Fie că ne place sau nu, tehnologia se regăsește tot mai mult în viețile noastre, iar viața profesională, în special domeniul juridic, fiindcă despre asta vom vorbi în prezentul articol, nu face excepție.
Avocații sunt renumiți pentru viziunea lor conservatoare în ceea ce privește noile tehnologii și, în general, față de orice schimbare în modul în care își desfășoară activitatea. Cu toate acestea, presa de specialitate internațională semnalează deja existența unei tendințe în sensul adoptării noilor tehnologii de către avocați. Astfel, există firme de avocatură care par a fi realizat impactul pe care inteligența artificială (IA), machine-learning și blockchain îl au asupra domeniului juridic și care au acționat în acest sens. Numărul lor nu este mare, dar se preconizează că va crește în anii următori.
De altfel, auzim din ce în ce mai frecvent despre cum roboții și IA ar putea înlocui milioane de locuri de muncă și, având în vedere tehnologiile precum IBM Watson, Ross Intelligence sau Kira Systems, care au început deja să fie implementate de către casele mari de avocatură din SUA și Regatul Unit, s-ar putea trage concluzia că nici avocații nu sunt feriți de riscul de a-și pierde locul de muncă în favoarea unui robot sau a unor algoritmi.
În prezent, cel mai mare aport al IA îl constituie algoritmii folosiți în revizuirea contractelor și care, în doar câteva secunde, pot analiza sute sau chiar mii de pagini, semnalând avocatului eventuale nereguli identificate în cuprinsul acestora.
Un studiu de referință, realizat de către compania Lawgeex, a reliefat cum IA a depășit, pentru prima dată, avocați de top, cu experiență, într-o „luptă” privind identificarea cu exactitate a riscurilor pe care le regăsim în contractele comerciale de zi cu zi. Studiul a avut ca obiect revizuirea a cinci acorduri de confidențialitate, iar algoritmii au fost configurați astfel încât să reflecte modul în care avocații ar analiza și revizui în mod obișnuit asemenea contracte.
Surprinzător sau nu, după o perioadă de aproximativ două săptămâni de teste, rezultatele au arătat că IA a finalizat testul cu un procentaj mediu de reușită de 94%, în timp ce avocații au reușit un procentaj de 85%. Cel mai bun scor obținut de IA la un test individual a fost de 100%. În schimb, cel mai bun scor obținut de unul dintre avocați a fost de 97%.
Dacă la capitolul acuratețe avocații au avut rezultate relativ apropiate cu cele obținute de IA, nu se poate spune același lucru despre perioada de timp necesară pentru revizuirea acestor acorduri. Astfel, avocații au petrecut aproximativ 92 minute analizând documentele în cauză; la nivel individual, durata cea mai mare a fost de 156 minute iar timpul cel mai scurt înregistrat de un avocat – 51 minute. De cealaltă parte, IA a reușit revizuirea celor cinci acorduri de confidențialitate într-un timp record de numai 26 secunde.
Trebuie ținut cont și de faptul că, în cadrul studiului, avocații au acordat activității de revizuire întreaga lor atenție, fără a fi afectați de distragerile cotidiene, precum e-mailuri sau telefoane primite intempestiv de la clienți ș.a.m.d..
Cu riscul de a fi tentați să prezicem sfârșitul profesiei de avocat așa cum îl știm, opinez că IA nu va avea rolul de „călău”, ci mai degrabă reprezintă șansa reconfigurării modului în care avocații își desfășoară activitatea, prin formarea și dezvoltarea de abilități și competențe noi. De exemplu, se vor instrui în programarea IT, pe care Ray Dalio, fondatorul Bridgewater, o consideră esențială precum scrisul.
Din acest punct de vedere, profesia de avocat se află într-un moment de răscruce: fie avocații vor adopta și integra noile tehnologii în viața de zi cu zi, ceea ce le va conferi un avantaj în fața competitorilor, fie vor păstra o atitudine potrivnică față de tot ce înseamnă tehnologii disruptive, asumându-și implicit și riscul de a rămâne în afara ecuației.
Sub pretextul că relația „avocat-client” va fi greu de înlocuit, o bună parte a avocaților pare să ignore impactul însemnat pe care tehnologiile disruptive îl vor avea asupra domeniului juridic. Dar va fi oare această relație mai importantă decât timpul și banii investiți de client?
Rămâne să aflăm.
Răzvan FURDUI, Avocat al Țuca Zbârcea & Asociații