Grecu & Asociații se numără printre societățile de avocatură cu numeroși profesioniști în dreptul proprietății intelectuale. Care sunt elementele care definesc dinamica dreptului proprietății intelectuale în România?
Dreptul proprietății intelectuale implică noțiuni tehnice și cunostințe specifice, astfel încât elaborarea și implementarea unei strategii eficiente în acest sens trebuie efectuate sub stricta asistență și supraveghere a unei persoane specializate care să adapteze experiența sa în domeniu la cerintele tot mai variate ale clienților.
În România, practica proprietății intelectuale își extinde constant influența în mediul de business întrucât, mai devreme sau mai târziu, indiferent de profilul activității desfașurate, apare necesitatea întreprinderilor de a dobândi sau de a-și apăra drepturile de proprietate intelectuală, în special asupra mărcilor.
Tendința generală existentă în cadrul mediului de afaceri din România (și contraindicată de altfel) se manifestă sub aspectul că diligența manifestată de profesioniști cu privire la proprietatea intelectuală este direct proportională cu extinderea activităților comerciale. Această necesitate de orientare către asigurarea drepturilor atrage o disciplinare a mediului de afaceri întrucât lipsa utilizării obiectelor de proprietate intelectuală implică stagnarea sau obstructionarea dezvoltării comerciale, iar nerespectarea drepturilor care decurg din aceste obiecte poate genera consecințe severe asupra stabilității economice.
Care sunt provocările pe care le-ați întâmpinat în materie de proprietate intelectuală?
Lipsa de informare a profesioniștilor în legatură cu importanța drepturilor de proprietate intelectuală prin raportare la întreg business-ul, rămâne principala provocare.
Este greu să explici unei firme care desfasoară activitate pe terioriul României sau al unui alt stat că, deși a folosit o denumire ani de zile, totuși cineva cu drepturi de proprietate intelectuală poate să solicite schimbarea numelui comercial și a integii idei de business doar pentru lipsa diligenței privind înregistrarea mărcii sau a desenelor. Desigur că acest lucru nu i s-ar putea întampla unui client de-ai nostri, având în vedere că aceștia sunt sfătuiți încă de la demararea unei idei de business să iși protejeze denumirile pe care le vor utiliza în activitatea lor, ca și mărci.
O altă provocare este lipsa de legislație adecvată în domeniul drepturilor de autor și a drepturilor conexe, artiștii, interpreții, producătorii de programe pentru calculator, arhitecții sau alte persoane care cad sub această incidență legislativă, neâvand suficiente pârghii legale pentru valorificarea drepturilor de autor atunci când acestea le sunt încălcate.
Un alt domeniu în care Grecu & Asociații excelează este cel al Dreptului Publicității, un domeniu nu atât de cunoscut în România. Care sunt particularitățile acestui domeniu?
Într-adevăr, dreptul publicității este un domeniu mai puțin cunoscut, apărut din necesitatea de a oferi un echilibru între libertate artistică și conformitate. Cu alte cuvinte, particularitățile acestui domeniu derivă dintr-o limitare impusă de un set de legi naționale și internaționale precum și norme etice de publicitate, limitare care însă nu trebuie să reduca ori să cenzureze creativitatea publicitarilor, ci să o stimuleze. Cunoștințele de specialitate care presupun o bună stăpânire a cadrului legal și etic aplicabil precum și practica autorităților competente ne ajută să oferim o consiliere orientată spre conformitate, aspect ce poate oferi un avantaj competitiv în piață al clienților noștri.
Ce schimbări a adus implementarea GDPR în activitatea desfășurată de Grecu & Asociații? S-a diversificat portofoliul de servicii?
Protecția datelor cu caracter personal face parte din portofoliul nostru înca din anul 2006 când am deschis inițial Cabinetul individual de avocat, devenit mai apoi societatea civilă de avocați, colaboratorii noștri fiind pregătiți pe acest domeniu și asistând clienții care doreau să obțină numărul scurt de 6 cifre de la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
În procedura veche de notificare a autorității cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal se stabileau împreună cu clientul tipurile de date prelucrate, scopurile prelucrării, durata, ș.a.m.d. iar aceștia beneficiau de îndrumarea noastră pe care o ofeream analizând Legea 677/2001, recent abrogată de GDPR. Totodată, asistam clienții în fața autorității în cazul unui control, sau comunicam în scop consultativ.
De asemenea, anterior GDPR, printre activitățile biroului aveam și revizuirea sau redactarea de termeni și condiții pentru site-uri, operațiune ce îmbină dreptul proprietății intelectuale, dreptul publicității și protecția datelor cu caracter personal, având în vedere că tratam deseori cu analiza diferitelor tipuri de cookie-uri.
Astfel, apariția noului regulament pentru noi a însemnat o modificare legislativă, așa cum putea apărea în orice altă ramură de drept, asimilând noile reglementări cu o ușoară înțelegere, dată fiind experiența anterioară deosebit de vastă.
Cu ce putem spune că s-a diversificat portofoliul de servicii, ar fi redactarea de documente și proceduri conform GDPR și oferirea serviciului de DPO (data protection officer), experiența anterioară fiind întocmai cea care ne califică să ne susținem clienții pe această parte.
Cum se va schimba mediul de business datorită implementării GDPR?
Se crează o constiință adecvată în domeniul protecției datelor cu caracter personal, se crează bune practici și analiza amplă a prelucrărilor înainte ca acestea să aibă loc și nu după, în scopul operatorilor de a se conforma la GDPR.
Din perspectiva marketingului există posibilitatea ca anumite companii să fie afectate dacă nu reușesc să iși construiască baze de date constituite în temeiul legii, însă privind la nivel macro, apariția GDPR este benefică dezvoltării unui climat de siguranță.
Care sunt proiectele fanion din anul ce tocmai s-a încheiat?
Datorită intrării în vigoare a GDPR, chiar consultanța acordată în acest domeniu a reprezentat proiectul fanion al acestui an, împreună cu o serie de cursuri de pregatire profesională pe care colegii noștri le-au susținut în toată țara, în fața reprezentanților instituțiilor publice care urmau să îndeplinească rolul de responsabil cu protecția datelor, fiecare în cadrul entității de unde provenea.
În afara de acest proiect, am crescut numărul de clienți cărora le-am acordat consultanță pe dreptul publicității, fie că a constat în revizuirea de etichete pentru produse sau revizuirea de spoturi și reclame pentru TV și radio.
Cum vedeți domeniul dreptului de proprietate intelectuală în era Inteligenței Artificiale? Ce transformări se vor produce?
Încă de la origini, proprietatea intelectuală ca noțiune a fost permanent nevoită să fie mereu în pas cu dezvoltarea societății umane, fie că discutam despre operele literare, în contextul evoluției de la tiparul lui Johannes Gutenberg la tiparele industriale de astăzi, respectiv de apariția e-book-urilor, sau că discutăm despre inovațiile din domenii stiințifice care ne uimesc pe zi ce trece.
Domeniul proprietății intelectuale nu va avea altceva de făcut, decât să continue să se adapteze la inovațiile tehnologice care sunt, practic, cheia dezvoltării noastre ca specie.
Cum vedeți viitorul profesiei de avocat? Vor fi avocații înlocuiți de roboți?
În niciun caz. Relația avocat-client se bazează în primul rând pe factorul uman și pe înțelegerea problemei clientului nu doar din perspectiva unor factori obiectivi. Niciodată nu va putea un robot sau un soft pentru calculator să înlocuiască un avocat, care este un sprijin real pentru business-ul clienților săi.
Poate că vor apărea programe pentru calculator care vor crea șabloane de contracte și instrumente de revizuit mai ușor, fără intervenția omului, chiar am înteles că există deja o astfel de soluție tehnică. Totuși nu credem că un robot va putea intermedia relația între doi parteneri în conflict, sau va putea susține cauza unui client fără să îi „pese” cu adevărat de cauza în sine și de povestea din spatele ei.