Ministerul Educatiei va oferi granturi pentru profesorii dedicati

Adrian Curaj, Ministrul Educatiei, vrea sa puna bazele unui proiect important, avandu-i ca beneficiari directi pe profesori. In acest sens, cei mai implicati profesori, care vor dovedi rezultate optime in comunicarea didactica si in lucrul cu elevii, vor primi drept recompensa granturi lunare.

Aceste subventii sunt destinate institutiilor unde se gasesc acei profesori extraordinari. Gasim instrumentele prin care ii sustinem pe cei care au initiativă, care au demonstrat ceva sau sunt dispusi sa se implice mai mult in scoli, mai ales in spatiul rural. Acolo sunt resursele mai mici. Vom da granturi scolilor astfel incat profesorii, cei care aduc inovare in sala de clasa in lucrul cu elevii, ii stimuleaza sa faca filmulete, tot felul de lucruri de genul acesta, concursuri, sa aiba un venit relativ constant pe doi-trei ani. E un venit suplimentar, luna de luna, macar zece luni pe an, pentru ca avem si vacanta. Eu am in vedere undeva la 10.000 de granturi. Uitandu-ma ca ar putea să fie cam 10 profesori per grant ar putea sa fie undeva la 100.000 de profesori. Poate este putin din tot ansamblul, dar uitandu-ma pe toata aceasta componenta, mai ales la rural, cred ca miscam lucrurile intr-o dinamica”, potrivit declaratiilor pe care le-a oferit Adrian Curaj, intr-un interviu acordat pentru Agerpres.

Proiectul major de restructurare a invatamantului ii vizeaza pe profesori si este gandit sub forma unui master didactic, pe care Ministerul Educatiei spera sa-l puna in practica cat mai curand. “Programul va fi destul de lung astfel incat sa nu fie doar o serie, sa fie cel putin trei serii de absolventi de master didactic […] imi doresc sa aducem oameni noi, de calitatea declarat Adrian Curaj.

Originalitatea, implicarea in predare, metodele de lucru eficiente si in pas cu tehnologia/ mediul online, practicarea concursurilor si a resurselor care ii stimuleaza creativ pe elevi vor fi criterii de baza in aprecierea performantei didactice care reiese din relatia profesor-elev. Cei mai dedicati dascali vor fi recompensati cu granturile pe care urmeaza sa le stabileasca Ministerul Educatiei.

Vorbind despre obiectivele pe care si le-a propus sa le realizeze in mandatul sau, Adrian Curaj atinge cateva puncte-cheie referitoare la strategia de imbunatatire a situatiei din invatamantul romanesc actual:

– Nevoia de transparenta etica: Adrian Curaj preciza ca toate eforturile vor fi orientate in vederea urmatorului rezultat:“ legislatia sa stimuleze autonomia universitara si sa ceara, in acelasi timp, transparenta si responsabilitate publica”, astfel scolile ar trebui sa isi publice bugetele de venituri si cheltuieli.

– Remedierea numarului de copii care abandoneaza scoala. In acest sens, numai cei care au clasa pregatitoare se vor putea inscrie in clasa a I-a. Ministrul Educatiei incearca sa ofere o alternativa ajutatoare si pentru cei care parasesc scoala, dupa terminarea clasei a VIII-a, cu precadere copiii din mediul rural. Astfel, se avanseaza ideea unui liceu cu o durata de de trei ani, iar cel profesional sa fie de patru ani.

– Instituirea unui echilibru intre meritocratie si echitate: “Ma uit la elevi sau la studenti. Bursele au crescut acum cu 20%, am rugat colegii sa avem un echilibru potrivit intre a stimula performanta si a raspunde totodata nevoilor de echitate si incluziune. Asta, pentru a putea sa ii avem in vedere atat pe ceicare au nevoie, dar si pe cei care performeaza pentru ca, pana la urma, diferentele se fac si in partea aceasta”, a mai adaugat Adrian Curaj.

– O utilizare mai eficienta a fondurilor europene, cu chibzuinta pentru viitor.

– In ceea ce priveste manualele pentru copii, se preconizeaza alegerea unui pret decent pentru buzunarele parintilor, la care sa se ajunga in urma unor discutii avute in cadrul unui grup, alcatuit din parinti, editori, si sindicatele ale profesorilor.

Pregatirea unei metodologii pentru organizarea concursurilor care vizeaza ocuparea unui post ca director de scoala.

– Intarirea prezentei in plan international. Ministrul Educatiei propune ideea unor programe de studii in limba engleza, pentru toate universitatile.

– O accesibiltate mai mare pe site-ul Ministerului Educatiei, care sa ofere utilizatorilor si posibilitatea adresarii unor petitii on-line.

Asa cum au fost prezentate, promisiunile mandatului Ministrului Educatiei sunt mai mult decat imbucuratoare, avand in vedere situatia anterioara din invatamantul romanesc: lipsa de transparenta a sistemului si interesul mediocru acordat investitiei in educatie, care ne plasa la coada clasamentului lumii (2,5% din PIB), potrivit unei statistici privind finantarea in scoli, din anul 2015.

Totusi, mesajul lui Adrian Curaj denota viziunea optimista, orientata spre rezultate cu efecte benefice pe termen lung: “Ce se intampla dovedeste ca avem destul de multa calitate, forta, dar uneori vorbim numai despre lucrurile nereusite si asta nu creeaza nici emulatie, nu creeaza nici tractiunea pe care ar trebui sa o aiba pentru ca, daca toate cadrele didactice vor afla ca in Romania scoala se face doar prost, copiii fug si nu vor sa invete, atunci nu vom mai avea modele pentru altii si mesajul va fi: ”Orice ar face tot prost este”. Eu prefer un mesaj de constructie, tocmai pentru ca stiu ca sunt multe probleme, dar incerc sa ofer bune practici pentru a-i motiva pe ceilalti.”

diana.petroiu@lhm.ro