Autori: Daniela Sitaru, Associate & Tudor Dobîndă, Associate
Colegiuitorii UE, respectiv Parlamentul European și Consiliul, se află în plin proces de adoptare a Proiectului de act legislativ privind serviciile digitale (Digital Services Act), care urmărește responsabilizarea platformelor online, prin stabilirea unui set de norme uniforme pentru un mediu online sigur, previzibil și de încredere.
Digital Services Act va avea la bază principiul potrivit căruia ceea ce este ilegal în offline ar trebui să fie ilegal și în mediul online și va cuprinde, în concret, următoarele categorii de măsuri:
-
norme privind combaterea și/sau eliminarea bunurilor, serviciilor sau a conținuturilor online ilegale;
-
garanții pentru utilizatorii al căror conținut a fost eliminat în mod eronat de către platforme;
-
noi obligații pentru platformele foarte mari de a lua măsuri bazate pe riscuri pentru a preveni utilizarea abuzivă a sistemelor lor;
-
măsuri ample de asigurare a transparenței, inclusiv în ceea ce privește publicitatea online și algoritmii utilizați pentru a recomanda conținuturi utilizatorilor;
-
noi competențe de examinare a modului de funcționare a platformelor, inclusiv prin facilitarea accesului cercetătorilor la datele platformelor-cheie;
-
noi norme privind trasabilitatea utilizatorilor profesionali pe piețele online, pentru a contribui la identificarea vânzătorilor de bunuri sau de servicii ilegale;
-
un proces de cooperare între autoritățile publice pentru a asigura o aplicare eficace a legislației în întreaga piață unică, prin consolidarea cadrului de supraveghere a platformelor online foarte mari.
Nerespectarea măsurilor preconizate poate conduce la aplicarea unor sancțiuni în cuantum de până la 6% din cifra de afaceri globală a operatorilor, sau chiar la excluderea acestora de pe piața unica a UE în cazul unor încălcări grave și repetate.
In principiu, Proiectul de act legislativ se adresează operatorilor economici care furnizează la nivelul UE diverse servicii de intermediere online, cum ar fi:
-
servicii de intermediere care oferă infrastructură de rețea (e.g.,furnizorii de acces la internet, operatorii de registru de nume de domenii etc.);
-
servicii de găzduire, de exemplu serviciile de cloud computing și servicii de găzduire web;
-
motoare de căutare online foarte mari, având peste 10 % din cei 450 de milioane de consumatori din UE;
-
platforme online care reunesc vânzători și consumatori (e.g., piețele online, magazinele de aplicații, platformele de comunicare socială etc.);
-
platforme online foarte mari, având peste 10 % din cei 450 de milioane de consumatori din UE, care ar putea prezenta riscuri deosebite în ceea ce privește diseminarea de conținut ilegal și/sau fals.
Prin urmare, platforme mari precum Facebook, Google, Twitter, Amazon sau Instagram vor fi nevoite să își acomodeze politicile de funcționare în spațiul UE cu noul climat legislativ ce urmează să fie implementat cu privire la organizarea și functionarea serviciilor digitale.
În orice caz, măsurile reglementate prin Digital Services Act vor deveni aplicabile fie într-un termen de 15 luni de la data adoptării proiectului legislativ, fie de la 1 ianuarie 2024, fiind relevant evenimentul care se produce mai târziu în timp.
Suciu Popa este o firmă de avocatură de top, care acoperă întreg spectrul de servicii juridice în practici cheie precum litigii și arbitraj, fuziuni și achiziții, energie și resurse naturale, finanțe și bănci, dreptul muncii, TMT, concurență, protecția datelor, cu un palmares confirmat de toate directoarele juridice internaționale precum Chambers & Partners, Legal 500 EMEA, IFLR 1000, Who’s Who Legal și Benchamark Litigation, dar și de comunitatea de afaceri internă și internațională.