INTERVIU Societatea nu este informată din punct de vedere legislativ. Poate sună dur, dar este realitatea

Interviu acordat de către Octavian Ciuraru, Managing Director PSBH

Înființată în urmă cu un deceniu și jumătate, societatea PSBH Popescu, Nicolau & Asociații s-a făcut remarcată în peisajul avocaturii românești printr-o abordare diferită, o gândire atipică, „out of the box”, expresie care ne duce cu gândul la elementul cu care societatea se identifică – o figură geometrică perfectă: cubul. Simbol al stabilității și performanței, acest element reprezintă etapa finală a unui ciclu de imobilitate, fiind privit ca simbol al adevărului, deoarece arată identic din orice perspectivă.

Sunt multe interpretări pe care le poate îmbrăca acest element, iar PSBH a ales latura Adevărului. Și, cu o scânteie de pasiune, având încredere în punctele forte, societatea crede cu tărie că poate modela viitorul clienților pe care îi reprezintă – viziune dovedită în fapt.

În rândurile de mai jos, Octavian Ciuraru, Managing Director a discutat cu echipa Legal Marketing despre particularitățile dosarelor pe care le-au gestionat în acest an. Putem deosebi o atenție acordată dosarelor ce au integrat segmentul de business. Fie că discutăm despre corporate, real estate, M&A, insolvență, recuperări creanțe, fiscal, sau ne îndreptăm către aria “gulerelor albe”, PSBH se numără printre societățile care au evoluat, demonstrându-și capacitatea în a dezvolta majoritatea ariilor de practică esențiale domeniului de business. 

“Avem în gestiune dosare din toate ariile de practică, în special în zona de business, printre care numărăm corporate/societar, real estate, achiziții publice, insolvență, recuperări creanțe, white collar crime, fiscal.” 

Mai jos, Octavian Ciuraru, Managing Director ne detaliază particularitățile pe care dosarele în care sunt implicați le au:  

Majoritatea litigiilor sunt de o dificultate crescută, complexitatea fiind destul de ridicată și la fel și miza dosarelor, spre deosebire de un portofoliu de multe litigii de același fel, repetitiv și cu mize mai mici. În zona de consultanță mizăm pe day to day business, portofoliu pe care dorim să îl dezvoltăm sub formă de abonamente integrate.

Integrăm dreptul penal în toate aspectele, în sensul că avem în vedere permanent pe zona de business law și această arie. Putem discuta deja despre o practică destul de solidă pe acest domeniu.

Mizăm pe caracterul de one stop shop pe care îl avem, oferind practic servicii de Consultanță legală, Drept penal, Tax, Hr, Insolvență (având și calitatea de practicieni), Reorganizare (sau business restart). În acest fel oferim și eficiență poveștii cubului, fiecare latură a sa fiind una dintre domeniile de mai sus și care reprezintă o zonă de protecție 360 grade, clientul reprezentând nucleul.

Cât este de informată societatea din punct de vedere legislativ și ce vulnerabilități are România în acest sens?

Societatea nu este informată din punct de vedere legislativ. Poate sună dur, dar realitatea aceasta este, aspect cauzat, să spunem, de mai multe aspecte:

Problema sistemică – antreprenorul român, pe lângă cunoașterea ariei în care activează (producție, servicii, orice) este prezumat a cunoaște toate și orice prevedere de legislație primară sau secundară, de la codul civil la ordine ale președintelui ANAF. De aici se naște multitudinea de responsabilități care sunt în sarcina antreprenorului, fără ca ele să aibă orice legătură cu creșterea business-ului.

Lipsa educației financiare dar și cu privire la apelarea la profesioniști și prevenție. De cele mai multe ori apelăm la profesioniști când doare, rar să prevenim.

Rapiditatea schimbărilor legislative prezintă dificultăți chiar și pentru un profesionist, dar apoi pentru un cetățean.

Aceste lucruri conduc la creșterea riscurilor, focusul pe aspecte neproductive și, în cele din urmă, eșec. Bineînțeles, aici intervine ce spuneam mai sus referitor la Business restart, care este, de altfel, menit să corecteze greșeli trecute.

Cum evoluează și ce viitor au societățile de avocați care oferă servicii dedicate mediului de afaceri? Mai mult decât atât, cât este de importantă prezența unui avocat în cadrul companiei? 

Piața avocaturii urmează îndeaproape mediul de business, crește sau scade odată cu acesta. Răspunde la provocările generale cum ar fi resursele umane, instabilitate legislativă și politică, concurența, dar are și propriile provocări actuale privind automatizarea, inteligența artificială. În același timp, sunt abilități ale unui avocat care nu pot fi înlocuite: intuiție, putere de decizie, flexibilitate în fața clientului, persuasiune etc. Acestea nu pot fi înlocuite. Totodată, climatul de instabilitate a produs o adaptabilitate ridicată a avocatului la tot ce se aruncă înspre el.

Referitor la cât de important este un avocat în cadrul companiei, sunt două aspecte de avut în vedere. În primul rând, existența consultantului este esențială pentru toate motivele spuse mai sus. În al doilea rând, avocatul in house este substanțial diferit de cel extern companiei din cauza faptului că primul servește un singur client, în timp ce al doilea trebuie să dovedească o flexibilitate mărită, dar și cunoștințe care nu se limitează la obiectul de activitate al companiei, aspect care poate fi deosebit de important, în special în cazul unor situații la limită, cu risc și miză mai mare.

În realitate, soluția perfectă este existența amândurora, atât in house, cât și extern, pentru că rolurile sunt diferite, iar avantajul major este că vorbesc aceeași limbă pentru realizarea unui obiectiv comun, având perspective diferite ce se completează foarte bine.

Care sunt ariile de practică “preferate” de către tinerii care tocmai pășesc în birourile caselor de avocatură?

În general, tinerii aflați la început de drum sunt atrași de zona dreptului penal ce pare a fi mai facil în timpul facultății, însă care, în practică, are o dinamică total diferită și curând mulți avocați la început de drum descoperă că această practică nu este pentru ei. Însă tot mai mulți tineri conștientizează că pentru a te specializa într-un anumit domeniu este necesar tocmai a încerca din fiecare și numai apoi să decizi ce îți este potrivit, în ce direcție să te îndrepți și unde îți regăsești pasiunea. Astfel, ceea ce tot mai muți tineri caută este diversitatea domeniilor de practică, aspect care se pliază în totalitate cu politica PSBH de recrutare și mentorat.

“Un interviu ce avea să marcheze începutul unui parcurs profesional de excepție. Un drum spre succes ce a pornit de la un CV aproape gol al unui student la Drept, ajungând la rezultate fenomenale din poziția unui Managing Director”. Citând echipa PSBH, te întrebăm acum, Octavian, cum arată nu CV-ul, ci cartea ta de vizită? Ce momente cheie au marcat activitatea ta profesională? 

Este greu de menționat un moment anume, însă ceea ce a făcut în cazul meu diferența și care poate face diferența în cazul oricui, a fost momentul în care m-am pus în pantofii clientului și am înțeles așteptările acestuia de la un consultant, nevoia de soluții, încredere, comunicare, predictibilitate și siguranță, indiferent că este vorba zona de legal, tax, HR sau orice alt serviciu. În momentul în care stabilești această conexiune, confirmată, bineînțeles, de rezultatele echipei, creșterea devine inevitabilă.