Interviu Selena Stan & Florin Dobre, Founders FIDASmart: FIDASoft a apărut pe fondul căutării unui produs software care să faciliteze redactarea documentelor repetitive

Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief

Cum a arătat anul 2019 pentru FIDASmart din punct de vedere al proiectelor?

Ultimele douasprezece luni au reprezentat o confirmare a pozitiei FIDASmart de jucator important pe piata serviciilor juridice. A fost un an in care ne-am axat pe internationalizarea portofoliului de clienti si consolidarea expertizei si imaginii in zona proiectelor de fuziuni si achizitii. Am ajuns astfel sa avem colaborari constante cu investitori privati din Statele Unite, precum si cu un important fond de investitii din Elvetia.

Totodata am decis sa exploram si arii conexe activitatii de avocat, fiind atrasi in mod special de proiectele din zona IT.

Cum vedeți mixul tehnologie – avocatură? Care sunt principalele avantaje pe care le aduce tehnologia în domeniul avocaturii?

In societatea actuala digitalizarea a devenit o necesitate, o conditie „sine qua non” pentru eficienta si competitivitate. In avocatura, vedem comparativ cum astazi – fata de acum 20 de ani – avem acces facil si rapid la baze de date si programe legislative performante care ne permit, printr-un singur click, sa eliminam ore bune de cercetare.

Cum apreciati nivelul de tehnologizare a pietei serviciilor juridice din Romania?

Observam in Romania multe extreme in acest domeniu – de la un sistem avansat de furnizare a informatiilor despre societati in sistem digital (serviciul oferit de Registrul Comertului prin Recom Online), pana la nivelul redus de tehnologizare existent in instantele de judecata. In mediul privat exista inca o diferenta semnificativa fata de nivelul de tehnologizare din tari precum Statele Unite si Marea Britanie. Din fericire, avem in Romania infrastructura IT necesara pentru a implementa in scurt timp produse software utile profesiei de avocat.

Cum a pornit ideea FIDASoft?

FIDASoft a aparut pe fondul cautarii unui produs software care sa faciliteze redactarea documentelor repetitive. Dupa mai multe cercetari pe piata din Romania si din afara, nu am identificat niciun produs atractiv din perspectiva „cost versus beneficii”.

Astfel, a luat nastere ideea crearii acestui software care sa ofere avantajele digitalizarii la un pret corect si sustenabil pentru persoanele care lucreaza cu documente standard – de la cabinetele individuale de avocatura pana la marile firme din domenii precum resurse umane, asigurari, financiar etc.

Cum functioneaza mai exact FIDASoft?

Primul pas consta in incarcarea in platforma a documentului standard (“sablonul”) si definirea elementelor variabile care se vor completa de la caz la caz. Ulterior, orice utilizator care are acces la sablon va putea genera documentele prin completarea unui chestionar extrem de simplu in care va introduce doar acele elemente predefinite ca variabile.

Care sunt principalele avantaje ale utilizării FIDASoft?

La conceperea soft-ului ne-am propus sa aducem trei beneficii principale utilizatorului:

  1. Viteza si precizie: FIDASoft permite utilizatorului sa se concentreze pe variabilele predefinite. Formatul de completare a variabilelor tip “chestionar” ajuta la o navigare rapida prin document, iar functionalitatea de memorare a datelor introduse reduce considerabil timpii de completare.
  2. Control total asupra continutului. FIDASoft propune o configuratie fixa a generarii de documente, ce nu permite interventia – intentionata sau din eroare – asupra sablonului cu exceptia variabilelor predefinite. Orice modificare a sablonului trebuie autorizata de creatorul acestuia sau de administratorul general al conturilor.
  3. Securitatea informatiei si a datelor personale. Ca avocati, suntem constienti de importanta protectiei datelor astfel ca am ales un sistem cloud performant oferit de leaderul industriei IT – Microsoft AZURE – pentru stocarea sabloanelor si a documentelor generate. Bineinteles, informatiile din documente sunt criptate si nimeni in afara de utilizatorul contului nu poate avea acces la acestea.

Cum vedeți viitorul avocaturii – vor fi înlocuiți avocații de inteligența artificială?

Ca in orice domeniu, tehnologia isi va spune tot mai mult cuvantul. Primele pozitii afectate vor fi cele implicate in activitati cu o latura creativa redusa: activitati de secretariat juridic, activitati prestate in mod clasic de „juniori” precum cele de cercetare legislativa, pregatire si depunere documente etc.

Nu credem ca se va ajunge foarte curand la inlaturarea acestor pozitii, dar – cu asistenta tehnologiei – se va optimiza structura de personal si se vor redirectiona atentia si resursele catre activitati care produc cu adevarat valoare, precum: analiza si sinteza informatiei adunate prin sisteme informatice, consilierea adaptata cazului specific al clientului si imbunatatirea strategiilor de negociere in tranzactiile comerciale.