Interviu: Andreea Hulub și Lucian Danilescu, Founding Partners Danilescu Hulub
„Firma noastră de avocatură este implicată în câteva din cele mai importante proiecte de dezvoltare și modernizare a trei porturi: Portul Constanța, Portul Galați și Portul Sulina. Construcția și dezvoltarea legăturilor dintre Marea Neagra și Marea Caspică reprezintă un obiectiv strategic semnificativ, atât pentru România cât și pentru Uniunea Europeană. Estimări realizate în ultima perioadă arată că s-ar putea atrage în Constanța partide noi de mărfuri, până la 10 milioane de tone anual.”
Cum a reușit casa dumneavoastră de avocatură de tip boutique să devină un partener de încredere pentru corporații multinaționale și antreprenori locali în aproximativ doar 5 ani de la înființare?
În primul rând, atât partenerii fondatori ai societății, cât și avocații colaboratori, provin din firme de avocatură recunoscute local și internațional, deci aveau deja un parcurs profesional foarte bun atunci când am format societatea, cu un bagaj de colaborări cu clienți internaționali, inclusiv corporații multinaționale.
Astfel, parcursul nostru profesional anterior ne-a oferit un set excepțional de competențe, permițându-ne să oferim standarde de practică profesională de primă clasă într-un format de tip boutique. Experiența anterioară pe care partenerii și majoritatea colaboratorilor o au în marile firme de avocatură din București asigură că suntem perfect echipați pentru a oferi clienților noștri excelența în nivelul serviciilor, rigoarea si profesionalismul din marile firme de avocatură din care provenim.
În al doilea rând, dar cel puțin la fel de important, loialitatea si încrederea – două valori importante pe care le prețuim, iar clienții noștri știu asta. Valorizarea acestor calități ne sunt puncte importante în care partenerii și clienții noștri investesc.
Cum contribuie firma dvs. la dezvoltarea și sprijinirea dialogului între mediul de afaceri și instituțiile de stat, având în vedere rolurile deținute de partenerii dvs. în organizații importante precum Coaliția pentru Dezvoltarea României și Consiliul Economic și Social?
Firma noastră își asumă un rol activ și esențial în facilitarea și susținerea dialogului dintre mediul de afaceri și ansamblul instituțiilor publice, având o implicare semnificativă în cadrul unor organizații de referință, asociative și bilaterale. Printre aceste organizații se numără Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), Consiliul Economic și Social (CES), și British Romanian Chamber of Commerce (BRCC).
Implicarea noastră a avut mai multe direcții. Ne-am implicat în reorganizarea uneia dintre cele mai vechi și prestigioase camere bilaterale de comerț, BRCC, revitalizând această organizație.
Participarea activă în CES (în Plenul Consiliului) ne-a permis să contribuim la dezvoltarea unor politici publice echilibrate și să susținem interesele comunității de afaceri într-o manieră transparentă și constructivă. Expertiza noastră juridică și profesională ne-a permis să oferim contribuții valoroase în elaborarea a multor reglementări cu impact asupra mediului de afaceri.
În cadrul CDR, dar și în cadrul Parlamentului României, ne-am implicat în diverse proiecte legislative și de politici publice. Cel mai important astfel de proiect este reprezentat de modificarea fundamentală a întregului corp de legislație aplicabilă infrastructurii de transport naval, maritim și fluvial și administrării tuturor porturilor României.
Ați format o echipă de avocați remarcabili, combinând experiența solidă a avocaților seniori cu talentul tinerilor absolvenți ai celor mai bune universități din România. Care este secretul?
Putem spune fără ezitare că echipa noastră este cel mai mare avantaj competitiv al nostru. Suntem mândri să avem în barca noastră o echipă de avocați remarcabili: atât avocați seniori cu experiență solidă și pregătire în firme de avocatură de top, precum și tinere talente absolvente ale celor mai bune universități din România.
Unul din secrete este cu certitudine procesul de selecție concentrat pe identificarea unor oameni care să aibă și să creadă în valorile fundamentale care stau la baza firmei noastre. Mai credem că esențiale sunt crearea unui mediu de lucru inclusiv, care să dea fiecărui membru al echipei spațiul de implicare, exprimare și creativitate.
Cum pot companiile să implementeze proceduri interne pentru a se conforma cerințelor de declarare a codului UIT și a altor informații necesare în Sistemul RO e-Transport? Care sunt consecințele legale pentru companiile care nu respectă termenul de 3 zile pentru declararea transporturilor în Sistemul RO e-Transport?
Implementarea procedurilor interne în companii cu privire la transporturi și achiziții a devenit o necesitate odată cu apariția Sistemului RO e-Transport, iar întinderea acestor proceduri depinde de amploarea cu care respectivele companii tranzacționează. Formalitățile pe care le implică sistemul forțează practic companiile să aibă în mod necesar o mult mai bună vizibilitate și predictibilitate asupra tranzacțiilor și, implicit, a transporturilor. Asta presupune o digitalizare accentuată în „bucătăria internă” a companiilor și alocarea de personal care să îndeplinească aceste formalități.
În general, sancțiunile pentru nerespectarea prevederilor Sistemului RO e-Transport sunt destul de drastice. Alături de echipe extinse de transportatori, asociații de logistică și alți parteneri, am găsit însă și soluții de îmbunătățire a reglementării de la nivelul Sistemului RO e-Transport. Aceste îmbunătățiri legislative au avut în vedere exceptarea anumitor situații de la aplicarea sancțiunilor –– fără a afecta scopul declarat al reglementării de reducere a evaziunii și fraudei fiscale.
În ce mod poate asista echipa dumneavoastră transportatorii și expeditorii în gestionarea problemelor de conformitate legate de CMR și alte litigiile de transport?
Avem deja o radiografie cvasi-completă cu privire la riscurile și problemele pe care le ridică lanțul de transport. De aceea, asistența echipei noastre acoperă întreaga paletă de soluții – de la proceduri de preîntâmpinare a riscurilor, până la gestionarea lor eficientă odată ce se produc. Ca în multe alte industrii, în transporturi contează foarte mult ce se întâmplă și ce se poate întâmpla „în teren”, iar realitatea este că, de cele mai multe ori, dinamica transportului se schimbă de la o secundă la alta. Soluțiile preventive, corective sau litigioase pe care noi le propunem au întotdeauna în vedere aceste potențiale schimbări de la fața locului, cât și celelalte subsisteme cu care transporturile se conectează în ceea ce, mai larg, am putea numi comerț – logistică, infrastructură, asigurări sau digitalizare.
Cum vedeți evoluția din ultimii ani a competitivității porturilor din România și a transportului maritim și fluvial?
Porturile românești au crescut masiv în ultimii trei în contextul creșterii economice stabile a României, dar și în contextul războiului din Ucraina. Astfel, Portul Constanța a înregistrat la nivelul anului 2023 o creștere de peste 34% față de 2021, cu un trafic total de mărfuri de 92,5 milioane tone, urcând astfel rapid în topul celor mai importante porturi la nivel European. Pe de altă parte, Portul Galați a fost afectat de războiul din Ucraina și de oprirea unuia din furnalele combinatului siderurgic Liberty Galați. Tot la Dunăre, Portul Sulina este în plin proces de reabilitare, modernizare și extindere cu investiții totale din bani publici și privați pe care le estimăm la peste 100 milioane Euro în viitorul apropiat. Firma noastră de avocatură a fost implicată în ultimul an și este implicată și în prezent în câteva din cele mai importante proiecte de dezvoltare și modernizare din cele trei porturi antemenționate.
În general, administrațiile portuare din România au adoptat o poziție mai activă în ultimii ani, implementând din ce în ce mai multe proiecte de infrastructură portuară. Și investițiile private au crescut în contextul îmbunătățirii cadrului legislativ aplicabil și a unor programe de finanțare europeană nerambursabilă ce au putut fi accesate și de către sectorul privat, precum și a implicării Consiliului de Supraveghere în Domeniu Naval, ca autoritate de concurență dedicată acestui sector economic.
Care sunt beneficiile pe termen lung ale colaborării dintre porturile Mării Negre și Mării Caspice pentru securitatea energetică și dezvoltarea economică a Europei pentru persoanele interesate?
Construcția și dezvoltarea legăturilor dintre Marea Neagra și Marea Caspică reprezintă un obiectiv strategic semnificativ, atât pentru România cât și pentru Uniunea Europeană, pentru facilitarea legăturilor directe cu țările Asiei Centrale, dar și cu China. Prin implementarea proiectului Coridorului de Mijloc (Middle Corridor) se obține scurtarea semnificativă a rutelor comerciale ce leagă Europa de Vest de Asia Centrală, cu evitarea anumitor zone geografice în conflicte geopolitice sau chiar în diferite stări de război, pe rutele maritime clasice prin Oceanul Indian și Suez. Asia Centrala deține valențe strategice prin resurse variate și neexploatate, energetice și nu numai. Dezvoltarea Middle Corridor ar reduce și dependența completă a Portului Constanța de Strâmtorile Bosfor și Dardanele. În mod particular, trebuie avută în vedere dezvoltarea secțiunii georgiene a acestui nou coridor, cu porturile Poti, Batumi și cu noul port de mare adâncime care urmează să fie dezvoltata la Anaklia. Beneficiul suplimentar este utilizarea și mai eficientă a coridorului european VII – Dunărea. Estimări realizate în ultima perioadă arată că s-ar putea atrage în Constanța, pe această rută, partide noi de mărfuri, până la 10 milioane de tone anual.
Domnule Avocat Lucian Danilescu, ce aspecte specifice ați putea să ne relatați, ale unor proiecte de mare anvergură în care firma dumneavoastră a fost implicată în ultima perioadă?
În ultimul an, am avut privilegiul de a participa activ la unul dintre cele mai importante și ambițioase proiecte de economie circulară din România – Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), administrat de compania RetuRO, cu un impact considerabil asupra mediului și societății în ansamblul ei.
Contribuția noastră în cadrul acestui proiect s-a axat pe construcția sistemului contractual (pornind de la o structură 4PL) care să asigure gestionarea relațiilor cu furnizorii de logistică și, în final, asigurarea transportului ambalajelor SGR pe întreg teritoriul național.
Sistemul SGR, lansat cu șase luni în urmă, a reușit deja să colecteze peste 350 de milioane de ambalaje, ceea ce subliniază succesul și impactul semnificativ al proiectului. De asemenea, până acum s-au înregistrat aproximativ 90.000 de puncte de colectare în sistem, fiind preconizată deschiderea a unui număr total de 17 centre de numărare și sortare pe întreg teritoriul național, toate acestea fiind susținute de un sistem IT complex, capabil să gestioneze un volum mare de date și să asigure o trasabilitate eficientă a ambalajelor colectate.
RetuRO, fiind o companie ce operează pe principiul not for profit, reinvestește orice profit obținut exclusiv în dezvoltarea și optimizarea sistemului SGR, al doilea cel mai mare sistem de sortare din Europa, după Germania. Această abordare nu doar că susține expansiunea continuă a sistemului, dar și garantează o implicare sustenabilă și pe termen lung în promovarea reciclării și economiei circulare.
Implicarea noastră în proiectul RetuRO a demonstrat nu doar angajamentul nostru față de sustenabilitate și inovație în domeniul logisticii, dar și capacitatea de a contribui la inițiative majore care aduc beneficii reale și durabile pentru societatea românească și pentru mediul înconjurător.
Doamna Avocat Andreea Hulub, ne puteți vorbi despre alte câteva arii de practică în care firma pe care o coordonați a fost activă în ultimul an?
Mai devreme am discutat despre industrii în care suntem cu predilecție implicați, respectiv transporturi, infrastructură și logistică. Și înainte de a trece mai departe, trebuie să menționez și proiectul privind atribuirea închirierii pe termen lung a spațiilor comerciale din Aeroportul Otopeni pentru operarea unităților de alimentație publică (bar&restaurant). În acest proiect am asistat dnata Catering, ramură de infligh catering și F&B a grupului Emirates Airlines, cu privire la pregătirea participării la această procedura publică, participarea efectivă și project managementul legal după semnarea contractului cu autoritatea aeroportuară. Este un proiect important atât din punct de vedere valoric, cât și din perspectiva impactului social și aproape de noi, având în vedere că lucrăm cu acest client de peste 15 ani.
Dintre celelalte arii de practică, piețele de capital a fost aria cea mai activă în decursul anului trecut. Asistăm un număr important de clienți societăți listate fie pe platforma principală a BVB, fie pe AeRo, atât cu privire la activitățile uzuale/day-to-day, cât și cu privire la evenimente corporative speciale, cum ar fi majorări de capital, emisiuni de obligațiuni, distribuiri de acțiuni gratuite (BONU), s.a.