GUEST WRITER Suciu Popa: Comisia Europeană a lansat propunerea pentru reglementarea standardului european privind obligațiunile verzi

Autor: Daiana Ichimescu, Senior Associate SUCIU POPA

Nu mai este o noutate faptul că schimbările climatice prezintă riscuri semnificative pentru stabilitatea financiară. Problema a devenit și mai presantă în contextul pandemiei globale Covid-19. De la prima emisiune de obligațiuni verzi lansată de Banca Europeană de Investiții în 2007, piața obligațiunilor verzi s-a dezvoltat semnificativ, volumul total depășind 1 trilion de dolari la nivel global la acest moment.

În urma consultărilor aprofundate și ale lucrărilor pregătite de diferitele grupuri de experți tehnici, Comisia Europeană a făcut publică Propunerea pentru reglementarea Standardului european privind obligațiunile verzi (EuGBS). Odată cu această propunere, Comisia mai face un pas în plasarea Europei pe traiectoria spre atingerea obiectivului de neutralitate climatică.

Propunerea face parte dintr-o strategie extinsă a Comisiei Europene privind finanțarea durabilă, pentru implementarea obiectivelor incluse în Acordul de la Paris din 2016, în Planul de acțiune din 2018 privind finanțarea creșterii durabile, în Pactul Ecologic European, respectiv în mult așteptatul pachet „Fit for 55” de propuneri legislative privind modificarea directivelor pentru eficiența energetică și regenerabile. De asemenea, se așteaptă ca planul european de relansare în valoare de 750 de miliarde de euro să fie finanţat în proporţie de 30% prin obligaţiuni verzi.

Propunerea adresează probleme critice ale investitorilor, printre care confuzia în ceea ce privește activitățile economice care pot fi considerate verzi, costurile ridicate și riscurile privind potențialele acuzații de „greenwashing”.

Standardul European privind obligațiunile verzi se dorește a fi o inițiativă voluntară, bazată pe bunele practici deja existente la nivelul pieței. Obiectivul principal este acela de a forța celelalte standarde existente pe piață să se alinieze cu standardul european.

Care sunt pilonii pe care se axează standardul?

Alinierea la taxonomie. Fondurile strânse prin obligațiunile verzi trebuie alocate integral proiectelor care sunt aliniate la Regulamentul privind taxonomia UE (un sistem de clasificare UE, care determină condițiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la acestea).

Transparența cu privire la alocarea veniturilor din obligațiuni, asigurată printr-un set de cerințe detaliate de raportare (fișe tehnice, rapoarte anuale de alocare, rapoarte privind impactul asupra mediului), pentru a dezvolta și a susține piața obligațiunilor verzi de calitate superioară.

Evaluarea externă a emisiunii de obligațiuni verzi de către evaluatori externi pentru a se asigura că fondurile sunt alocate proiectelor sustenabile.

Evaluatorii externi trebuie să fie acreditați și să funcționeze sub supravegherea Autorității Europene pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA), pentru asigurarea unui grad ridicat de integritate a piaței. Pentru a încuraja evaluatorii externi să își furnizeze serviciile, se propune un regim tranzitoriu pentru primele 30 de luni de la intrarea în vigoare a reglementării.

Emitenții de obligațiuni verzi trebuie să aloce încasările, fără a putea deduce costurile, exclusiv finanțării sau refinanțării proiectelor ecologice eligibile (active fixe eligibile, cheltuieli eligibile sau active financiare eligibile sau o combinație a acestora.

Suveranii obțin o flexibilitate limitată, deoarece evaluările externe se vor aplica prin raportare la programele de finanțare ca atare, decât prin raportare la fiecare activitate economică ce se dorește a fi inclusă în program. De asemenea, evaluarea poate fi efectuată de către evaluatori de stat existenți, care nu sunt obligați să se acrediteze sau să funcționeze sub supraveghere conform reglementării. Decizia de a se alinia la cerințele inițiativei europene privind obligațiunile verzi va rămâne una voluntară.

Vor fi necesari pași legislativi suplimentari, prin acte delegate ale Comisiei Europeane, pentru aplicarea consecventă pe piață a standardului european, având în vedere progresul tehnologic preconizat în domeniul sustenabilității mediului.

Reglementarea ar putea intra în vigoare pentru emitenții de obligațiuni verzi din T2 / T3 2022.