Guvernul vrea debirocratizarea institutiilor publice

Guvernul a elaborat un proiect de OUG care prevede debirocratizarea institutiilor publice. Astfel, se vor reduce situatiile in care se cer copii legalizate dupa documente, obligatia sa se primeasca copii si in format electronic, plata online a amenzilor si taxelor de timbru.

Acest proiect de ordonanta de urgenta a fost elaborat dupa propunerile venite prin intermediul proiectului cunoscut sub numele de „Comisia de taiat hartii”, aflat in faza de avizare si consultare. Prin acest proiect, institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice, care solicita o copie in format fizic pe hartie dupa actul de identitate, ca o conditie pentru furnizarea unui anumit serviciu public, vor elimina aceasta cerinta in cazul in care exista tehnologia pentru a scana sau a primi si procesa o astfel de copie in format electronic.

Notariatele vor fi si ele afectate de acest proiect, deoarece institutiile publice vor fi obligate sa reduca situatiile in care se solicita copii legalizate dupa documente, aceste fiind inlocuite cu declaratii pe propria raspundere sau cu certificari cu originalul de catre functionar.

„Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale au obligatia sa isi dezvolte pana cel tarziu la finalul anului 2018 capacitatea tehnica, astfel incat comunicarea de date, informatii sau documente intre acestea sa se faca in format electronic”, se arata in proiectul de OUG.

Proiectul de OUG se refera si la metodele alternative de plata a serviciilor publice.

„Institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice locale au obligatia de a oferi metode alternative de plata a serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contraventionale si a taxelor si impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemului electronic national de plata, fie prin intermediul altor sisteme de plata, pana cel tarziu la finalul anului 2018”, se mai arata in documentul Executivului.

Dupa intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, institutiile publice si organele de specialitate ale administratiei publice centrale vor di obligate sa foloseasca mijloacele electronice pentru a comunica cu beneficiarii serviciilor publice, asta in cazul in care beneficiarul este de acord sa furnizeze o adresa de email. In acest sens, va fi nevoie de o dezvoltare la nivelul institutiilor publice a serviciilor electronice. De asemenea, orice astfel de serviciu electronic va trebui adaptat nevoilor persoanelor cu dizabilitati.

De asemenea, Executivul va modifica si legea privind cazierul judiciar astfel ca autoritatile si institutiile publice, altele decat cele din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, sa opbtina certificatul de cazier judiciar in mod direct de la Ministerul Afacerilor de Interne. Astfel, cetateanul va fi scutit de obtinerea acestuia, caz in care taxa de eliberare si taxa extrajudiciara de timbru vor fi eliminate. In baza consimtamantului scris al solicitantului, orice institutie publica, cu exceptia celor prevazute deja in lege, va putea solicita unitatilor specializare ale MAI, o copie electronica a cazierului judiciar al persoanei pentru care se efectueaza verificarile.

Un alt lucru pe care Guvernul in are in vedere se refera si la simplificarea obtinerii pasaportului, taxa specifica urmand a fi platita si online sau prin conventii cu institutii de credit.