-ul companiilor straine din Romania

Conform unui studiu realizat de TMF Group Romania, companiile straine care activeaza pe piata din Romania se confrunta cu mai multe probleme presante, create pe fondul absentei unui echilibru legislativ viabil. Prin urmare, schimbarea frecventa a legislatiei (54%), obtinerea unui sprijin adecvat din partea statului (51%) si implementarea exigentelor legislative (49%) se afla pe lista nemultumirilor companiilor straine, a caror unica optiune ramane externalizarea serviciilor.

Consecintele isi lasa principala amprenta in procentele mari pe care le inregistreaza aceste companii in externalizarea serviciilor de asistenta fiscala si contabilitate (67%), in salarizarea si administrarea resurse umane (40%), dar si in cele de administrare legala (17%).

Esantionul folosit in studiu contine zeci de companii straine, prezente pe piata autohtona, dintre care multe au sediul in Romania.

Desi realizat spre sfarsitul anului 2014, studiul intocmit de TMF Group isi pastreaza actualitatea in contextul anului 2016.

Dintre respondentii sondajului TMF Group, 34% sunt directori financiari,  21%, directori generali si 16%, directori ai departamentelor de resurse umane. Companiile interveviate activeaza in diverse domenii: de la retail, domeniul imobiliar, media, farmaceutic, software, hardware, chimic si petrolier, pana la cel financiar si al comunicatiilor.

Cele peste 200 de modificari ale legislatiei fiscale romanesti contribuie la generarea acestei situatii de criza care ameninta consecventa afacerilor lansate de straini, atrasi sa investeasca la noi in tara.

In mod evident, contabilii nu fac fata acestor schimbari frecvente de norme legislative, iar procesul de actualizare a datelor devine unul anevoios, care nu permite o dezvoltare facila.

Insa cele mai dificile aspecte pe care le ridica business-ul companiilor straine, raportate la piata romaneasca, par a fi urmatoarele: adaptabilitatea politicilor corporative la exigentele legislatiei locale (41%), gasirea unor angajati competenti si implementarea proceselor standardizate in functie de diverse jurisdictii (36%) si transpunerea rapoartelor financiare locale si a rapoartelor specific, intr-un mod accesibil managementului (26%). Situatia nu este atat de complicata pe cat am fi inclinati sa credem, deoarece cresterea accelerata a economiei si dinamismul pietei sunt cateva dintre beneficiile care ii stimuleaza pe investitori sa creada in profitul si sansa afacerilor demarate.

De asemenea, exista o serie de imbunatatiri fata de anul trecut. Companiile straine au bifat ca plusuri: usurinta cu care gasesc sedii si furnizori adecvati (29%), respectarea legislatiei muncii si salarizarea angajatilor pe baza mecanismului pietei (26%).

Companiile nu sunt la fel de optimiste cand vine vorba de urmatoarele situatii, care le provoaca nemultumiri pe termen lung: nivelul taxelor si legislatiei (62%), si colaborarea cu autoritatile (38%).  Gasirea fortei de munca bine pregatite este unul dintre cele mai mari neajunsuri pentru companii, asa cum declara 33% din respondenti.

In 2014, o treime dintre managerii chestionati de TMF Group sustineau ca gasirea fortei de munca adecvate constituie o adevarata provocare. In anul urmator, numarul managerilor nemultumiti a crescut, dovada ca aceasta situatie de criza nu s-a rezolvat intre timp.

Din aceasta cauza, multe companii au decis sa apeleze la externalizarea serviciilor pentru care intentionau sa faca angajari.

Potrivit informatiilor publicate pe pagina HotNews.ro, Camelia Nita, Managing Director TMF Group Romania preciza: „In 2015 am observat o crestere a activitatii de outsourcing a companiilor straine prezente in Romania. Managerii acestora apreciaza competitivitatea de pe piata autohtona si estimeaza ca nivelul acesteia se va ridica, mai ales in contextul cresterii economice. Tocmai de aceea prefera sa lase contabilitatea, resursele umane si salarizarea pe mana unor profesionisti si aleg sa aloce mai mult timp si efort activitatilor lor de baza, cruciale pentru evolutia oricarei companii„.

Exista mai multe motive pentru care companiile straine aleg sa externalizeze aceste servicii, printre care se numara: garantarea unui acces la expertiza si experienta unor profesionisti (36%), nevoia de adaptare la schimbarile legislatiei (28%) si obtinerea unei structuri superioare de costuri pentru raportarea fiscala si financiara de calitate (25%).

In ciuda statisticilor prezentate, Romania continua sa ii atraga pe oamenii de afaceri straini, iar posibila intrare viitoare a tarii in zona euro, i-ar creste, cu siguranta, popularitatea printre investitori.

Firma de servicii de externalizare TMF Group Romania a implinit anul trecut 15 ani de activitate. In 2013, TMF Romania, companie cu o prezenta globala in 80 de tari, a avut afaceri de 14 milioane de lei, un profit net de 4 milioane de lei si un numar mediu de 59 de angajati, potrivit datelor publicate la Ministerul de Finante.

Studiul „La ce sa te gandesti cand faci afaceri in Romania” si infograficele aferente, realizate de TMF Group, le puteti gasi aici.

 

diana.petroiu@lhm.ro