Marcel Vulpoi, General Manager Vulpoi Toader & Management: Descoperă cum poți salva afacerea ta de la riscurile juridice și financiare cu ajutorul unei abordări integrate de contabilitate și fiscalitate

Interviu realizat de către Ermina Niculae- Content Editor Legal Marketing

În cadrul interviului acordat de domnul Marcel Vulpoi, General Manager Vulpoi Toader & Management, vom putea afla mai multe informații utile despre modul în care abordează diferite cazuri și probleme legale și de contabilitate precum și despre abilitățile și calitățile necesare pentru a excela în aceste domenii.

Cum ajutați clienții dumneavoastră să optimizeze gestionarea financiară a afacerii lor?

R:Conform unui raport BNR publicat în luna februarie, România se află pe ultimul loc la capitolul educației financiare. Această statistică tristă se aplică și în cazul antreprenorilor. Cel mai important lucru atunci când începem colaborarea cu un client nou este acela de a ne asigura de faptul că acesta deține un bagaj minim de cunoștințe financiare, iar dacă nu îl deține, să începem prin a implementa o serie de proceduri care să îi permită să înțeleagă ce înseamnă o gestiune financiară sănătoasă. Aici vorbim despre stabilirea unui pachet de rapoarte pe care să le primească lunar, asigurându-ne că îi sunt utile, pe de-o parte, și, cel mai important, că le înțelege.

Cum gestionați schimbările legislative care pot afecta afacerile clienților?

R: Glumind puțin, mă întreb ,,Cum Doamne iartă-mă” le gestionează firmele mici de contabilitate și consultanță. Spun acest lucru întrucât noi, la VTM, avem colegi care se ocupă exclusiv cu realizarea update-urilor legislative pe care le transmitem clienților aproape zilnic.

Cum vă puteți adapta serviciile de contabilitate la nevoile specifice ale clienților dumneavoastră?

R: În cadrul firmei noastre există 10 echipe de contabilitate, fiecare dintre acestea fiind ultraspecializată pe un domeniu sau altul. În contabilitate, nu este ca la mașina de tocat în care orice bagi la tocat iese tocătură. Pentru a putea oferi rapoarte utile și consultanță specifică unui anumit domeniu trebuie să cunoști foarte bine particularitățile acestuia. Este foarte greu, dacă nu imposibil, ca dimineață să faci raportare unei firme din domeniul energiei, iar spre seară să vorbești despre hantru și grup fiscal.

Cum puteți ajuta o afacere să identifice și să minimizeze riscurile juridice și financiare?

R: Atunci când vorbim despre contabilitate trebuie să înțelegem că orice tranzacție trebuie analizată din perspectiva juridică, dar și din perspectivă contabilă și fiscală. Antreprenorii trebuie să înțeleagă faptul că un contabil nu este un înregistrator. Un contabil adevărat va solicita mereu, pe lângă contracte, facturi și extrase de cont, și contracte, rapoarte și politici de capitalizare. Așadar, diferența dintre un contabil și altul aici se realizează. Englezii numesc prima categorie ,,bookkeepers“, iar pe cea de-a doua ,,accountants”.

Cum puteți ajuta o afacere să se pregătească pentru o auditare fiscală și să își protejeze interesele în cadrul acestui proces?

R: De regulă, atunci când sunt inspecții fiscale de anvergură precum controale de fond, rambursare de TVA, etc., noi suntem cei care realizăm o preinspecție fiscală pentru clienții noștri, întocmind rapoartele care sunt solicitate de regulă de către instituțiile statului, clasificând potențialele probleme în probleme cu risc scăzut, risc mediu și ridicat, astfel încât antreprenorii să aibă o imagine clară asupra potențialelor riscuri și un model de bune practici pentru viitor.

Cum identificați și evaluați riscurile financiare majore în cadrul unui due diligence?

R: Noi, la VTM, am asistat numeroși clienți în cadrul proceselor de due diligence, fie în domeniul financiar-contabil, de taxe sau legal. Riscurile apărute sunt dintre cele mai variate pornind de la nesustenabilitatea raportărilor financiare, manipulări ale cifrelor (așa numita ,,contabilitate creativă”), până la riscuri fiscale asumate pe principiul ,,Lasă că nu mă prinde pe mine”. Identificarea acestor riscuri ține, în primul rând, de experiența celui care realizează due diligence-ul.

Cum comunicați și explicați rezultatele auditului financiar clienților dumneavoastră și cum îi ajutați să pună în aplicare recomandările și sugestiile oferite?

R: Întotdeauna am spus că cea mai bună minciună este adevărul. Oricât de mult încerci să manipulezi rezultatele, din experiență vă pot spune că, pe termen lung este mult mai rău decât a accepta că ai o problemă și a o rezolva.

Un contabil angajat pentru o firmă reprezintă un moft sau o necesitate pentru respectarea impunerilor legate de fiscalitate?

R: În ultimii ani, cu toții am constatat faptul că este din ce în ce mai greu de identificat un contabil de încredere care să știe și carte. Antreprenorii de modă veche încă mai au impresia că un contabil trebuie să fie angajat al firmei, eventual la cheremul patronului 24/7. Antreprenorul de tip nou a înțeles mai ușor ce înseamnă tehnologia, convins fiind și de ultimele modificări legislative referitoare la SAF-T, e-Transport, e-Factura,etc. În ultimele șase luni de zile cel puțin, am avut minim 10 solicitări ale clienților privind detașarea unui coleg la sediul lor, convinși fiind că doar așa se poate lucra în contabilitate. Antreprenorii trebuie să înțeleagă faptul că și contabilitatea, la fel ca și dreptul, fac parte din rândul profesiilor liberale. Nu cred că o să vedeți în vreo țară din lume cel mai bun avocat in-house. Același lucru este valabil și pentru contabili.

Având în vedere că sunteți și proprietarul Cramei Gramofon, o cramă boutique din Dealu Mare, puteți să îmi spuneți câteva dintre provocările cu care se confruntă acest domeniu? 

R:La această întrebare o să vă dau un răspuns contabil: din ce în ce mai mulți clienți au început să facă distincția dintre commodities și long term assets, lucru care ar trebui avut în vedere de către toți producătorii. Și, în final, știți care este asemănarea dintre un vin și un contabil?…  Dacă îți iei unul ieftin, a doua zi te doare capul!