Ion Ilie-Iordachescu: “Dispozitia din Codul de procedura fiscala care-i obliga pe avocati sa raporteze operatiunile de plata mai mari de 5.000 de euro este neconstitutionala”

Decanul Baroului Bucuresti, Ion Ilie-Iordachescu (foto), a transmis o sesizare Avocatului Poporului prin care solicita ridicarea unei exceptii de neconstitutionalitate cu privire la o dispozitie din proiectul Codului de procedura fiscala, referitoare la obligarea avocatilor de a raporta zilnic, la ANAF, operatiunile de plata mai mari de 5.000 de euro.

Concret, solicitarea lui Ion Ilie-Iordachescu vizeaza art. 62 din proiectul Codului de procedura fiscala, aprobat de Guvern in sedinta din 25.03.2015 si aflat in procedura parlamentara la Senat.

Articolul, compus din doua alineate, mentioneaza:

(1) Entitatile prevazute la art. 10 lit. b) – k) din Legea nr. 656/2002, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si cele care realizeaza transferuri electronice de numerar, sunt obligate sa transmita organului fiscal central, zilnic, operatiunile in lei sau in valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 5.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele. Prin operatiuni ce par a avea o legatura intre ele se intelege operatiunile aferente unei singure tranzactii decurgand dintr-un singur contract sau intelegere de orice natura intre aceleasi parti a caror valoare este fragmentata in transe mai mici de 5.000 euro ori echivalentul in lei, atunci cand acestea sunt efectuate in cursul aceleiasi zile.

(2) Continutul informatiilor, standardul de transmitere, tipurile de informatii in legatura cu operatiunile si soldurile aferente conturilor bancare, precum si procedura de transmitere a informatiilor prevazute la art. 61 si in prezentul articol se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.”

Potrivit lui Ion Ilie-Iordachescu, “ambele alineate incalca dispozitiile art. 1, alin. 5 din Constitutia Romaniei, referitoare la <obligativitatea respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor>, precum si dispozitiile art. 56, alin. 2 din Constitutie, privitoare la <asezarea justa a sarcinilor fiscale in sistemul legal de impuneri>”.

De asemenea, mai precizeaza Decanul Baroului Bucuresti, “prin introducerea art. 62, alin. 1 si 2 din Proiectul Codului de procedura fiscala sunt incalcate dispozitiie relative la asigurarea secretului profesional, prevazute imperativ in dispozitiile art. 35, alin. 1, precum si ale art. 36, alin. 1 din Legea 51/1995, care interzice controlul contactului dintre avocat si clientul sau direct sau indirect, de catre vreun organ al statului. In mod similar, art. 4 din acelasi act normativ (Legea 51/1995) precizeaza ca avocatul este protejat de lege in exercitarea profesiei si in legatura cu aceasta”.

Iata mai jos motivatia lui Ion Ilie-Iordachescu in invocarea ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la dispozitia prevazuta in proiectul Codului de procedura fiscala.

Pentru identitate de gandire, Statutul profesiei de avocat mentioneaza, printre principiile fundamentale ale exercitarii profesiei, si principiul pastrarii secretului profesional, in art. 1, alin. 1, lit. e. Trebuie aratat ca relatiile dintre avocat si clientii sai se bazeaza, conform art. 6, alin. 4 din Statutul profesiei, printre altele, si pe confidentialitate. Statutul profesiei de avocat specifica imprejurarea ca orice aspect al oricarei cauze care i-a fost incredintat obliga avocatul sa pastreze secretul profesional, acesta fiind de ordine publica. Se interzice avocatului, conform art. 8, alin. 3 din Statutul profesiei, sa divulge secretul profesional, iar acesta nu poate fi obligat, in nicio circumstanta, sa fie dezlegat de el. Aceasta obligatie se intinde asupra tuturor prestatiilor avocatiale. De mentionat ca, in exercitarea profesiei, avocatul nu poate fi supus niciunei restrictii, presiuni, constrangeri sau intimidari din partea autoritatilor sau a institutiilor publice ori a altor persoane fizice sau juridice. De altfel, relatia dintre avocat si client este confidentiala.

Ca atare, prin prevederile mentionate in art. 62, alin. 1 si 2 din proiectul Codului de procedura fiscala, publicat la 27.03.2015, care impune pentru avocati obligatia raportarii catre organele fiscale centrale, zilnic, a operatiunilor in lei sau valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 5.000 de euro, sunt neconstitutionale, in sensul ca se incalca art. 1, alin. 5 din Constitutia Romaniei, care stabileste ca in Romania respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie (Legea 51/1995, modificata si completata). Sub acest aspect, toti subiectii de drept sunt obligati sa respecte Constitutia si sa asigure calitatea legislatiei. Pastrand prevederea respectiva se ajunge la incalcarea principiului confidentialitatii si a principiului secretului profesional, ceea ce este inadmisibil in profesia de avocat.

Stabilirea continutului informatiilor raportate conform alin. 2 al art. 62 din acest proiect se face prin ordin de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala in conditiile in care avocatii sunt exceptati, conform art. 67 din proiect, de la obligatia furnizarii de “informatii organelor fiscale”. Se impune cu puterea evidentei constatarea neconstitutionalitatii prevederilor cuprinse in alin. 2 al art. 62 si datorita contradictiilor vadite intre dispozitiile acestui text de lege si cele ale art. 67.

Nu se poate asigura o asezare justa a sarcinilor fiscale in conditiile in care sunt incalcate principii esentiale din Legea profesiei de avocat. Potrivit aprecierii mele, principiul previzibilitatii cuprins in Constitutia Romaniei impune ca acest proiect de lege sa prevada modalitatea de transmitere a informatiilor, continutul lor, si nu sa lase la aprecierea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala aceste aspecte. Avocatii nu au cum sa prevada o reglementare ulterioara care le va afecta insasi existenta ca subiecti de drept privat. Norma juridica prevazuta in alin. 2 al art. 62 din proiect trebuie sa fie clara. Ea nu cuprinde decat o mentiune relativa la vreun eventual ordin ce urmeaza a fi emis de catre presedintele ANAF, si nu asigura garantia contra atingerilor arbitrare ale puterii publice.

In consecinta, va rog sa sesizati Curtea Constitutionala a Romaniei cu privire la neconstitutionalitatea art. 62, alin. 1 si 2, din proiectul Codului de procedura fiscala, inainte de promulgarea acestui proiect de lege.

Sesizarea lui Ion Ilie-Iordachescu vine la scurt timp dupa ce atat Comisia Permanenta a Uniunii Nationale a Barourilor din Romania (UNBR), cat si presedintele UNBR, Gheorghe Florea, au transmis Comisiei juridice a Senatului Romaniei, Comisiei juridice a Camerei Deputatilor, avocatilor parlamentari, senatorilor si deputatilor o solicitare privind amendarea proiectului Codului de procedura fiscala, in sensul eliminarii art. 62, alin. 1 si 2 din proiect.