Repercusiuni legale pentru Facebook din cauza scandalului Cambridge Analytica
Politica Facebook de asigurare a confidențialității informațiilor personale ale membrilor comunității sale este iarăși în vizorul atenției publice datorită scandalului Cambridge Analytica. Firma Cambridge Analytica, ce a avut o implicare importantă în campania din 2016 a lui Donald Trump, s-a folosit de datele a peste 50 de milioane de utilizatori Facebook, obținute fără consimțământul acestora, pentru a dezvolta un algoritm cu scopul de a previziona si a apleca balanța voturilor în favoarea lui Trump . Datele au fost obținute prin intermediul unei aplicații de cercetare dezvoltată de psihologul Aleksandr Kogan. Aceasta aplicație, odată descărcată, îi dădea creatorului său acces la date adiționale utile despre utilizatori, date pe care Kogan le-a furnizat ulterior firmei Cambridge Analytica. Deși Facebook a luat măsuri de suspendare a accesului firmei Cambridge Analytica și al celorlalte părți implicate, la platforma sa, nu a dat explicații cu privire la modul în care a fost posibilă aceasta colectare si divulgare de informații. Miercuri, Mark Zuckerberg a dat prima sa declarație publică de la izbucnirea acestui scandal: „Avem o responsabilitate să vă protejăm datele și, dacă nu putem, nu merităm să vă servim.” …”Am făcut si greșeli, mai rămân multe de făcut si trebuie să accelerăm ritmul și să le facem.”
Declanșarea scandalului Cambridge Analytica a dus la un declin brusc al acțiunilor Facebook, cu o scădere a valorii de piață de aproximativ 50 de miliarde de dolari, fapt care a determinat investitorii nemulțumiți să ia măsuri legale împotriva Facebook.
Conform CNN, acționarul Fan Yuan a intentat proces la curtea federală din San Francisco, în numele său și a altor acționari Facebook. Premisa acestei acțiuni legale o reprezintă pierderile semnificative suferite de acționarii reclamanți datorita devalorizării bruște a Facebook din cauza reverberațiilor economice ale „afacerii” Cambridge Analytica.
În afară de întrebarea evidentă în acest caz (din păcate omniprezentă în ultimii ani pe buzele tuturor): Oare cât de în siguranță sunt datele noastre personale, odată înregistrate on-line și ce se mai poate face pentru a le proteja? se ițește și o altă întrebare: Oare cât de mult l-a ajutat, fără voie, Facebook pe Donald Trump să „Make America great again!”