Like & Sale

Vremea consumatorului care platește necondiționat ce i se ofera e pe cale sa apuna. Acesta este din ce in ce mai revendicativ, mai critic si mai analitic. Este si normal, intr-o era a informatiei, puterea inseamna detinerea acesteia.

Cand un serviciu sau produs il nemulțumește el se exprima in spatiul oferit de social media. Iar daca il vrea mai bun vine si cu propuneri. Companiile sunt astfel obligate sa comunice relevant și prompt cu consumatorul pe acest canal daca il pretuiesc. Conversia atenției acordate consumatorului in vanzare nu este simpla. De aceea construirea relației cu acesta şi promovarea produselor companiilor sunt in proces de reinventare. Se cauta cele mai bune solutii si cea mai buna abordare.

Masurarea de catre companii a activitaților de marketing pe social media este importanta daca țintesc campanii de comunicare, promovare şi vanzare cu rezultat. Ca sa ințelegem mai bine impactul social media asupra mediului de afaceri, la EY Romania, de 3 ani se realizeaza studiul cu același nume. In acest articol ne propunem sa prezentam comparativ cu ediția 2014 doar o selecție a analizei rezultatelor obținute din administrarea in perioada 3-20 noiembrie 2015 a unui chestionar de 28 de intrebari la care au raspuns 270 de reprezentanți ai unor companii importante din Romania din 11 industrii.

Iata cele mai importante concluzii privind domeniile in care sunt folosite rețelele de socializare in mediul de afaceri romanesc, bugete alocate si beneficiile obtinute:

 

  1. 1.Social media se folosește preponderent in marketing şi comunicare – Tendința generala privind domeniile in care sunt folosite rețelele de socializare se menține, utilizarea preponderenta fiind in marketing și comunicare. Creșteri semnificative se remarca in zona respondenƫilor care declara ca folosesc reƫelele de socializare in scop de networking și analiza competitiva (+13%, respectiv +6% faƫa de 2014). Rezultatul este susƫinut și de creșterea procentului de respondenƫi care folosesc mediile sociale pentru recrutare (36% faƫa de 34% in 2014). Scaderile sunt pe parte de vanzari (-1%) și serviciul relaƫii cu clienƫi (-6%).

 

  1. 2.Doar cateva industrii folosesc social media pentru vanzare – Deși comunicarea este principalul domeniu de utilizare a rețelelor de socializare indiferent de industrie, obiectivul de vanzare prin intermediul mediilor sociale apare in special in zona companiilor din turism (100% dintre respondenƫi), urmate de companiile din zona comerƫului cu amanuntul (60% dintre respondenți) și industriei alimentare (60% dintre respondenți). 56% dintre respondenƫii din industria financiar-bancara folosesc reƫelele sociale și in scop de recrutare, urmate de companiile de publicitate/media (35% dintre respondenƫi) și IT&C, cu 30% dintre respondenƫi.

 

  1. 3.Social media este utilizata in scopuri de vanzare mai ales de companiile mici – Utilizarea reţelelor sociale ȋn scop de vȃnzare este prezenta ȋn special ȋn companiile mici, cu sub 50 de angajaţi (42% dintre respondenţi) şi ȋn companiile din zona 501-1000 de angajaţi (38% dintre respondenţi). Companiile cu peste 1000 de angajaţi ȋnregistreaza cel mai mare numar de respondenţi ȋn utilizarea reţelelor sociale ȋn scop de recrutare. Indiferent de dimensiunea companiilor, reţelele de socializare sunt folosite ȋn special pentru comunicare şi marketing.

 

  1. 4.Social media genereaza mai ales notorietate pentru companii – Creșterea notorietații și expunerii in piața raman cele mai importante beneficii ale utilizarii rețelelor sociale; 53% dintre respondenți vorbesc despre generarea de oportunitați de vanzare și 37% dintre respondenți afirma ca utilizarea mediilor sociale au produs o creștere efectiva in venituri, +3%       fața de 2014. Chiar daca se constata o scadere faƫa de anul trecut, aproape jumatate dintre respondenți apreciaza fidelizarea clienților prin folosirea rețelelor sociale.

 

  1. 5.Exista insa şi companii care fac precalificarea oportunitaților prin intermediul social media – 59% dintre respondenți declara ca influențeaza prospectarea și identificarea oportunitaților de vanzare prin intermediul reƫelelor sociale, 41% declara ca pot precalifica oportunitaƫile prin colectarea de informaƫii și 35% pot susƫine ofertarea prin discuții și demonstrații online despre produsele sau serviciile ofertate. La polul opus, 18% dintre companii spun ca nu utilizeaza rețelele de socializare in procesul de vanzare, un procent mai mare decat cel inregistrat in 2014.

 

  1. 6.Şase din zece companii spun ca este eficienta generarea de lead-uri prin social media – 64% dintre respondenți sunt in acord cu afirmația ca generarea de oportunitați de vanzare in cadrul rețelelor sociale este eficienta, iar 30% sunt indeciși referitor la acest lucru. Valori semnificativ mai mici se inregistreaza pentru cei care sunt in dezacord cu faptul ca generarea de oportunitați de vanzare este eficienta in cadrul rețelelor sociale.

 

  1. 7.Totuşi, lead-urile in social media sunt generate in special de companiile mari – Companiile cu cifra de afaceri intre 50-100 milioane euro semnaleaza cea mai mare eficiența in generarea de oportunitați de vanzare. O eficienƫa ridicata in vanzari este semnalata și in zona companiilor mici, cu cifra de afaceri sub 10 milioane de euro, pentru care canalele sociale sunt cea mai eficienta metoda de atragere de potenƫiali clienƫi.

 

  1. 8.Turismul, industria alimentara şi comerțul sunt industriile care vand cel mai bine prin social media – Primele trei industrii care semnaleaza creșterea vanzarilor prin intermediul rețelelor sociale sunt turismul (100%), industria alimentara (60%) și comertul cu ridicata (50% dintre respondenți). Respondenții din turism semnaleaza și o fidelizare a clienților, beneficiu semnalat și de catre companiile din comerƫ sau de industria farmaceutica. 75% dintre respondenții din turism și 56% dintre respondenƫii din industria financiar-bancara apreciaza ca pozitiv impactul social media in imbunatațirea reputației de bun angajator.

 

  1. 9.In general, companiile au bugete mici pentru social media – Bugete de peste 10,000 de euro pe an sunt alocate de catre industria financiar-bancara (25% dintre respondenți), comerƫul cu ridicata, IT&C, publicitate / media (11% fiecare) și companiile din producție (7% dintre respondenți). In același timp, 33% dintre respondenƫii din industria financiar-bancara și energie / utilitați declara ca nu știu bugetul investit in promovarea prin reƫelele de socializare, ceea ce susƫine idea bugetelor distribuite la nivelul mai multor departamente.

 

  1. 10.Ascultarea parerii consumatorilor in social media este abia la inceput – Din perspectiva unei analize la nivel de sectoare de activitate a companiilor respondente se observa ca cele mai conectate companii la parerea consumatorilor exprimata in mediile sociale sunt cele din turism. Investițiile in zona implementarii de instrumente de ascultare sociala vor veni din industriile IT&C (55% dintre respondenƫi), comerƫ (50%), servicii publicitate/media (44%) și industria farmaceutica (42% dintre respondenƫi).

 

Social media modifica relația consumatorului cu produsul și cu furnizorul. Consumatorul actual revendica tot mai mult rolul de partener in generarea modelelor de produs și/sau serviciu urmare a experienței pe care a avut-o daca ii pasa de brand. Spațiu cel mai ușor de accesat pentru inputul consumatorului, social media devine incubator de idei pentru dezvoltare de produs pentru companii. Dincolo de co-generarea de idei, social media poate converti demersul de marketing in vanzari. Ratele de conversie a demersului de marketing și relevanța vanzarii in social media difera in funcție de industrie, dar intotdeauna consolideaza softpower-ul companiilor.