Luminita Borcau, partener Belegal – Directiva Omnibus si impactul acesteia in legislatia autohtona. De ce materia protectiei consumatorilor devine un subiect fierbinte chiar si pentru marii comercianti

Odata cu transpunerea in legislatia din Romania a Directivei (UE) 2019/2.161 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 noiembrie 2019 („Directiva Omnibus”), materia protectiei consumatorilor a devenit un subiect fierbinte inclusiv pentru marile companii ale caror venituri se bazeaza in mare parte pe relatii comerciale cu consumatorii. Pana recent, in contextul unor amenzi reduse ca valoare, companiile isi asumau cu mai mare usurinta riscuri comerciale, utilizand adesea practici la limita legalitatii sau chiar nelegale in relatia cu consumatorii. Odata cu transpunerea acestei Directive abordarea a devenit mult mai prudenta, in special din cauza inaspririi regimului sanctionator. Pe scurt, Directiva Omnibus este menita a asigura o respectare mai eficienta a normelor UE in materia protectiei consumatorilor si genereaza riscuri patrimoniale substantial marite pentru comercianti, dar si risc reputational crescut, in contextul infiintarii Cazierului comercial si a obligatiei de publicare a hotararilor judecatoresti emise in defavoarea comerciantilor, in anumite cazuri, atat pe site-ul propriu al companiilor cat si pe site-ul ANPC.

Actualizarile din legislatie sunt legate in principal de:

  • sanctionarea clauzelor abuzive (i.e Legea 193/2000, privind clauzele abuzive in contractele cu consumatorii),
  • sanctionarea si combaterea practicilor incorecte (Legea 363/2007, privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii), respectiv
  • drepturi suplimentare in contractele incheiate cu profesionistii, inclusiv in privinta vanzarii la distanta sau in afara spatiilor comerciale (i.e. OUG 34/2014, privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii).

Iata cele mai relevante modificari generate de Directiva Omnibus:

  1. Noi categorii de fapte sanctionate cu procent din cifra de afaceri: „incalcari pe scara larga[1] si incalcari pe scara larga cu o dimensiune specifica UE[2]. Toate cele 3 acte normative mentionate anterior prevad amenzi din cifra de afaceri pentru fapte care contravin legislatiei europene si care aduc sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor la nivelul Uniunii. Daca faptele respective prin consecintele lor depasesc cadrul national, pot fi catalogate de autoritati in anumite conditii ca „incalcari pe scara larga” sau „incalcari pe scara larga cu o dimensiune specifica UE”, iar amenzile pentru acestea pot ajunge pana la 4% din cifra de afaceri pe anul anterior sau, in cazul in care cifra de afaceri nu este cunoscuta, intre 200.000 Euro – 2 mil Euro. Termenul de prescriptie pentru aplicarea acestor sanctiuni este de 3 ani (prin derogare de la prevederile art. 13  (1)din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind contraventiile, care prevede un termen de 6 luni pentru aplicarea unei sanctiuni). O astfel de fapta a fost deja constatata si sanctionata de ANPC la scurt timp dupa transpunerea Directivei Omnibus. Este de notorietate amenda record de 2 mil Euro aplicata de ANPC unei companii aeriene pentru transport pasageri din Romania, pentru anularea nelegala a mii de zboruri catre diverse destinatii.
  2. Infiintarea cazierului comercial. Un alte element de noutate il reprezinta obligativitatea infiintarii cazierului comercial. Acesta reprezinta o fisa de evidenta a faptelor si sanctiunilor in materia protectiei consumatorului, ANPC fiind autoritatea care va decide ce date vor fi incluse in aceasta noua baza de date. Faptele si sanctiunile aplicate operatorilor economici prin documentele de control vor fi consemnate pentru o perioada de 3 ani. De retinut este ca prezenta in cazierul comercial se numara intre criteriile legale ce vor fi luate in considerare in decizia de aplicare a amenzilor sau a altor sanctiuni, putand reprezenta o „circumstata agravanta”.
  3. Clauze abuzive. Inasprire majora regim sanctionator. Formularea unei actiuni in constatarea existentei clauzelor abuzive[3] devine imprescriptibila, comerciantul putand fi obligat la publicarea pe site-ul propriu a hotararii judecatoresti care atesta existenta acestor clauze in contract. ANPC va avea de asemenea obligatia de a publica pe site-ul oficial hotararile judecatoresti definitive impotriva comerciantilor, in termen de 45 de zile. Amenda pentru incalcarea interdictiei de a stipula clauze abuzive in contracte poate ajunge pana la 100.000 lei (anterior implementarii Directivei Omnibus, amenda era de maxim 1000 lei), in vreme ce neaducerea la indeplinire a masurilor ramase definitive prin hotararile judecatoresti se va sanctiona de ANPC cu amenda care poate ajunge pana la 200.000 lei. Riscul este cu atat mai mare cu cat termenul de prescriptie pentru aplicarea sanctiunilor contraventionale este de 3 ani de la data savarsirii faptei, prin derogare de la prevederile art. 13  (1)din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind contraventiile, care prevede un termen de 6 luni.

Daca se apreciaza ca prin stipularea unor clauze abuzive se aduc prejudicii intereselor colective ale consumatorilor la nivelul Uniunii (i.e. „incalcari pe scara larga” sau „incalcari pe scara larga cu o dimensiune specifica UE”), valoarea amenzii va fi raportata la cifra de afaceri, conform punctului 1 de mai sus.

  1. Practici incorecte[4]. Noi fapte sanctionabile. Alte practici catalogate drept inselatoare sunt adaugate pe lista celor existente si sanctionate ca atare, iar multe dintre acestea sunt legate de comertul online. Exemple de actiuni sau omisiuni inselatoare:

– este considerata actiune inselatoare, activitatea de comercializare a unui bun in Romania, ca fiind identic cu un bun comercializat in alte state membre ale Uniunii Europene, desi bunul respectiv are o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, cu exceptia cazului in care acest lucru este justificat de factori legitimi si obiectivi probat cu documente concludente,

– este considerata omisiune inselatoare ascunderea de informatii esentiale consumatorului, cum ar fi:

  • pentru produsele oferite pe pietele online, informatia daca partea terta care ofera produsele este sau nu un comerciant;
  • pentru cautarile online, mentionarea principalilor parametri de stabilire a ierarhiei produselor prezentate consumatorului ca urmare a cautarii efectuate;
  • accesul consumatorilor la toate recenziile si modul in care comerciantul garanteaza ca recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul.

Alte practici incorecte:

  • furnizarea de rezultate ca raspuns la o cautare online, fara a se mentiona in mod clar existenta oricarei publicitati platite sau a oricarei plati pentru asigurarea unei pozitii mai bune in ierarhie a produselor in cadrul rezultatelor cautarii;
  • afirmarea faptului ca recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat /au achizitionat efectiv produsul, fara a lua masuri rezonabile si proportionale pentru a verifica daca aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi;
  • prezentarea sau insarcinarea unei alte persoane cu prezentarea de recenzii sau recomandari false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea inselatoare pe platformele de comunicare sociala pentru a promova anumite produse.

Ordinul emis de catre presedintele ANPC referitor la masuri impotriva practicilor incorecte produce efecte asupra tuturor sediilor comerciantilor, iar valoarea amenzii poate ajunge in anumite cazuri pana la 200.000 lei. De asemenea, daca practicile incorecte afecteaza un numar mai mare de 100 de consumatori, limita minima si maxima a sanctiunilor se dubleaza.

Daca practicile incorecte aduc prejudicii intereselor colective ale consumatorilor la nivelul Uniunii si sunt catalogate de autoritati ca „incalcari pe scara larga”  sau „incalcari pe scara larga cu o dimensiune specifica UE”, valoarea amenzilor va fi cea specificata la punctul 1 de mai sus.

Consumatorii afectati de practicile comerciale incorecte au dreptul la masuri de remediere (e.g. inlocuirea, reducerea pretului sau incetarea contractului si restituirea contravalorii produsului sau serviciului, dar si despagubiri pentru prejudiciul suferit).

  1. Drepturi suplimentare ale consumatorilor. Prin OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii se introduc cerinte suplimentare de informare inaintea incheierii contractelor la distanta sau in afara spatiilor comerciale, cum ar fi trimiterile la perioada de retragere de 14 zile care se inlocuiesc cu trimiteri la o perioada de retragere de 30 de zile, in cazul in contractele se incheie in contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un profesionist la domiciliul unui consumator sau al deplasarilor organizate de un profesionist cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde bunuri consumatorilor.

In plus, intra sub protectia OUG 34/2014 si contractele de vanzare bunuri care contin elemente digitale, contracte de furnizare servicii si continut digital.

In ce priveste regimul sanctionator prevazut de aceasta Ordonanta, merita mentionat faptul ca amenda maxima poate ajunge in anumite conditii la 200.000 lei (fata de reglementarea anterioara in care maximul amenzii nu depasea 5000 lei). Daca incalcarea obligatiilor impuse de OUG 34/2014 aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor la nivelul Uniunii si sunt catalogate de autoritati ca „incalcari pe scara larga”  sau „incalcari pe scara larga cu o dimensiune specifica UE”, valoarea amenzilor se va raporta la cifra de afaceri, conform punctului 1 de mai sus.


[1] „Incalcare pe scara larga” si „incalcare pe scara larga cu o dimensiune specifica UE” sunt definite in Regulamentul european 2017/2394, dupa cum urmeaza:

  1. incalcare pe scara larga” inseamna:

a) orice actiune sau omisiune care contravine legislatiei Uniunii care protejeaza interesele consumatorilor si care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care isi au resedinta in cel putin doua state membre diferite de statul:

  • in care isi are originea sau a avut loc actiunea sau omisiunea in cauza;
  • pe teritoriul caruia este stabilit comerciantul responsabil de actiunea sau omisiunea in cauza; sau
  • in care se gasesc mijloacele de proba sau activele comerciantului care au legatura cu actiunea sau cu omisiunea respectiva; sau

b) orice actiuni ori omisiuni care contravin legislatiei Uniunii care protejeaza interesele consumatorilor si care au adus, aduc sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor si care au caracteristici comune, cum ar fi aceeasi practica ilegala, incalcarea aceluiasi interes si care survin in acelasi timp, fiind comise de acelasi comerciant, in cel putin trei state membre.

2. „incalcare pe scara larga cu o dimensiune specifica Uniunii” inseamna o incalcare pe scara larga care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor in cel putin doua treimi din statele membre ce reprezinta cumulat cel putin doua treimi din populatia Uniunii.

[3] O clauza contractuala care nu a fost negociata direct cu consumatorul va fi considerata abuziva daca, prin ea insasi sau impreuna cu alte prevederi din contract, creeaza, in detrimentul consumatorului si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor

[4] O practica comerciala este incorecta daca sunt indeplinite, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:

(i) este contrara cerintelor diligentei profesionale si

(ii) deformeaza sau este susceptibila sa deformeze in mod esential comportamentul economic al consumatorului mediu.