Interviu George Șerban (Șerban & Asociații): „White-collar o arie care domină încă piața”

George Șerban a făcut din white collar  o arie motor a firmei, care generează până la 70 la sută din veniturile societății.

Ați recrutat, instruit și acum manageriați probabil cea mai importantă echipă de penal comercial, sau drept penal al afacerilor cum s-a întipărit în practica mass-media juridică din România. Care au fost provocările primilor 20 ani din activitatea Șerban&Asociații?

Încă de la începutul activității mele în avocatură mi-am propus să creez cea mai serioasă societate de drept penal din România. Și am pus în practică această idee, aducând alături de mine în firmă foști magistrați, profesori universitari, experți cu o bună pregătire teoretică și practică în materie penală. O provocare cu adevărat interesantă a fost să consolidăm mecanismul muncii în echipă, o echipă compusă din oameni din generații diferite, cu experiențe diferite.

Cum credeți că va evolua această zonă a avocaturii de afaceri și care va fi impactul tehnologiei asupra ei?

Nu există nicio îndoială că această arie de practică, white collar, va rămâne și în perioada următoare una de mare importanță pentru piața avocaturii autohtone, bazată în principal pe o dezvoltare constantă a mediului de afaceri. Dezvoltarea tehnologică își face simțită prezența și în profesia noastră, îndeosebi în ceea ce privește facilitarea comuni-cării, a mobilității și a accesului la informații.

Trecerea de la mașina de scris, telefon fix, fax și Monitorul Oficial urmărit în mod constant, la laptopuri ultra-light, smartphone-uri cu acces la e-mail, internet și softuri legislative actualizate în timp real reprezintă cel mai bun exemplu de impact al tehnologiei asupra profesiei. Factorul uman vă rămâne însă esențial în avocatură, tehnologia nu va putea niciodată înlocui pregătirea și experiența profesională, însă va facilita în continuare prestarea de servicii juridice prompte și de calitate.

Este cunoscut faptul că în Anglia cel puțin, acolo unde se dă practic ora exactă în avocatura europeană, firmele londoneze din top 5 își formează departamente solide de white collar, pe care mai nou le sprijină cu tehnologie robotică… Resimțiți acest val de tehnologizare și în România, va schimba el regulile jocului și actorii importanți de pe această piață?

Consider că în aria noastră de activitate, cel puțin, tehnologia va pune în valoare în continuare profesioniștii, fără însă a-i putea înlocui. Trebuie să ținem cont și de specificul local, de deschiderea clienților către tehnologie și, nu în ultimul rând, de dinamica legislației relevante și implicit a practicii.

Cum reușiți să mențineţi suflul nou și să aduceți aerul de împrospătare și tinerețe creativă în echipă? „Young Talent Program“ este o invenție Șerban & Asociații care atrage studenți valoroși din Facultățile de Drept.

„Șerban & Asociații“ sprijină tânăra generație, selectăm tineri care au potențial, avem un program de burse (plătim 3-5 burse anual și taxele școlare anuale). Studenții facultăților de drept fac practică în cadrul societății și cei selectați rămân și își desfășoară activitatea după promovarea examenului de primire în profesia de avocat. Trimitem tinerii, precum și avocații colaboratori, la cursuri și conferințe interne și internaționale, inclusiv cele în materie penală.

Dreptul penal aduce ”partea leului”

Dacă este să trageți linie, și nu mă refer neapărat financiar, ca implicare a oamenilor din echipă, ca portofoliu de clienți, ca număr de spețe interesante, care sunt provocările majore ale firmei din ultimul an?

Ținta propusă pentru acest an a fost extinderea portofoliului de clienți, armonizarea și perfecționarea echipei de avocați și, nu în ultimul rând, obținerea de rezultate semnificative pentru clienții existenți. Pot spune că am atins toate obiectivele propuse și am obținut în același timp și rezultate financiare la nivelul așteptărilor.

Care este ponderea departamentului de penal-comercial în încasările companiei? Întreb acest lucru ca să configurăm clar rolul de „arie de practică vedetă“ pe care îl reprezintă în mecanismul companiei.

Nu am încheiat încă situațiile, însă din estimările mele, ponderea departamentului de drept penal în încasările companiei se situează undeva la 65-70%.

Sediul firmei poate fi comparat și asimilat ușor cu probabil cea mai reprezentativă și bine cotată galerie de artă modernă din România, arta fiind a doua mare pasiune a dumneavoastră…

Într-adevăr, din anul 2011, când am venit în Opera Center, am decis să înnobilez spațiul cu lucrări de artă contemporană românească achiziționate din atelierele artiștilor români, la început. Ulterior, am extins colecția cu lucrări de grafică europeană și stampe japoneze. Sunt expuse aici peste 500 de lucrări din cele arătate mai sus.

E cert că efectul acestei galerii e pozitiv, creează un mediu însuflețit, majoritatea membrilor firmei apreciază lucrările, unii dintre ei au început să-și formeze propriile colecții.

Colecția este admirată atât de clienți, dar și de vizitatorii invitați de mine în mod special pentru acest lucru. Lucrările sunt transmise și la diverse expoziții interne, firma susținând și promovând diverse evenimente culturale, expoziții de artă (Biblioteca Academiei Române, Muzeul Național -Brukenthal etc.).