„Justiția eBay” pare viitorul

Privirea Occidentului este fixată pe deschizătorii de drumuri în crearea celor mai avantajoase tribunale online, care evită curțile de judecată soluționând litigiile prin intermediul internetului

CATHERINE BAKSI

Revoluția digitală nu a cruțat nici curțile de judecată. Sălile de judecată de mâine nu vor mai implica reclamanți alături de avocații lor înarmați până în dinți cu teancuri de hârțoage, ținând pledoarii și purtând bătălii în fața judecătorilor în robe și cu peruci pe cap.

De fapt, pentru mulți tribunalul nici nu va mai exista. Judecătorii pot fi înlocuiți de calculatoare, iar sala de judecată cu internetul, pentru a satisface nevoile reclamanților secolului 21.

Lordul Chancellor și Secretarul de Justiție, Liz Truss, au dezvăluit proiectul de lege pentru închisori și tribunale. Pe lângă diversele planuri de a îmbunătăți condițiile din închisori, proiectul de lege conține și propuneri de a acorda oamenilor și companiilor drepturi de până la 25.000£ pentru a aplica procedura digitală online în loc de a se prezenta în instanță.

Reducerea dependenţei de tribunale

Constrâns de un buget mult prea restrâns, Ministerul Justiției este foarte conștient de economia ce poate fi realizată prin reducerea dependenței de

tribunale, care nu sunt ieftin de administrat. Și, cum tarifele avocaților sunt din ce în ce mai mult peste accesul oamenilor obișnuiți, pare că vorbim de o situație win-win ce va asigura accesul mai rapid, mai simplu și mai ieftin la justiție pentru mai mulți oameni.

Mișcările consolidează automatizarea care deja există pentru fazele incipiente ale unor proceduri din instanță, inclusiv cereri în masă automatizate, revendicări de bani și posesiuni online.

Propunerile urmează un raport din partea Consiliului de Justiție Civilă, condus de Profesor Richard Susskind, susținut și construit de către judecătorii seniori pentru a se ocupa de cazuri în trei faze – începând cu un proces online în mare parte automatizat și interactiv, pentru stabilirea problemelor și depunerea documentelor justificative, urmat de conciliere și management de caz asigurat de birourile angajate în caz, înaintea rezoluției dată de judecător dacă este necesar.

Anglia și Țara Galilor au rămas, până acum, în urma altor jurisdicții în privința soluționării litigiilor online, poreclite de defăimători “justiția eBay”.

Harta drumurilor către justiție

Din 2007, consiliul de asistență juridică al guvernului german a administrat platforma online denumită Rechtwijzer (Harta drumurilor către justiție). Aceasta ajută în jur de 700 de cupluri în curs de separare sau divorț pe an în gestionarea separării și a aspectelor dependente precum custodia și susținerea copiilor înșiși.

Iar la începutul acestui an, Columbia Britanică în Canada a creat un tribunal civil online pentru a permite cetățenilor să se ocupe de litigii privind proprietăți și terenuri cu valoare mică. Dacă la început avea caracter voluntar, sistemul va deveni, în cele din urmă obligatoriu.

Soluțiile legale online operează într-un mod similar sistemelor eBay, prin utilizarea de algoritmi care orientează utilizatorii printr-o serie de întrebări și explicații menite să-i ajute să ajungă la un acord ei înșiși, cu posibilitatea de a recurge la un judecător sau arbitraj în cazul celor care nu reușesc să ajungă la un acord.

În Anglia și Țara Galilor, Consiliul Baroului și Societatea de drept, grupurile care reprezintă avocații și respectiv juriști, sprijină reformele de sporire a eficienței și de utilizare mai bună a resurselor, dar sunt suspicioși în privința modului și vitezei de schimbare, care pare să fie stimulată de programul de închidere a instanței Ministerului de Justiție.

Președintele Societății de drept, Robert Bourns, afirmă că tribunalul online “nu poate umple imediat golul creat de închiderea fiecărei instanțe”. Societatea de drept, susține acesta, admite că un serviciu de instanță modern și o utilizare eficientă a tehnologiei reprezintă un avantaj pentru toți utilizatorii tribunalului, dar afirmă că ar fi mai bine să se echipeze tribunalele cu tehnologie nouă, evaluând, mai degrabă, cum va funcționa acest lucru și abia apoi analizând economia, decât invers.

Într-o lume unde majoritatea oamenilor sunt obișnuiți să-și gestioneze multe aspecte ale vieții in mediul online, Dl. Bourns este de acord ca digitizarea ocupă un loc central în serviciile moderne din cadrul curților de judecată și tribunalelor. Dar insistă că vor trebui să existe și canale disponibile pentru cei care nu reușesc să interacționeze în mod digital.

Profesorul Roger Smith, fost director de justiție și consultant al Fundației de Educație Judiciară, susține ideea instanțelor online, asigurând că acestea sunt realizate în mod corespunzător. Dar atrage atenția că schimbarea nu trebuie să aibă loc prea rapid sau fără testare și evaluare corespunzătoare.

Pentru ca potențialilor reclamanți care nu există în mediul online să nu li se nege accesul la justiție, acesta propune gestionarea unui sistem paralel online și fizic.

Studiu de caz – GOWLING WLG

Pe lângă tribunale, firmele de avocatură urmăresc din ce în ce mai mult să devină digitale. Multinaționala Gowling WLG se lansează într-un program de digitizare în cadrul celor 18 birouri ale sale din Canada, Marea Britanie, Europa Continentală, Orientul Mijlociu, China și Singapore.

Derek Southall, colaborator și creierul inovației și digitalului, explică: „Pentru a fi cea mai bună versiune a noastră, suntem dornici să facem lucrurile mai rapid și mai ieftin. În ultimii ani, ne-am concentrat pe optimizarea infrastructurii. Acum ne concentrăm pe productivitatea avocaților noștri și pe modul de lucru cu clienții”.

Dl. Southall afirmă că societatea și-a canalizat atenția în trei direcții: elemente digitale de bază, de exemplu instrumente de comunicare și gestionare documente; tehnologii permisive, de exemplu optimizarea utilizării managementului de caz și sisteme de susținere litigii, automatizare documentație și instrumente de flux de lucru, dispozitive mobile; și viitorul digital, de genul tehnologiilor tot mai disruptive precum inteligența artificială în dezvoltare și instrumentele robotizate de automatizare a proceselor, registrul digital (blockchain) și analiza.

Compania lucrează la implementarea planurilor digitale în toate grupurile sale. Un prim pas esențial este evaluarea “adaptării digitale” a fiecărei echipe. Nicidecum, insistă acesta, să se furnizeze un raport școlar negativ, ci să se demonstreze oamenilor cât de avansați sunt față de omologii lor.

„Misiunea noastră este să înarmăm echipele noastre spre a deveni cea mai bună versiune a lor, spre a furniza cele mai bune servicii clienților într-o lume din ce în ce mai digitizată. Este o situație win-win- win pentru companie, personal și clienți,” susține dl Southall.