Ministerul Muncii nu poate suporta financiar noile grile de salarizare

Noile grile de salarizare nu pot fi sustinute financiar de Ministerul Muncii, concluzie la care s-a ajuns marti, in urma discutiilor dintre guvernul Ciolos si sindicalisti. Informatia a fost transmisa oficial, printr-un comunicat video TVR.

In momentul de fata este in derulare un proiect care ar trebui sa fie prezentat Guvernului la jumatatea lunii februarie, si care se estimeaza ca ar intra in vigoare din luna ianuarie a anului viitor. Principala modificare in legea salarizarii unitare se raporteaza la diferentierea salariilor angajatilor de la stat, in functie de studii si vechime

Ministerul Finantelor precizeaza ca sistemul bugetar nu poate suporta o crestere salariala mai mare de 12%, cel putin nu in urmatorii patru ani.

Proiectul  legii salarizarii unitare 
Grila pe care au dezabatut-o sindicalistii va avea un raport intre salariul de baza minim si cel maxim in sectorul bugetar, de 1 la 18, spre deosebire de Legea din 2010, a carei grila avea un raport intre salariul de baza minim si cel maxim de 1 la 15. In functie de studii, s-au propus cinci clase de salarizare:

– pentru studiile superioare: clasa S

– pentru studii superioare de scurtă durata: clasa SSD

– pentru studii post-liceale: clasa PL

– pentru studii medii: clasa M

– pentru studii medii si generale: clasa M.G.

Astfel, salariul de baza se stabileste in functie de clasele mentionate mai sus, plus grade si functii.

Pentru fiecare functie exista trei grade, iar debutantul poate sa fie promovat din trei in trei ani, daca primeste calificativul „foarte bine”, de cel putin doua ori din partea comisiei (formata si din sindicate sau reprezentantii salariatilor). Fiecare grad/treapta are cinci gradatii, iar avansarea se realizeaza din cinci in cinci ani, cu mici exceptii (in situatia in care se obtine calificativ maxim, in ultimii doi ani consecutiv, perioada de cinci ani se poate reduce la trei).

Noile prevederi incluse in proiectul de lege:

– Cei aflati in pozitii de conducere, care nu detin studii superioare corespunzatoare fisei postului, beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru aceste functii, insa pentru maximum cinci ani, perioada in care ar trebui sa obtina nivelul de studii prevazut de lege

 – Niciun castig salarial pentru o functie inferioara nu va depasi castigul salarial unei functii superioare (aici sunt vizati cei din personalul civil si personalul din domeniul apararii, sau din ordine publica si siguranta nationala)

– Plata muncii prestate peste durata normala se poate face numai daca efectuarea orelor suplimentare a fost dispusa de sef, fara a se depasi un total de 360 de ore pe an 

– Pentru orele suplimentare care nu pot fi compensate cu ore libere platite in urmatoarele 60 de zile se va acorda un spor de 75% din salariul de baza

– Suma sporurilor, compensatiilor, primelor şi indemnizatiilor individuale nu poate sa depaseasca 30% din salariul de baza

– Se vor oferi sporuri in urmatoarele situatii: 15% pentru persoanele cu handicap vizual, 15% spor doctorat, 10% spor pentru activitatea de control financiar preventiv, 20% localitati izolate

Exista vesti bune pentru cei mai tineri, fiindca sunt sustinuti de Guvern, care a lansat urmatoarea propunere: ca acestia sa fie platiti mai mult, in functie de randament, si nu neaparat de vechimea pe care au acumulat-o la locul de munca.

Criteriile care ii departajeaza se refera la importanta si calitatea muncii prestate.

diana.petroiu@lhm.ro