INTERVIU Cristina Ticu-Jianu, Partner LTJ & Partners: „Businessurile reale și sănătoase ale SME’s sunt acelea în care ownerii fac venituri și din vânzarea de participații la companiile deținute, a brandurilor create de la zero, sau din contractele de franciză, nu doar din încasarea dividendelor.”

Care este povestea LTJ & Partners?

Istoricul LTJ & Partners începe acum 16 ani, când am deschis primul cabinet de avocatură (LTJ Law Office), axat cu precădere pe zona litigiilor comerciale şi civile. Treptat, lucrurile au început să se diversifice, solicitările clienţilor fiind din ce în ce mai multe în zona de prevenţie, poate şi din învăţămintele crizei economice recente, astfel încât, ca o evoluţie firească, activitatea de consultanţă a depăşit-o pe cea de litigii.

Pe acest trend de diversificare,  împreună cu un nou partener cu o vastă experienţă şi expertiză în zona consultanței de business şi alături de alţi avocaţi din echipă, am creat acest proiect, ce are deja câţiva ani de existenţă şi care combină atât expertiza din zona de litigii cât şi pe cea din zona de consultanţă, devenind în acest fel LTJ & Partners.

Acum, LTJ & Partners este o societate de avocatură ce se adresează cu precădere companiilor din zona SME’s (small and medium enterprises) sau I.M.M. (terminologia românească), propunându-şi să ofere servicii juridice “full service” pentru acest segment de piaţă.

În ceea ce priveşte domeniile de activitate, acestea sunt destul de diverse, de exemplu, companii din zona I.T.&C, (probabil că nu este chiar o întâmplare că sediul nostru este chiar  lângă investiţia recenta “Bussiness campus – AFI TECH PARK” 1 şi 2), companii din industria serviciilor financiare, din real estate, producţie alimentară, exploatări balastiere, transport rutier de mărfuri, şi altele.

Care este motivul pentru care aţi ales acest segment de piaţă?

Cred că mai degrabă el ne-a ales pe noi. Am constatat faptul că există o satisfacţie profesională cu totul deosebită în a fi, nu doar martor, ci implicat activ la creşterea afacerilor clienţilor pe care îi reprezinţi. Este o provocare pentru noi atunci când un client apelează la serviciile noastre, în general pentru faptul că nu mai face faţă avalanşei de probleme cu care se confruntă, iar după o perioadă de timp rezultatele încep să se vadă şi businessul începe să se consolideze.

Cu ce vă diferenţiaţi faţă de ceilelati actori din piață?

Sunt mai multe lucruri care credem noi că ne diferenţiază faţă de alţi colegi de-ai noştri.

Unul dintre acestea ar fi expertiza pe care o avem în acest domeniu. Faptul că serviciile noastre combină atât experienţa pe care o avem în partea de business cât şi pe cea din partea de litigii, ceea ce ne permite să avem o abordare utilă asupra problemelor clienţilor noştri din mai multe perspective.

Un alt avantaj ar fi acoperirea globală la care avem acces, fiind membri exclusivi în România ai MSI Global Alliance, una dintre cele mai mari asociaţii internaţionale de firme de avocatură şi servicii de audit şi contabilitate, având peste 250 de societăţi membre în peste 100 de țări. Membrii MSI Global Alliance se adresează, în principal, aceleiaşi categorii de clienţi (“mid size”), iar reprezentarea clienţilor noştri se poate materializa în ambele sensuri, atât pentru societăţile străine care investesc în România, cât şi pentru societăţile româneşti care doresc să investească în afara graniţelor ţării.

Nu în ultimul rând, activităţile noastre se completează şi cu serviciile oferite de LTJ Trademark, care se ocupă de partea de proprietate industrială, pe zona de mărci, cu toate serviciile aferente, de la cercetare-documentare mărci până la înregistrare şi reprezentare în cadrul procedurilor de opoziţie, inclusiv reprezentare în litigiile cu astfel de obiect.

Ce tipuri de servicii doreşte un S.M.E. de la avocat?

“One Stop Shop” este conceptul pe care îl caută clientul actual.

Aşadar, solicitările sunt din cele mai variate domenii, indiferent dacă vorbim de investitori locali sau străini.

Mai mult decât atât, solicitările clienţilor ne arată faptul că nevoile lor actuale sunt îndreptate şi către servicii complementare care depăşesc conţinutul asistenței juridice clasice, care doar să clarifice şi să avizeze un raport juridic, sau să-l asiste într-o eventuală dispută juridică.

Se solicită o asistență juridică care conține componente de strategie de business şi o implicare nemijlocită în activitatea companiilor, de la primele abordări ale partenerilor de afaceri, la construcţia şi protecţia unui brand, opinii pentru optimizare fiscală, dar şi participarea la negocieri şi în final încadrarea acestora într-un contract.

Necesitatea implicării mai active a avocatului în zona de SME’s probabil că vine şi pe fondul unei vulnerabilităţi mai mari a businessului din acest segment, în ipoteza materializării acestora.

Experienţa membrilor alianţei internaţionale, MSI GLOBAL ALLIANCE, din care facem parte, ne arată ca acesta este trendul în business, congruența opiniilor pentru a scurta timpii de aşteptare în construcţia şi gestionarea unui business. Asta încercam să realizăm şi noi.

Care sunt tipurile de probleme cu care se confruntă un S.M.E.?

Desigur sunt cele comune, devenite deja clasice în România, din păcate, ca de exemplu: I.M.M.-le  sunt mai vulnerabile la schimbările legislative, la evoluţia tehnologiei, la protecţia drepurilor de proprietate industrială, printre care protecţia brandului, a ideilor novatoare, asta pentru că mijloacele de protecţie sunt costisitoare şi de durată, dar şi pentru că puterea de difuzie a ideilor de business este din ce în ce mai rapidă într-o piaţă în care clienţii se lovesc şi de o concurenţă care nu este întotdeauna fairplay.

Cum caracterizați relația avocat – antreprenor?

Categoric trebuie să fie una de încredere.

În zona în care activăm, este o relaţie cu un caracter “intuitu personae” mai puternic, având în vedere că aici avocatul are acces direct la owner, iar deciziile se iau mult mai rapid.

Un element important în cadrul acestei relaţii îl reprezintă capacitatea avocatului de a înţelege business-ul clientului şi de a-i oferi soluţii în consecinţă. Clienţii vor să vadă că avocatul are capacitatea de a-i oferi soluţii personalizate, care să poată fi uşor implementate în organizaţie şi care să ţină cont de situaţia reală a afacerii sale. Cu alte cuvinte, nu le poţi oferi soluţii “din cărţi”, ci adaptate la realitatea pragmatică a afacerii sale.

Care sunt impedimentele care îi opresc pe oamenii de afaceri să apeleze la un avocat?

În primul rând, trebuie să menţionez faptul că oamenii de afaceri străini au o mult mai mare deschidere să apeleze la serviciile unui avocat. Aş putea spune chiar că nu concep afacerea lor fără a avea un avocat alături. În ceea ce priveşte oamenii de afaceri romani, într-adevăr există o anumită reticență care cred că vine, pur şi simplu, din insuficienta informare despre beneficiile unui astfel de serviciu. Mai există, încă, ideea că avocatul însemnă un cost suplimentar pentru afacere şi nu o valoare adăugată acesteia.  Am constatat şi noi din proprie experienţă ca oamenii sunt la început reticenţi în a apela la serviciile unui avocat, dar în momentul în care observă valoarea adăugată adusă de acesta în afacerea sa, lucrurile se schimbă. Am putea face aici o paralelă cu medicina: aşa cum nu este indicat să apelăm la medic doar atunci când trebuie să ne operăm, aşa şi la avocat nu ar trebui să venim doar atunci când trebuie să ne judecăm. Cred că, în timp, şi mediul de afaceri autohton va acţiona în mod similar cu antreprenorii din străinătate, care din primul moment precum și pe parcursul dezvoltării businessului au alături un avocat.

Este legislația din România permisiva dezvoltării ecosistemului antreprenorial?

Depinde din ce punct de vedere privim. Sub aspect fiscal, spre exemplu, există multe beneficii faţă de alte legislaţii.

Unde mai avem încă de corijat este predictibilitatea modificărilor legislative. Una dintre problemele cele mai mari în această zonă o reprezintă avalanşa modificărilor legislative şi faptul că este dificil să construieşti un buget de pe un an pe altul, ca să nu mai vorbim de proiecţii multianuale. Dacă s-ar rezolva această problemă a predictibilităţii, cred că mediul de afaceri ar fi mult mai optimist.

Care sunt satisfacţiile unui avocat de S.M.E.?

Pentru noi satisfacţiile majore vin din “growing a greenfield”.

Faptul că preiei un client de la momentul în care îţi cere înfiinţarea unei firme şi face o investiţie de câteva sute de mii sau milioane de euro, participi alături de el la creşterea businessului, de la relaţiile cu salariaţii, cu autorităţile, în proiecte de dezvoltare imobiliară, aspectele urbanistice, contractele cu clienţii, raportarea la concurenţă şi până la a te bucura de beneficiile unei tranzacţii prin care, dezvoltând businesul până la punctul la care trebuie să treacă la un alt nivel, îşi vinde tot sau în parte participaţia din companie/ sau face un joint venture.

Concret, apreciem că businessurile reale şi sănătoase ale SME’s sunt acelea în care ownerii  fac venituri şi din vânzarea de participaţii la companiile deţinute, a brandurilor create de la zero, sau din contractele de franciză, nu doar din încasarea dividendelor.

Se poate spune că este şi o zonă cu mai multe provocări pentru că, în permanenţă apare un domeniu nou pe care trebuie să-l dezlegi.

Având în vedere alianţa internaţională din care faceţi parte, MSI Global Aliance, ce părere aveţi despre piaţa avocaturii din România?

Depinde din ce punct de vedere o priveşti. Dacă ne raportăm la calitatea serviciului oferit în jurisdicţia internă şi la legislaţia internă, avocaţii din România oferă un serviciu de bună calitate companiilor.

Dacă ne referim la categorii specializate, ca de exemplu anumite categorii de contracte, sau de moduri de a face business, cred că încă mai avem ce învăţa de la colegii noştri din alte ţări.

Ca de exemplu, zilele trecute am avut o solicitare de la colegii noştri din U.K. pentru a acorda asistență în zona “litigiilor cu agenţi comerciali independenţi” în baza Directivei 86/653/CEE.

În U.K., colegii noştri din societatea de avocatură au o divizie specializată doar pe asemenea tip de litigii, întrucât piaţa agenţilor comerciali independenţi este una foarte mare, un agent poate gestiona aproape orice fel de investiţie, de la una imobiliară până la acţiuni şi drepturi de autor, fără a se limita doar la un anumit domeniu. Încercând să găsim în reglementarea românească ceva similar, a fost cam dificil, aici fiecare domeniu este distinct reglementat.

Cum a arătat anul 2019 pentru LTJ?

Într-o mişcare continuă, atât în plan intern, cât şi în plan extern.

Am preluat arii noi de practică şi avem colegi noi care se ocupă de proiecte, iar în plan extern, am devenit membri exclusivi în România, pe partea de legal, ai MSI Global Alliance, fapt care are deja efecte importante asupra serviciului pe care-l punem în slujba clientului.

Care au fost ariile de practică motor?

Real estate cu tot cu aspectele urbanistice, inlcusiv licenţe de specialitate, IT&C, corporate,  proprietate intelectuală – trademark.

Ce planuri de viitor aveţi?

Sub aspect intern, ne propuneam să dezvoltăm şi mai mult domeniul actual cerut de clienţi, respectiv IT&C. Aici, dincolo de protecţiile pe care companiile de IT reuşesc să le facă prin criptarea informaţiilor/programelor, au nevoie şi de protecţia legală a drepturilor lor, în aşa fel încât să se asigure pentru o perioadă cât mai lungă de timp, chiar dacă termenul de 50 ani de protecţie prevăzut de lege a devenit caduc, având în vedere evoluţia tehnicii şi a informaticii la acest moment.

Sub aspectul relaţionării externe, putem să spunem că avem un privilegiu din faptul că după doar un an de la intrarea în alianţa internaţională, România a convins membrii acesteia ca în anul 2020, Conferinţa europena a MSI Global Alliance să aibă loc la Bucureşti, în luna Mai anul viitor.

Aşteptam atunci peste 150 de delegaţi din toată Europa, avocaţi, auditori, consultanți fiscali, contabili.

Avem convingerea că aceasta conferinţă va aduce o plus valoare nu doar profesioniştilor din aceste domenii, prin schimburile de experienţă, dar şi businessurilor din România şi din străinătate pentru că, indubitabil, clientul este assetul principal în piaţa de servicii în care activăm.

Cum vedeți viitorul profesiei de avocat în contextul erei robotizării și automatizării?

În complementaritate. Nu cred în ipoteza conform căreia automatizarea va înlocui munca avocatului, ci în deschiderea avocatului de a accepta şi chiar de a folosi aceste evoluţii tehnologice în cadrul activităţii sale. În esenţă, munca avocatului este una de creaţie şi nu una automatizată, deci privim cu deschidere orice ajutor venit din zona inovaţiei tehnologice, atât pentru noi, cât şi pentru clienţii noştri.