Printre dosare și cazuri de rezolvat, Radu Boanță, Partener CEE Attorneys și-a rupt din timp pentru a ne povesti despre parcursul sociatății care, în prezent, deschide o nouă perspectivă către segmentul de Legal din România.
”Nicio companie nu există doar pentru ea însăși. Lucrează pentru nevoi mai mari, mai intensive, efectuează servicii mai importante, nu pentru ea însăși, ci pentru ceilalți.” Ne-am lăsat inspirați de citatul avocatului și politicianului Calvin Coolidge, în continuarea interviului cu interlocutorul nostru, căruia îi mulțumim.
Cum ar suna o scurtă introducere/descriere a societății Boanță, Gîdei și Asocitații?
Boanță, Gîdei și Asociații este un proiect născut din pasiunea comună a fondatorilor pentru activitatea și scena juridică. Un proiect care a început cu 3 avocați și s-a dezvoltat, în prezent, la 22 de avocați, există două afilieri la rețele importante de avocați din Europa și din lume, un portofoliu diversificat de clienți, un renume pentru practica interesantă și calitatea serviciilor, un mediu de lucru extrem de colegial și nu în ultimul rând, recunoașterea valorii serviciilor juridice oferite. Bazele evoluției Boanță, Gîdei și Asociații se regăsesc în dezvoltarea profesională continuă, în stăruința de a cunoaște activitatea fiecăruia dintre clienții noștri, în atenția pentru detalii, respectarea termenelor agreate de livrare, îmbunătățirea proceselor de lucru și inovarea continuă.
Vă distingeți drept unul dintre furnizorii de servicii juridice cu experiență în tranzacții din domeniul tehnologiei. Ce fel de spețe ajung la dvs. cel mai des? Ne puteți oferi câteva exemple?
Suntem prima societate de avocați din România care a înregistrat două premiere în domeniul serviciilor financiare și al tehnologiei, respectiv înființarea primului fond de investiții alternative de VC din România și prima platforma crowdfunding de lending din România. În același timp, există în lucru un proiect foarte interesant în domeniul fondurilor de investiții, despre care vom vorbi la timpul potrivit. Totodată, primim în mod uzual în lucru, proiecte de dezvoltare start-up-uri și companii de tehnologie în domenii precum fintech, infrastructura IT, marketplaces.
Știm că din 2016 sunteți parte integrată a CEE Attorneys. Cât de importantă este o astfel de asociere? Observați diferențe între piața avocaturii din România și cea din alte state europene?
Afilierea la o rețea europeană precum și la una globală crează sinergii la mai multe niveluri (inclusiv cooperare strategică, client referral, împărțire resurse) însă, cel mai important aspect este acela că permite o analiză comparativă a practicii în mai multe domeniii și utilizarea cazuisticii din diverse arii de specialitate în cazuri complexe, unde abordările comparative pot face diferența. Dincolo de partea de imagine, marketing comun și de posibilitatea de a oferii servicii juridice companiilor cu amploare multinațională, întrucât calitatea serviciilor a fost întotdeauna o prioritate absolută pentru Boanță, Gîdei și Asociații, accentul cade din punctul nostru de vedere, în covârșitoarea majoritate a cazurilor, și pe acest sharing of knowledge – aspect fundamental pentru relația cu clienții noștri.
Există, desigur, diferențe între piața avocaturii din România și cea din alte state europene (în special la nivel administrativ și al raporturilor dintre avocați și reprezentanți ai unor instituții ori autorități) însă pe măsura trecerii timpului, am observat că aceste diferențe se reduc în mod considerabil, piețele tind să devină convergente ca urmare a eforturilor de integrare făcute de țara noastră în standardele și mecanismele europene, inclusiv în plan juridic. La nivelul dreptului privat, există încă suficiente diferențe generate de un decalaj firesc al timpurilor în care anumiți pași au fost făcuți într-o regiune sau alta a Europei. Însă și în acest caz, decalajele se reduc iar un rol semnificativ l-a jucat dezvoltarea pieței interne și penetrarea acesteia de către jucători economici redutabili, aspect care a atras, în mod firesc, și o evoluție continuă a raporturilor de drept privat, modernizări legislative durabile și un cadru juridic din ce în ce mai stabil.
Cum arată echipa Boanță, Gîdei și Asocitații? Am văzut că în prezent faceți recrutări și căutați avocat stagiar. Ce calități căutați atunci când recrutați un nou avocat în echipa dvs.?
Echipa Boanță, Gîdei și Asociații a evoluat foarte mult de-a lungul timpului, crescând permanent și stabilizându-se de la an la an inclusiv prin alegerile firești pe care fiecare membru le-a făcut către o arie sau alta de drept, către o specializare sau alta. Am reușit să creăm un mediu de lucru plăcut, ordonat, deschis, prietenos, unde profesia de avocat să-și păstreze valențele liberale. Aceasta înseamnă și faptul de a respecta opțiunea unor colegi la un moment dat de a se orienta către alte profesii juridice (de exemplu, avem mai mulți foști colegi care au devenit magistrați) sau, invers, cooptarea unor colegi care au avut experiența unor alte profesii juridice (de judecător, de exemplu). Dinamica echipei unei societăți de avocatură este poate unul dintre factorii definitorii ai profilului profesional iar formarea și menținerea unui nucleu nu este soluția pe termen mediu și lung. De aceea, de fiecare data când recrutăm, privim un viitor coleg sau colegă din mai multe unghiuri – profesional, uman, dedicație, caracter, integritate, moderație, tact, grad de erudiție, ca să numim doar câteva.
Care sunt principalele atribute care vă definesc munca?
În câteva cuvinte, ceea ce căutăm să găsim la viitorii noștri colegi, este ceea ce dorim la noi înșine, în fiecare moment al activității noastre. Atributele definitiorii ale muncii noastre rezidă în două constante: calitatea livrabilelor și respectarea termenelor de livrare. Gândirea analitică, cunoașterea diversificată a domeniilor de drept, învățarea continuă, responsabilitatea față de client, coeziunea echipei prin activități profesionale și extraprofesionale continue sunt ingredientele principale ce stau la baza acestor atribuite.
Cum a arătat pentru Boanță, Gîdei și Asocitații anul care tocmai s-a încheiat și care sunt planurile pe care le aveți pentru 2024?
Anul 2023 a fost un an în care s-au resimțit efectele situației geopolitice și în piața avocaturii, fără a avea totuși un impact semnificativ asupra activității. Au existat multe oportunități și multe reorganizări ale unor afaceri, proiecte inovative încheiate cu succes, contribuții la fel de inovative în domenii diverse (precum cel bancar) precum și litigii încununate cu succes. Planurile pentru anul 2024 includ proiecte de fuziuni și achiziții, tehnologie, consilierea unor clienți în domeniul energiei și resurselor naturale, servicii financiare, litigii diversificate (e.g. corporate, real estate, pharma/medical, tax).