Autori: Dan Ciobanu, Partner & Noemi Siman, Senior Associate
La momentul actual, România se confruntă cu o criză energetică provocată de creșterea necontrolată a prețurilor la energie electrică și gaze naturale. Pe lângă această criză, nesiguranța resurselor energetice devine o problemă din ce în ce mai actuală, în contextul recentelor conflicte armate purtate la granițele Europei. În ciuda acestor realități, legiuitorul național adoptă o serie de măsuri cel puțin discutabile în ceea ce privește promovarea proiectelor energetice.
Aceste măsuri vizează, printre altele, și regulile privind circulația terenurilor agricole, un element esențial pentru orice proiect de energie verde. Asigurarea suprafețelor necesare pentru dezvoltarea unor astfel de proiecte reprezintă o provocare pentru orice investitor în România, în special în urma modificărilor intervenite la nivel legislativ.
La sfârșitul anului 2020, regulile instituite de Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan au fost înăsprite în mod nejustificat, sub pretextul dezvoltării activităților de agricultură și încurajării tinerilor fermieri.
Anul 2022 aduce la rândul său modificări în acest domeniu, o dată cu adoptarea tacită de către Senat a unei noi propuneri legislative pentru modificarea și completarea regulilor privind circulația terenurilor agricole. Deși s-a argumentat importanța acestei inițiative, prin solicitarea aprobării în regim de urgență, se pare că propunerea nu a generat efectele dorite. Drept urmare, avizul Consiliului Legislativ a fost unul negativ, iar raportul comisiilor parlamentare nici nu a fost publicat.
Conform propunerii, terenurile agricole situate în extravilan pot fi înstrăinate unităților administrativ teritoriale, în interes public local, fără a fi necesară îndeplinirea procedurii preferențiale privind potențialii cumpărători. În plus, în acest caz, unitățile administrativ teritoriale vor putea scoate terenurile achiziționate din circuitul agricol, definitiv sau temporar, cu respectarea condițiilor prevăzute de Legea nr. 18/1991 privind fondul funciar.
Argumentele care stau la baza acestei propuneri s-ar baza pe asigurarea unui cadru legal necesar pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică și interes local. Pare însă că nu au fost avute în vedere prerogativele autorităților publice de a apela la procedura exproprierii, în condițiile în care se realizează lucrări de utilitate publică. În acest context, se poate ajunge ca două acte normative, care reglementează aspecte diferite, să conțină prevederi paralele referitoare la inițiativele autorităților publice de a obține drepturi asupra terenurilor agricole situate în extravilan.
Pe fondul acestor modificări, lipsa oricăror măsuri de încurajare a proiectelor privind energia regenerabilă rămâne în continuare un impediment pentru investitori, cu atât mai mult cu cât România a introdus recent plafonări de tarife și suprataxări în domeniul energetic. Prin urmare, un potențial proiect de energie eoliană sau fotovoltaică se va confrunta încă de la începutul său cu procedura anevoioasă de asigurare a suprafeței necesare, iar mai apoi cu asigurarea unei viabilități economice într-o piață aparent suprareglementată.
În acest context, nu ne rămâne decât să urmărim forma pe care Camera Deputaților, forul decizional, va alege să o adopte, având în vedere că cele două camere parlamentare au avut deseori viziuni diferite asupra propunerilor legislative analizate.
Suciu Popa este o firmă de avocati de top, ce oferă servicii juridice complete, cu performanțe notabile în toate ariile dreptului afacerilor, incluzând litigii și arbitraje, drept imobiliar, administrativ și contencios, dezvoltarea de proiecte, energie și resurse naturale, fiind clasată în mod constant de toate directoarele locale și internaționale în topul furnizorilor de servicii juridice. Fiind angajată pe deplin să facă diferența pe piața avocatială din România, Suciu Popa se bazează pe experiența și reputatia solidă a avocatilor și a partenerilor săi, construite pe parcursul a peste 20 de ani de asistență a clientilor multinationali, investitorilor strategici și fondurilor de investitii, autorităților publice și instituțiilor financiare internaționale, în unele dintre cele mai complexe tranzactii transfrontaliere, proiecte de investiții și litigii.